Alfa Romeo Stelvio al in Zwitserland gepresenteerd

De Alfa Romeo Stelvio is al heel dichtbij de salon van Genève, nu het gisteren al in Saint Moritz alle camera’s op zich gericht heeft gehad tijdens een live presentatie over het internet. In aanwezigheid van de pers is de eerste Italiaanse D-segment SUV officieel voor Europees publiek gepresenteerd. De eerste journalisten die vandaag rondreden zijn over het algemeen zeer enthousiast. Uiteraard heeft deze hoge auto iets meer onderstuur dan de nóg sportievere Giulia, maar scherp en exact sturen doet de Stelvio net zo goed en dus is het opnieuw een rij-sensatie zoals alleen Alfa Romeo dat tot stand weet te brengen. Ook is er van dezelfde geavanceerde techniek gebruik gemaakt en is het uitrustingsniveau plus de afwerking weer zoals een auto uit deze klasse hoort te zijn. Het flexibele Q4 vierwielaandrijvingssysteem, geeft de bestuurder meer voldoening dan de 4×4 systemen van concurrerende SUV’s, vanwege z’n adaptieve eigenschappen.

De 468 centimeter lange Alfa (167 cm hoog en 216 cm breed) debuteert dit weekeinde al in Italië en Zwitserland. Na Genève volgen meer Europese markten. De Stelvio Quadrifoglio die we tijdens het werelddebuut van de SUV in Los Angeles konden bewonderen, volgt eind dit jaar. De Stelvio is de meest direct sturende en best uitgebalanceerde SUV in z’n segment en heeft een geavanceerde ophanging met AlfalinkTM technologie. Zeer lichte hoogwaardige materialen en een aandrijfas van carbon fiber (-15 kg) zijn ook op de Stelvio vanzelfsprekende elementen en tegelijkertijd is het een comfortabel rijdende gezinswagen met een zee van ruimte achterin (525 liter aan bagageruimte). De Alfa Stelvio is te configureren in 9 verschillende kleuren en 9 verschillende soorten velgen. In het interieur is gekozen voor de beste materialen en het infotainmentsysteem is buitengewoon praktisch en intuïtief te gebruiken. Integrated Brake System (IBS), Forward Collision Warning en Autonomous Emergency Brake behoren onder andere tot de actieve veiligheidssystemen van de Italiaanse SUV.

De speciale First Edition is volgens de managers van FCA reeds een succes. Deze variant is uitgerust met 280 pk turbomotor (0-100 in 5,7 seconden) en wordt deze eerstvolgende weken in de showroom vergezeld door andere versies, te weten de 2.0 Turbo met 200 pk en 2.2 Diesel met 180 pk. Beide met 8-traps automaat en Q4 aandrijving. De 2.2 Diesel is er ook met achterwielaandrijving. De reeds genoemde Stelvio Super en Stelvio Executive zijn verkrijgbaar met Pack Lusso (o.a. ‘Pieno Fiore’ leer en elementen in echt hout) en Pack Sport (met extra sportief stuur, lederen stoelen, aluminium elementen en stalen pedalen).

 

5 gedachten over “Alfa Romeo Stelvio al in Zwitserland gepresenteerd

  • 23 februari 2017 om 22:26
    Permalink

    Wat een prachtig clean ontwerp! Jammer van de sportwagon die er niet komt, maar wat is dit een zeer mooi alternatief. Duurder, en dus langer wachten op een betaalbare occasion. Maar ooit… 🙂

    Beantwoorden
  • 24 februari 2017 om 09:57
    Permalink

    9 Maart is de officieele introductie in Nederland, ik begreep dat Vireo in Houten op 8 Maar ’s avonds ook nog een leuke voor introductie heeft.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2017 om 11:00
    Permalink

    Ja, ik zie dit ook wel als een serieuze optie voor over een paar jaar. Ik heb ‘m nog niet in het echt gezien, maar ik denk dat ‘ie mooier is dan de Giulia. Ook lijkt Alfa in de Stelvio weer meer aandacht te hebben besteed aan de details, zoals afwerking van de stoelbekleding en mooie finishes voor het dashboard. De Giulia is toch wat saaier en ‘Duitser’ op dat gebied, helaas.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2017 om 11:28
    Permalink

    Ik vind de Giulia en Stelvio allebei mooi persoonlijk en de SW komt er denk ik toch wel alleen wil FCA rust op de markt zodat de Stelvio goed ontvangen wordt en mensen niet gaan zitten wachten op de SW, dus geduld………….

    Beantwoorden
  • 24 februari 2017 om 12:34
    Permalink

    Mijn vermoeden is dat Alfa Romeo de Stelvio al in het vat had zitten toen ze ook met de Giulia zijn begonnen. Ik vermoed dat beide auto’s parallel aan elkaar zijn ontworpen.
    De Stelvio heeft natuurlijk hogere prijzen en daarmee waarschijnlijk wat meer marge dan de Giulia. Over het algemeen zie je dat SUV’s in dit segment beduidend meer marge kennen dan de sedan versies waar ze het platform mee delen.
    Mijn vermoeden is dan ook dat Alfa Romeo maximaal mensen de Stelvio wil laten bestellen. Ik denk dat echter met een jaar (of bij de facelift van de Giulia) er een SW wordt gelanceerd. Dit is een aanname, maar ik snap de overweging van Alfa Romeo momenteel heel goed de volle aandacht op de Stelvio te leggen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.