Elkann laat autodivisie FCA niet los

Het Fiat-imperium bestaat 120 jaar en Agnelli nazaat John Elkann is niet van plan om de kroonjuwelen op een zeker moment in de etalage te zetten. Na Gèneve is er weer eens volop gespeculeerd over een mogelijk vergaande fusie en het afstoten van FCA’s automerken aan een grote autogroep als PSA, Renault-Nissan of VAG. Maar FCA, of beter gezegd moederconcern EXOR. heeft duidelijk afstand genomen van dit scenario. Voorman John Elkann wees persoonlijk een dergelijk toekomstbeeld af.

John Elkann lijkt juist een andere weg te kiezen. Eentje die de goedkeuring van zijn overleden opa had kunnen wegdragen. Naast een mogelijke win-winsituatie dankzij een gelijkwaardige samenwerking op het gebied van platformtechniek en andere technologie met een concurrent, mikt Elkann vooral op een vergaande fusie of samenwerking met een groot mondiaal technologiebedrijf.

Marchionne zocht vijf jaar geleden al actief naar een oplossing binnen de auto-industrie. Hij wilde een gelijkwaardige samenwerking met een grote groep, zodat de kosten van met name goedkopere massaproducten, zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Dit lukte in die tijd nog niet.

Sinds de afwijzing door GM in 2015 wordt er volop over de toekomst van FCA gespeculeerd. Kan EXOR haar autodivisie wel handhaven? Oftewel, kan de familie Agnelli haar in het verleden opgebouwde koninkrijk nog wel laten voortbestaan? Elkann noemt de jaren na het overlijden van Giovanni Agnelli een verschrikkelijke periode en de huidige tijd waarin er een technologische omslag gaande is en de Chinese economie zwakker is, een heel moeilijke vol uitdagingen. Hij benadrukt echter dat FCA vandaag een betere financiële gezondheid heeft dan in de decennia ervoor.

Financial Times zegt vandaag meer over het voornemen van Agnelli te weten. Het lijkt erop dat er iets staat te gebeuren. De tijd dringt wel voor de autodivisie, want vooral op de Europese markt moet er de komende jaren flink geïnvesteerd worden in het lagere en middensegment.

6 gedachten over “Elkann laat autodivisie FCA niet los

  • 30 maart 2019 om 12:36
    Permalink

    Die 2 miljard die ze hebben uitgekeerd aan de aandeelhouders hadden ze beter gebruikt om te investeren in nieuwe modellen…

    Beantwoorden
  • 30 maart 2019 om 18:06
    Permalink

    @Lusso

    Probeer eens te begrijpen hoe de economische wereld van aandeelhouders in elkaar steekt.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2019 om 19:36
    Permalink

    Die wilde mediaverhalen over verkoop waren gewoon onzin. Wat lost het op? Slimme samenwerking en aangaan van allianties op deelgebieden is een slimme aanpak en houdt de kosten laag.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2019 om 19:58
    Permalink

    Om kosten te drukken is het voor het bedrijf beter om te oriënteren op één merk zoals Jeep .

    Beantwoorden
  • 30 maart 2019 om 23:59
    Permalink

    Ze zijn nu in gesprek met Peugeot. Ober een samenwerking

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.