Maserati-fabrieken Turijn draaien nog maar 1 dienst per dag

Nog niet zo lang geleden was het in Turijn een drukte van belang om de nieuwe Maserati’s op tijd af te kunnen leveren. Inmiddels is die storm al voorbij. Wat voor Grugliasco te gebeuren staat is wat onduidelijk en in Mirafiori is de focus inmiddels op een model van een heel ander kaliber gelegd, namelijk de elektrische Fiat 500. Toen een jaar of 9 geleden de productie van luxe grote auto’s voor deze twee locaties werd aangekondigd, had niemand kunnen vermoeden dat de rijke geschiedenis van autoproductie in de Piemontese hoofdstad deze wending zou nemen tegen het einde van dit decennium. De productie van grote personenauto’s met meer marge en exportmogelijkheden had immers de toekomst en vormde een belangrijke pijler van FCA.

Inmiddels is een hele grote groep werknemers al tijdelijk naar huis gestuurd of met vervroegd pensioen gegaan. In Turijn worden enkel nog dagdiensten gedraaid van acht uur in de ochtend tot vier uur ’s middags. In Mirafiori worden nu dagelijks 78 in plaats van 140 Levante’s geproduceerd. Er is nu zo weinig werk in deze fabrieken, dat er sprake is van een historisch dieptepunt. De komst van de nieuwe EcoTax, zorgt momenteel voor een hernieuwd negatief sentiment binnen de gelederen op deze twee locaties. Deze industrie kwakkelde al jaren en lijkt na een korte hoopgevende opleving opnieuw in een donkere tunnel terecht te zijn gekomen. De nu nog weinig geconcretiseerde elektrische 500 kan wat dat betreft niet snel genoeg komen.

12 gedachten over “Maserati-fabrieken Turijn draaien nog maar 1 dienst per dag

  • 25 januari 2019 om 18:39
    Permalink

    Ook hier iz het weer too little too late. Het duurt en het duurt maar.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2019 om 15:05
    Permalink

    Goh, gek he als je in 4 jaar tijd 1 nieuw model op de markt brengt, en als enige in hun klasse geen EV hebt, hopeloos achterloopt met alle nieuwe technieken etc. Alfa Romeo.zelfde verhaal Giulia en Stelvio geen EV, als enige in hun klasse geen LED koplampen, een dashboard uit 2010 etc. Please BMW, VW, Daimler, Toyota, HyundaiKia, please help us.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2019 om 15:27
    Permalink

    Amerikaanse Elite van FCA heeft niets met de Italiaanse auto merken
    Gewoon investment

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 10:33
    Permalink

    Vage positieve berichten worden door de Amerikanen (FCA..) afgewisseld met concrete negatieve berichten. Resultaat in de nabije toekomst is dus negatief voor de Italianen. De Chrysler-boys draaien de Italianen de nek om. En alleen Ferrari ontspringt de dans door haar beursnotering, maar daar zijn ongetwijfeld Amerikaanse investeerders (aaseters) ook de lachende derde.
    De Italiaanse regering dient hard in te grijpen: Fiat heeft Chrysler gekocht en niet andersom. Maar Fiat, Alfa en Maserati (en vergeet Lancia niet!) liggen wel op hun rug. Volstrekte verkwanseling door de Amerikanen, en machteloosheid bij de Italianen.
    NB Waar is de Giulia SW, de Giulia SW in Cross-uitvoering, Mito-opvolger op basis van de 500X/Jeep, Maserati GranTurismo met 3.0v6 turbo (CO2! Lager prijs..), idem GranCabrio, wel graag een nieuw interieur … I know, uit productie, maar zo weer in productie tot de Alfieri komt (komt die nog?). Maserati Quattroporte, Ghibli en Levante hadden natuurlijk allang lagere CO2-uitstoot moeten hebben (combi met elektromotor ruimte genoeg) .. en zo door. Wat is het makkelijk, en wat maakt men er een zooi van.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 14:06
    Permalink

    @Roberto
    Ik snap totaal niet wat Ferrari met FCA te maken zou hebben. Het is hier al duizend keer uitgelegd dat Ferrari geen onderdeel is van FCA.

    Verder is het totaal onbegrijpelijk wat je met ‘die Amerikanen’ en ‘de Italianen’ bedoeld. FCA is 1 bedrijf met 1 leiding en wordt lange termijn beleidsmatig gestuurd vanuit Exor (oftewel John Elkann) waar Ferrari en CNH ook onderdeel van zijn.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 15:48
    Permalink

    @Henk

    Je geeft het antwoord zelf al op Ferrari. Dat lijkt me duidelijk (en was mij ook al duidelijk).
    Dan The USA versus La Bella Italia: lijkt me ook geheel duidelijk twee merken Fiat (en de rest) versus Chrysler (en de rest) maakt de Fiat Chrysler Automobiles. Na een rondje ‘arm wrestling’ kwam onder de bezielende en sterk financieel gerichte leiding van Marchionne de Amerikaan als sterkste bovendrijven. En in plaats van een bezielende leiding over topmerken als Alfa en Maserati wordt gepronkt met Jeep. De modderworstelaar onder de automerken. Helaas, zielloos en kortzichtig.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2019 om 21:58
    Permalink

    De komst van de Tesla is ook een doorn in het oog voor ghibli en quattroporte.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.