FCA verbolgen over nieuwe aantijgingen ‘sjoemelsoftware’

Niet elke hard- en software gekoppeld aan het motormanagement, is bedoeld om emissieresultaten veel lager uit te laten pakken. Sergio Marchionne is dan ook ronduit furieus over de aantijgingen die in die richting wijzen de laatste dagen, vanuit het US EPA (United States Environmental Protection Agency) en de CARB (California Air Resources Board). Feit is dat de beschuldigingen die in een eerder stadium al enkele malen vanuit Duitse hoek zijn gedaan, dit keer nog veel meer negatieve impact hebben voor Fiat Chrysler Automobiles. Nieuws uit Washington telt dus zwaarder dan nieuws uit Berlijn, wat ook wereldwijd terug is te zien, nu alle schijnwerpers op FCA zijn gericht. De beschuldiging is opnieuw gebaseerd op bevindingen rond enkele type motoren in specifieke modellen. In Duitsland betrof het nog de MultiJet motoren in de 500X en de Renegade en in Amerika wijst men nu naar de 3.0 V6 dieselmotoren van VM voor de Jeep Cherokee en RAM 1500. Het betreft slechts 104.000 auto’s in drie jaar tijd. Een motor die dus nog maar mondjesmaat wordt geproduceerd.

Software dat op actieve wijze de boel manipuleert, is iets wat Volkswagen speciaal had uitgevonden om de zaak te misleiden. Marchionne herhaalt in dat kader wat ook op Europese bodem al eens gezegd is; “We hebben op geen enkele wijze gefraudeerd. Ons geval is totaal niet vergelijkbaar met die van Volkswagen. We zullen dan ook niet accepteren dat iemand de integriteit van ons bedrijf ter discussie stelt. VW had software geïnstalleerd dat actief kon lezen of de auto zich wel of niet op de weg bevond. Onze software werkt in iedere situatie op dezelfde manier. Wie onze software dus vergelijkt met die van de Duitsers, heeft duidelijk iets illegaals gerookt. Wat mij betreft is het een storm in een glas water, met Trump komen we er wel uit straks.

Het EPA verklaarde in een later bericht ook dat het die exacte beschuldiging (nog) niet heeft gedaan, maar dat de overtreding van het Clear Air act (1963) door FCA wel degelijk heeft plaatsgevonden. EPA deed het onderzoek vanaf september 2015 met medeweten van het management van FCA, dat dus weinig had te verbergen. Vermoedelijk zag men deze harde beschuldigingen niet aankomen. Een oordeel dat deze week FCA in de wereldpers en op de beurs in dezelfde hoek plaatste als VAG. Een eindoordeel is er nog niet. Analisten, vakbonden en bijvoorbeeld de Financial Times, trekken de beschuldiging intussen vanwege het bovengenoemde ernstig in twijfel en steunen Marchionne’s verweer. In Italië vreest men vooral voor een politiek complot tegen het Italiaanse bedrijf, ware het niet dat FCA de vlag is, waar een belangrijk deel van de Amerikaanse auto-industrie onder valt. Bovendien zal de regering Trump juist daarom straks veel minder op hebben met strenge controles op emissie-eisen. In Amerika klinkt vanuit de nog zittende regering van Obama door, dat het Witte Huis niet zozeer over de schouder van het EPA heeft meegekeken, toen FCA eenmaal onder de loep werd genomen. Gina McCarty heeft bij het EPA momenteel nog de leiding, maar moet over tien dagen haar post verlaten voor de republikein Scott Pruitt.

8 gedachten over “FCA verbolgen over nieuwe aantijgingen ‘sjoemelsoftware’

  • 14 januari 2017 om 17:26
    Permalink

    Hopen dat FCA er zonder al te veel schade uit komt. De Miljarden die Volkswagen kwijt is geraakt door de sjoemel-affaire kan FCA zich niet veroorloven.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2017 om 17:38
    Permalink

    Miljardenclaim zou een soort industriële massamoord zijn met duizenden ‘doden’ in de vorm van werknemers. Omdat er geen sprake is van die speciaal bedachte adaptieve sjoemelsoftware, verwacht ik een boete van miljoenen dollars en geen voor FCA onhaalbare miljarden. Ik geloof Marchionne. Eens kijken hoe manipulatief Renault is trouwens.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2017 om 22:29
    Permalink

    Ik vermoed dat beide partijen wel ergens de waarheid spreken: Marchionne dat hun software geen testen detecteert en de EPA dat het niet aan de wet voldoet. Niet aan de wet voldoen betekent niet automatisch dat fraude gepleegd is.

    Ik ben dan wel benieuwd op welke manier niet aan de wet voldaan wordt.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2017 om 11:38
    Permalink

    Van FCA is al geruime tijd bekend dat de testmodus zich na 22 uitschakelt (een test duurt 20 minuten) en dat de NOx uitstoot daarna 10x zo hoog ligt dan toegestaan. Zo doet elke fabrikant wel iets dat moreel verwerpelijk is. Het verschil met Volkswagen is dat die iets hebben gedaan waarmee de wet is overtreden, en dat alle andere fabrikanten tot nu toe wel ergens op betrapt waren, maar dat geaccepteerd werd dat dit gebeurde om de motor te beschermen. Nu lijkt het erop dat de EPA iets gevonden heeft waarmee wel degelijk de wet wordt overtreden. als dat waar is zou dat enorme consequenties kunnen hebben. Vooralsnog weten we echter nog niet eens wat de beschuldiging precies inhoudt, en is het dus nog te vroeg om conclusies te trekken. Positief verschil met VW is in elk geval dat zowel Marchionne als FCA Nederland direct open reageren en de pers te woord staan. VW weet na meer dan een jaar nog steeds niet hoe het moet reageren.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2017 om 13:38
    Permalink

    Dit zou er volgens het rapport aan de hand zijn:

    1. Full EGR shutoff at highway speed
    2. Reduced EGR as speeds increased
    3. EGR shut-off for exhaust valve cleaning
    4. DEF (exhaust fluid) dosing disabled during SCR (selective catalytic reduction) adaptation
    5. EGR cut back due to modeled engine temperature
    6. SCR catalyst disabled during warm-up
    7. Alternative SCR dosing modes
    8. Use of a load governor to delay ammonia refill of the SCR catalyst

    Beantwoorden
  • 16 januari 2017 om 11:39
    Permalink

    Tsja, creatief omgaan met de regels. Het is wat anders dan fraude, maar wel hoe de meeste autofabrikanten te werk gaan. Het is te hopen dat deze storm snel gaat liggen, want FCA gaat enorme boetes niet overleven. Of wel, maar dan weten we allemaal wat er gaat gebeuren met de ambitieuze plannen voor Alfa en Maserati.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2017 om 13:11
    Permalink

    Ik hoop dat dit inderdaad snel overwaait, want iemand bij de EPA heeft duidelijk aan de EPO gezeten!!!

    Beantwoorden
  • 20 januari 2017 om 00:39
    Permalink

    Simpel verhaal ,pispaaltjes zoeken .protectie van ford en gm en andere grote werkgevers in usa .
    In duitsland is het meer de focus weghalen van vw wat voor een aanzienlijk deel van de deelstaat is en natuurlijk imagoschade.
    Het is eigen schuld van overheden met die achterlijke milieuregels ,dat vraagt om inventief en ietwat ondeugend omgaan met regels ,geen enkele fabrikant kan van z n levensdagen de beloofde gebruikswaarden waarmaken .
    Er zijn echter grote stappen gemaakt de laatste jaren maar toveren is een heel ander verhaal .
    Zolang een motorfiets bijna hetzelfde verbruikt als een fatsoenlijk vervoermiddel dat niet omvalt kan je alleen nog hopen op wat nieuwe vindingen die verbruik aanzienlijk verminderen ,hopenlijk zonder al te veel electronica.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.