Eerste rij-indruk Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

giulia-header

Het lijkt alweer zolang geleden die dag dat we op de radio, een paar uur voor de onthulling, mee mochten gissen over wat die machtige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio toch voor een creatie zou zijn… Die dag in juli 2015 was de nieuwe middensegment sedan nog onbekend voor de rest van de wereld, maar wisten we reeds dat Alfa Romeo een statement zou gaan maken, door in de eerste plaats een technisch huzarenstukje neer te zetten met 510 pk. De snelste sedan ter wereld. Wie Alfa Romeo en de ontwikkelingen binnen de Italiaanse auto-industrie een beetje volgt, weet dat de wereld niet langer om Alfa Romeo heen kan… Ook de sceptici niet. Kortom een schot in de kruising na een fantastische solo en een één-tweetje met een hakballetje. Italië wint de wereldbeker…in de laatste minuut van de extra tijd.

giulia-back

Eindelijk mochten we dan in de winter van 2016 dit officieel op Nederlandse bodem vieren samen met de importeur. In Amsterdam aan het IJ. Omdat een herlancering van een merk vele rationele (en irrationele) keuzes met zich meebrengt, was dit later dan gehoopt. Maar het proefde geen seconde als mosterd na de maaltijd. Tuurlijk; we reden de 180 pk diesel deze zomer al via de dealer om de hoek, omdat we als liefhebbers niet langer konden toekijken. Maar die ongelofelijke Quadrifoglio stond nog altijd op onze ‘eerst-Napels-zien-dan-sterven-lijst’. En toen was het zover. De handgeschakelde recordauto die de Nordschleife als een tussendoortje opslokte, wachtte op ons. Het was lang geleden dat je hartslag voor de rit alvast wat omhoog ging. Met een brede grijns instappend hoorden we nog het dringende advies; “zet ‘m niet in race!“. Het was meer dan duidelijk. Deze sedan bewaart een geheim waardoor niemand meer zonder respect de komende jaren over Alfa Romeo durft te praten, tenzij hij in een idiote fatalistische bui is.

giulia-side

Dat geheim openbaarde zich direct bij het intrappen op een stukje rechte weg, het insturen van de bochten én het remmen. Zo hadden we nog nooit geremd…én hervat! Vlijmscherp als een Samoerai-zwaard en met evenveel toewijding uitgedacht en vervaardigd. Deze auto móet wel in de hall of fame van meest bijzondere sedans ooit komen. Als Italië dit kan voortbrengen is alles mogelijk. In deze Alfa zien we de bevestiging dat we er nooit naast hebben gezeten. Voor de oorlog heeft het Milanese merk niet voor niets iedereen met diep ontzag doen buigen, tijdens de pioniersjaren van de auto-industrie en -sport. Op een manier zelfs dat er op het circuit een oorlogsverklaring kwam vanuit Duitsland. Dat land waar iedereen vandaag de dag van weet dat er auto’s vandaan komen die een technisch statement vormen. Maar de Duitse vooruitgang en degelijkheid kijkt vandaag weer recht in de ogen van Italiaans technisch vernuft en totale rijbeleving. En dit keer is dat niet alleen een slogan op een reclameaffiche. “La meccanica delle emozioni” is een vinding die bestaat en voorgoed weer op de kaart is gezet.

giulia-front

[nggallery id=1152]

Nu we even kort achterelkaar in de afgetrainde Quadrifoglio en de ‘instap’ 180 pk 2.2 diesel hebben gereden, merken we goed dat de basis dezelfde is. Beide sturen ze scherp en voelen ze uitgebalanceerd. We zijn Alfa Romeo zó dankbaar dat men bij het beste is begonnen om dat onderscheidende karakter goed neer te kunnen zetten. Tegelijkertijd laat de Quadrifoglio zich met hetzelfde gemak net zo comfortabel en makkelijk besturen als de diesel. Totdat je in ‘D’ overschakelt naar de vierde dimensie en je de achterzijde bij het accelereren constant voelt drukken en dreigen, terwijl je met de nodige trefzekerheid het stuurwiel de gewenste baan laat uittekenen. Het zou tot hoogmoedigheid kunnen leiden…dus begrepen we ineens die kreet van zojuist; “zet ‘m niet in race!

giulia-q-back

De Giulia is als een technisch concept uitgedacht dat altijd bevredigend hoort te zijn qua rijdynamiek. Of je nu een diesel rijdt met veel minder sportieve ambities of die met hand vervaardigde badges met klaverblad op de spatborden. Altijd licht, altijd direct en altijd met een geweldig wegcontact. Het was sinds mensenheugenis Alfa’s ‘unique selling point’ en dat is het nu weer meer dan ooit. De Giulia stijgt technisch én esthetisch boven het alledaagse uit. En dat is beste lezers van AutoEdizione eigenlijk de USP van de Italiaanse auto in het algemeen. De Giulia is wat ons betreft de beste ambassadeur van dat fenomeen en is dus feitelijk de basis van nog veel meer dan alleen Alfa Romeo’s toekomstige gamma.

[nggallery id=1153]

2 gedachten over “Eerste rij-indruk Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.