Fedeli over de vertraagde lancering van Alfa Romeo-modellen

Roberto Fedeli is de eerste die namens FCA (als technisch directeur) officieel uitleg kan en mag geven over het langzamer uitrollen van Alfa Romeo’s modellengamma, dat nu nog maar op 2 staat (Giulia en Stelvio) van de (in 2014) 8 beloofde introducties. Marchionne noemde een paar jaar geleden overigens ook de economische situatie in China als reden. Overigens hebben de Chinezen nu besloten om de belasting op geïmporteerde modellen weer te verlagen.

Een belangrijk aspect is het dealernetwerk waarin op mondiaal niveau veel geïnvesteerd wordt. Een moeilijk en langzaam proces. Ook spreekt Fedeli over de techniek die nog altijd in ontwikkeling is. Vooral voor het hogere E-segment boven de Giulia en Stelvio, was er nog onvoldoende in huis om datgene te kunnen bieden wat klanten in die markt mogen verwachten. Daar zijn inmiddels belangrijke stappen in gemaakt en de start van de productiefase kan tegen eind 2019 worden verwacht. Veel concreter is al de coupéversie van de Giulia, waarvoor in Cassino momenteel al voorbereidingen worden getroffen.

18 gedachten over “Fedeli over de vertraagde lancering van Alfa Romeo-modellen

  • 24 mei 2018 om 20:12
    Permalink

    Om te renderen heeft een dealer sales nodig, en een gezonde marge uiteraard. Niet echt zaken waarin FCA in uitblonk. Het dealer netwerk hebben ze vakkundig gesloopt. Laatst, in Italië: eerstvolgende FIAT dealer 100km. verderop. En neen, San Remo is geen gehucht. En dan nu stellen dat er veel wordt geïnvesteerd in het sales network. Niet echt fideel van die Fideli, wat een koekhapper!

    Beantwoorden
  • 24 mei 2018 om 21:39
    Permalink

    Dat er een dealernetwerk moest komen wist men in 2014 ook. Ook wist men destijds drommels goed welke techniek men in huis had. Als je een model plant, dan plan je ook de techniek erin.

    Met andere woorden, of Fiat is in 2014 vals geweest, of meneer Fedelli verzint nu maar wat argumenten om recht te praten wat krom is.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2018 om 21:56
    Permalink

    Volgens mij gaat de techniek zo snel dat wat je vandaag maakt nu al uit de tijd is.
    In 2014 was er weinig interrese in electriche auto of hybryde maar goed ik heb er geen verstand van maar heb wel er voor gezorgd dat we nu nog bestaan .

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 00:54
    Permalink

    Sergio, het schot voor open doel laat ik je, maar de dynamiek van de markt is voor alle merken het zelfde. Wat een slap excuus!

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 08:21
    Permalink

    @Hoekree : Hoop dat een overname van Alfa Romeo toch snel gaat, voordat het te laat is. Al jaren horen we slappe excuses om maar vooral niets te doen, uit te stellen e.d. En de concurrentie gaat gewoon door , dat is de keiharde realiteit.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 08:59
    Permalink

    De waarheid is dat FCA in 2014 vergaande plannen had om Alfa aan VW te verkopen. Het plan van Marchionne was om plannen te ontwikkelen voor een supersedan (de komende Giulia) en dit bij het pakket te voegen om alles wat aantrekkelijker te maken. Piëch is toen zelfs alfacollecties in Italië komen bezoeken om de magie rond Alfa beter te begrijpen. De sjoemelsoftwarecrisis en het buitenwippen van Piëch heeft toen roet in het eten gegooid. Marchionne zat toen met een kater: een merk met oude modellen en enkel wat plannen (niet meer dan dat!) voor een Giulia. Er zat toen niets anders op om zelf het model te ontwikkelen. Vandaar al die vertragingen en vandaar ook dat de eerste Giulia’s de (deels handgebouwde) QV modellen waren. Er was gewoon niets voorzien voor het opstarten van een serieproductie. Ik ken mensen met een dergelijke belangrijke collectie in Italië en ook mensen met een belangrijke functie bij Comau (de robotproducent van FCA) die me dit verhaal bevestigen.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 09:33
    Permalink

    Lusso
    Maar soms is het leven net Fawlty Towers en is de vergelijking nu eenmaal té gemakkelijk om te maken; Duitsers met te veel macht lopen vaak naast hun schoenen en zijn hard leers. Men geeft nooit op en heeft er doorgaans (te) veel voor over om het einddoel te bereiken. Na twee keer openlijk zinspelen op het opslokken van het beroemde Milanese merk, krijgt VW nu opnieuw een duidelijk antwoord; ‘Alfa Romeo is niet te koop’. Circa een half jaar geleden gebeurde dat ook al en kortgeleden opnieuw. Waarom de ‘ze germans‘ dit toch telkens doen is een raadsel, maar een FGA zegsman zegt in ene recent commentaar er niet verrast door te zijn;

    “Het antwoord van Sergio Marchionne een tijdje terug was al helder genoeg. Er is geen enkel plan om het merk Alfa Romeo van de hand te doen. Maar we kennen allemaal de passie van VW voor het Italiaanse product. De acquisitie van Lamborghini plus Italdesign en een oogje laten vallen op Ducati, staan immers allemaal op naam van de producent uit Wolfsburg. Het aantrekken van De Silva en De Meo past ook in dat straatje.”

    Volkswagen geeft in een stilzwijgend commentaar momenteel toe dat het niet zal aarzelen om Alfa Romeo te kopen zodra dat kan.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 11:49
    Permalink

    Dus alfa heeft niet te koop gestaan .
    Dit bericht komt trouwens gewoon van deze site.
    Merk wel meer dat mensen maar wat roepen

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 16:43
    Permalink

    Nooit te koop gestaan inderdaad. Ook consequent ontkend altijd door SM en consorten. Zie de vele berichten hierover op AE van 2010-2013 ongeveer

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 17:16
    Permalink

    Als VW of andere partij de zaak overneemt, gaat bij mij de vlag uit.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 18:33
    Permalink

    Bertone.

    Ja een alfa met een vw blok en een duits design jippie (not)

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 20:28
    Permalink

    Hoekree, heb meer vertrouwen in de Duitsers. Doen al jaren beter hun best dan die gasten bij FCA. Eerst Lancia kapot maken, meeste beloftes over Alfa niet waarmaken en Fiat terugbrengen tot 500 en Panda.
    En Lamborghini hebben ze er bovenop geholpen.
    Als je nog in FCA gelooft, leef je m.i. in een parallelle wereld. Keep on dreaming!

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 20:38
    Permalink

    Dat het officieel ontkend is dat Alfa Romeo te koop stond, betekent niet dat er niet op informele basis over gesproken kan zijn.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2018 om 21:39
    Permalink

    Oh maar gesproken wordt er altijd. Ik weet dat onder Piëch de gesprekken tot een abrupt einde kwamen omdat hij klaar was met de wijze waarop dat ging.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2018 om 13:30
    Permalink

    Piëch was een echte autoliefhebber. Respect voor de wijze waarop hij o.a. Audi groot heeft gemaakt en Bugatti nieuw leven heeft ingeblazen. Een keiharde manager, maar uiterst succesvol en een liefhebber van Italiaanse auto’s.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.