Sergio Marchionne is niet meer

Vanmorgen is het leven van Sergio Marchionne na 66 jaar als een nachtkaars uitgegaan. De man die zijn leven lijkt te hebben opgeofferd aan de redding van Fiat is niet langer onder ons. Vandaag is een eind gekomen aan een historische periode voor heel de Italiaanse auto-industrie. Marchionne overleed na een aantal weken in een coma, veroorzaakt door een complicatie tijdens een operatieve ingreep. Marchionne wist zelf al een tijdje dat hij ernstig ziek was. Op Lingotto hangen de vlaggen halfstok en in de hele Italiaanse politiek is stilgestaan bij de dood van de man die Fiat van de ondergang redde.

Marchionne was een wereldburger omdat hij (vanaf zijn veertiende) opgroeide in Canada (Toronto), maar voelde zich als geboren Abbruzzese uit de buurt van Chieti (Cugnoli) op en top Italiaan. Vader was bovendien een maarschalk bij de Carabinieri, wat het chauvinisme enkel sterker maakte. Tegelijkertijd heeft Marchionne al jong geleerd dat bescheidenheid en discipline twee belangrijke waarden zijn in het leven. Hij was een harde werker die verder keek dan wat voor de hand lag. Filosofie en economie zijn dan ook twee van de studies die hij afmaakte. Hij hield van muziek (Jazz) en Ferrari. Zijn zoons (Alessio Giacomo en Jonathan Tyler) en ex-vrouw (Orlandina) zijn in Zwitserland blijven leven waar hij jaren woonde en werkte (bv bij Algroup aluminium). De dood van zijn zus Luciana viel Marchionne zwaar. Over zijn echtscheiding heeft hij nooit willen spreken. Na zijn loopbaan bij de SGS, haalde Umberto Agnelli hem naar Turijn. Fiat lag toen op de ‘intensive care’ en Marchionne bleek de ideale chirurg en laatste hoop in bange dagen. Marchionne boekte direct succes door Fiat op slimme wijze uit handen van GM te redden, dat van plan was om het verlieslijdende (ruim 2 miljoen per dag) Italiaanse concern langzaam te ontmantelen.

Marchionne loodste Fiat vervolgens richting een situatie van stabiliteit en verder herstel (vanaf 2006). De presentatie van de Fiat Grande Punto vormde een eerst tastbaar keerpunt, evenals een recordwinst. Toen de 500 in 2007 werd gepresenteerd leek alles bovendien alleen maar mooier te worden. Fiat was uit de as herrezen. De crisis vormde in 2008 echter een onaangename verrassing, die zwaar drukte op de verdere ontwikkeling. Maar Marchionne was een crisismanager van de bovenste plank en besloot in 2009 zelfs de sprong naar Chrysler te wagen, dat eveneens in een crisis verkeerde. Marchionne gaf ooit aan dat het de spannendste tijd in zijn carrière is geweest. Alle productieplannen konden direct van tafel, omdat de fusie alles veranderde evenals de sterk veranderende markt. Intussen was er ook nog een politieke strijd die de man in donkere trui moest leveren. ‘Fabbrica Italia’ zoals hij dat voor zich zag, werd aan alle kanten onder druk gezet, omdat bepaalde partijen geen boodschap hadden aan Marchionne’s hervormingsgezindheid.

De groei via Chrysler zorgde voor een herstelde handelswaarde en een internationaal karakter voor de firma uit Lingotto. Iets wat veel mensen in de jaren die volgden, juist als argument zagen om in Marchionne een soort landverrader te zien, terwijl in werkelijkheid nieuwe condities waren gecreëerd om ook op de langere termijn te kunnen overleven. Marchionne bracht Ferrari en CNHi naar de beurs en FCA werd als zesde autobouwer in de wereld een firma dat consequent bleef werken aan steeds betere omstandigheden. Er werd geïnvesteerd in de productielocaties en nieuwe techniek. Op Italiaanse bodem kwam de focus weer voor het eerst in jaren op de internationale export te liggen. Vervolgens werkte Marchionne ook aan een steeds rendabeler portfolio om die export te bevorderen en de winst te vergroten. Het accent kwam te liggen op luxe auto’s (Alfa Romeo en Maserati) en in zijn laatste aankondiging sprak Marchionne over de ontwikkeling van elektrische en hybride auto’s.

Voor Marchionne was een mensenleven te kort. Het wegwerken van de schuldenlast heeft de laatste jaren de hoogste prioriteit gehad en zorgde dat investeringen in nieuwe producten iets voor de langere termijn was. Dat eerste is op de dag van zijn dood officieel gelukt en bekendgemaakt, terwijl de nieuwe producten meer de zorg is van zijn opvolger (Mike Manley). John Elkann zei vandaag dat zijn waarden zullen voortleven in FCA. Marchionne wilde nooit de politiek in (hij noemde zichzelf een metaalwerker), maar was eigenlijk vanuit Turijn aan het werk met het landsbelang. Hij stond aan het front. Italië noemde Marchionne altijd een land met een gigantisch potentieel, dat veel meer uit de verf zou kunnen komen als er meer van zou worden gehouden. President Mattarella roemde vandaag Marchionne’s aanpak en zag in hem de ideale ambassadeur van het Italiaanse vakmanschap en een voorbeeld voor heel het land. Marchionne zal precies zoals hij zou willen, in totale soberheid worden begraven, ver verwijderd van publieke aandacht.

17 gedachten over “Sergio Marchionne is niet meer

  • 25 juli 2018 om 16:52
    Permalink

    14 jaar van zijn leven, tot de laatste snik, de laatste vezel, met immense inzet bezig geweest met het bedrijf en op de dag van de presentatie van de kwartaalcijfer overleden.

    Niemand in het bedrijfsleven wist dat hij al vrij lang ernstig ziek was, zelfs John Elkann niet, maar hij wist dat het einde naderde en hij wist dat de operatie zeer risicovol was. De ontmoeting met de Carabinieri (zie foto) was inderdaad zijn laatste publieke daad, zoals op deze site zo mooi beschreven.

    Een held is heengegaan.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 17:04
    Permalink

    Ik hoop en verwacht dat het becommentariërende publiek van deze site het nodige respect en fatsoen kan opbrengen.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 17:07
    Permalink

    Het voelt als een raar gevoel. Ik kende je niet teminste niet persoonlijk bewonderde je wel gigantisch met wat je deed. Had je graag een keer willen ontmoeten je bent een gigantisch voorbeeld in de autobranche. Wat een waanzinnig mooi concern laat je achter je. Ik denk aan gladiator de film die na zijn dood door het Toscaanse landschap liep die met zijn hand het koren streelde. Je sleurde voor de poorten van de hel die prachtige merken weg en je had de moed om gewoon opnieuw te beginnen met het Fiat concern.

    R.I.P. Grande Sergio

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 18:52
    Permalink

    De man heeft meer heldendaden verricht dan veel kortzichtigen ooit zullen beseffen. Ja, er zijn impopulaire maatregelen genomen, maar niet uit weelde. Ten tijde van de overname van Chrysler en de strijd met de sindacati woonde ik in Italië. Een complete industriële revolutie en daardoor veel meer impact als voor FCA alleen. Ik hoop dat FCA het red zonder deze mitico. Resta in pace, grande!

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 19:24
    Permalink

    Het is triest veel te jong heen gegaan. Hoewel ik niet met zijn beleid eens was is 66 jaar te jong.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 19:46
    Permalink

    caro sergio è calmo

    Ho un sogno.

    il mio ultimo lavoro.

    tutto ciò che viene dato non è spesso compreso.

    L’ho fatto per te

    goditela adesso, la vita è bella.

    arrivederci e grazie

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 19:47
    Permalink

    Diep triest!!! Veel te vroeg!!! Dat hij zacht mag rusten! Zo vlak voor zijn pensioen, ik ben de hele dag al stil van op mijn werk en schrijf dit met natte ogen! Ik denk dat ik ergens een zwart lintje ga opzoeken en aan mijn antenne maak uit eerbetoon…..RIP lieve Sergio!

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 21:05
    Permalink

    Triest. En hij kan niet meer zien hoe zijn plannen op de lange termijn uitpakken. We cru dat vandaag ook de cijfers bekend zijn dat ze schulden vrij zijn.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 21:20
    Permalink

    Vaak niet begrepen .
    Geen vertrouwen , maar jij wist wat je deed.
    De liefde voor italie , die passie je doorzettings vermogen .
    Je liefde voor italiaanse autos.
    Zo herrinner ik je .
    Ontzettend bedankt.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 22:26
    Permalink

    Zeer triest inderdaad, laten we hopen dat FCA zijn gedachtengoed doorzet, met vooral zijn volharding als speer punt, zodat de Italiaanse auto een mooie toekomst tegenmoet ziet.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2018 om 23:06
    Permalink

    Gestorven in harnas, passend bij zijn karakter: alles, letterlijk alles voor de zaak. Een groot verlies voor FCA en voor Italia.

    R.I.P.

    Beantwoorden
  • 26 juli 2018 om 00:27
    Permalink

    Wat een baas ,heeft zich echt tot t laatst gegeven.Had een doel en dat is bereikt .Je kunt het op alle manieren eens of oneens zijn maar hij heeft t geflikt en ik vind dat dat alle fca fans er even gepast bij stil moeten staan dat hij ook z n leven gegeven heeft voor fca .RESPECT ,rust zacht.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.