Marchionne over de rest van het Fiat-gamma

Niet veel woorden, maar tussen neus en lippen door liet de CEO wel het een en ander weten over de toekomst van Fiat als automerk. In Amerika zal het merk overigens gewoon aanwezig blijven. Marchionne zei dat de komst van de 500 in 2011 alles te maken had met de wensen van de markt en de regering Obama destijds, toen Lingotto bij Chrysler het heft in handen mocht gaan nemen (2009). Kleine zuinige auto’s waren een van de belangrijke pijlers. Binnen enkele jaren is alles echter veranderd op de Amerikaanse markt en is een 500 niet de langer een kansrijk product. Fiat blijft in Amerika echter, ook met de 124 Spider aangezien de samenwerking met Mazda gewoon zal voortduren.

De Panda zal een belangrijk product blijven op de Europese mark. In 2020 zal de nieuwe generatie pas productierijp zijn omdat de techniek nog in ontwikkeling is, aldus de CEO. Of Polen inderdaad de nieuwe productielocatie wordt, laat Marchionne volledig in het midden. Productielocaties werden gisteren bewust gemeden tijdens de presentatie en de aansluitende persconferentie. Of de Panda naar Polen gaat hangt volgens Marchionne samen of er premium auto’s in Pomigliano geproduceerd zullen gaan worden. Dat laatst behoort dus duidelijk nog even niet tot de eerst volgende stappen.

De Tipo is een internationaal product zei de CEO die de stropdas allang weer weggelegd had. De productie in Turkije zal gewoon blijven plaatsvinden. Echter om dit product in de toekomst aan te passen voor bijvoorbeeld de eisen op de Europese markt, zijn nieuwe investeringen nodig, die niet gedaan zullen worden gezien het lage rendement.

8 gedachten over “Marchionne over de rest van het Fiat-gamma

  • 2 juni 2018 om 08:45
    Permalink

    Dan ben ik blij dat ik mijn nieuwe Fipo afgelopen week in ontvangst genomen heb….. Zal dan waarschijnlijk ook gelijk weer de laatste zijn.

    Beantwoorden
  • 3 juni 2018 om 12:02
    Permalink

    Een fatsoenlijke vervanger voor de Delta kan hoogstens een nieuwe Giulietta zijn. Verder biedt FCA in de komende jaren niets voor mij.
    De schulden zijn weg ten koste van investeringen in de modernisering van het gamma m.n. dat van FIAT. Panda en 500 zijn nu echt te oud. In 2020 komen er pas nieuwe vesies. Zal wel 2021 worden.
    Juist met volumemodellen kun je ontwikkelingskosten zoals van de Firefly goed terugverdienen. Ook als je bv op een nieuwe Punto weinig marge maakt.

    Al met al is het weer een flinke teleurstelling maar onverwacht is dat bepaald niet.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 18:20
    Permalink

    Ik had toch verwacht dat de GSE-Firefly motoren op grote schaal ingevoerd zou worden.
    Maar dat lijkt ook stapje bij stapje te worden.
    Nu lijkt alleen de de facelift 500X hem te krijgen en de rest volgt later, maar wanneer is niet duidelijk.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 18:55
    Permalink

    Die Firefly motoren duurt inderdaad veel te lang. In november 2016 werd al aangekondigd dat die in Polen in productie zouden gaan. Anderhalf jaar later zit ie in nog geen enkel model, en nu wordt gesproken over de facelift 500X en Renegade. Waarom niet alle A/B/C segmenters sinds 2017? Of zijn de turbo Firefly motoren misschien toch niet zaligmakend schoon als eerder aangekondigd en gooien de WLTP regels roet in het eten?

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 19:03
    Permalink

    De koers van FCA gaat flink omlaag. Blijkbaar is reductie van schuld niet zaligmakend.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 19:47
    Permalink

    Als ik een tijdje niks uitgeef aan leuke dingen, lang in dezelfde kleding en schoenen blijf lopen, twee jaar de kapper mijdt, een keer in de week douche, en iedere dag een euroknaller bij de Mc haal, ziet het saldo op mijn bankrekening er ineens ook heel gunstig uit. Mijn algehele conditie daarentegen…

    Beantwoorden
  • 4 juni 2018 om 20:08
    Permalink

    Maar goed dat er genoeg andere fabrikanten/concerns zijn die wel met auto’s bezig zijn en weten wat klanten willen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.