Toch superplatform van FCA en PSA ?

Mike Manley zou het vorige week persoonlijk hebben bevestigd tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van FCA. Er zal op grote schaal met PSA samengewerkt kunnen worden betreffende kleine elektrische auto’s. Diverse bronnen melden dit nu. De eerste vrucht van deze samenwerking zal bij Fiat tot stand komen in de vorm van een opvolger van de Punto. Een B-segment auto, waarvan de reeds in Genève getoonde veelzijdige Centoventi de blauwdruk vormt.

Dat de CEO de laatste tijd nogal zelfverzekerd overkomt als het om een toekomstige strategische samenwerking gaat, heeft mogelijk hiermee te maken. Manley zegt dat hij zeer zeker een samenwerking met de Fransen aan zou willen gaan. Om de productie van elektrische auto’s in het compacte segment op rendabele wijze mogelijk te maken, is voor beide groepen een dergelijke (gelijkwaardige) samenwerking een groot voordeel. Onlangs is wat betreft de lichte bedrijfswagens, de samenwerking met PSA al verder uitgebreid (Opel Movano).

Meerdere modellen zullen hier uit voortvloeien, met als bijkomend voordeel dat beide fabrikanten op structurele wijze aan steeds strengere emissie-eisen kunnen voldoen. Ook lichte bedrijfswagens zoals de toekomstige Fiat Doblò, zouden van dit modulaire elektrische platform gebruik kunnen gaan maken. De elektrische 500, die volgend jaar al gepresenteerd zal worden, zal op termijn ook van dezelfde modulaire techniek gebruik kunnen gaan maken. Zoals gezegd kan de industrie in en om Turijn, tijdens deze tweede fase als toeleverancier dienen. Nieuwsbron Bloomberg spreekt over een ‘superplatform’, waarmee dus veel meer gedaan kan worden. Zelfs het C-segment ligt dan binnen bereik met deze techniek.

22 gedachten over “Toch superplatform van FCA en PSA ?

  • 7 mei 2019 om 18:58
    Permalink

    bla bla bla en bla bla bla ,,elke jaar kom iets nieuws bij FCA dan alfa dan Lancia en fiat veel praten en geen resultaat ,kijk is naar lambo in de groep VAG en nu is het super ,FCA stop met blazen en doe iets , ik ben een LANCIA FAN

    Beantwoorden
  • 7 mei 2019 om 19:12
    Permalink

    Snap niet waarom de Centoventi steeds een B-segmenter wordt genoemd. Is maar een paar cm langer dan de Panda en bijna 40 cm korter dan de laatste Punto, dus is gewoon de volgende generatie A-segmenter. Wel wat breder dan gemiddeld, dus vrij simpel om er een B-segmenter van af te leiden met langere wielbasis.

    Goed als beide z.s.m. op de markt zouden komen door samenwerking met wie dan ook.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2019 om 20:29
    Permalink

    Het tergend langzame tempo waarin FCA plannen ontvouwt en vervolgens maar half uitvoert heeft de Europese merken van FCA de afgelopen 10 jaar naar de afgrond gebracht. In april werden er in NL 55 Alfa’s geregistreerd, waarvan 17 Giulia’s en 14 Stelvio’s. Dat moest de wederopstanding van het merk zijn. En wat te denken van 34 Panda’s en 12 Tipo’s, 1 Quattroporte en 1 Ghibili. Wie de tent overneemt maakt me niet uit, als het maar zsm gebeurt. Slechter kan het niet worden.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2019 om 21:44
    Permalink

    Ook het upgrade van de huidige Panda en 500 gaat tergend langzaam.
    Ik koop geen nieuwe Panda of 500 met oude motoren, nu de nieuwe Firefly motoren hun intrede maken.
    Alleen duurt het eeuwig voordat die nieuwe motoren in de 500 en Panda aangeboden worden.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2019 om 22:00
    Permalink

    @Zebo Ik vind de CentoVenti te kort overkomen, met een 20cm langere wielbasis en een extra accu segment wordt dit een prima B-segment autootje met een range van 500+ Km.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2019 om 22:26
    Permalink

    @HZW Eens dat een verlengde versie een goede opvolger voor de Punto kan opleveren. Maar zou mooi zijn als Fiat op dezelfde basis en met standaard wielbasis ook een nieuwe Panda zou bouwen, wat mij betreft zelfs met gelijke delen van de carrosserie als spatborden, motorkap, voordeuren en dak (verlengde achterdeuren en koffer kom je niet omheen). Dan kun je schaalvoordelen behalen die ook de productie van een nieuwe Panda rendabel kunnen maken, zeker als b.v. VAG stopt in het A-segment.

    Al eerder gezegd: zou het nog mooier vinden als de 500 en een nieuwe 600 of Lancia dan van diezelfde carrosserie konden worden afgeleid, maar daar lijkt de Centoventi niet geschikt voor. Denk dat juist de Italianen een carrosserie moeten kunnen ontwerpen die “basic/rational” als Panda en Punto kan worden aangekleed met koplampen, grille, achterlichten en allerlei details, en genoeg afwijkend “cute/emotional” als 500 en 600 of Lancia. Maar dat hebben ze nog niet gedaan, beetje gemiste kans…

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 09:35
    Permalink

    Héél mooi nieuws! FCA heeft op dit moment ongetwijfeld het voordeel dat ze geen massa aan geïnvesteerd kapitaal in fabrieken, mensen en ‘oude technologieën’ moet afbetaald krijgen om zwarte cijfers te behouden.
    Een kleine boot is vlotter wendbaar dan een olietanker en gezien de aankomende omslag in de auto-industrie enorm is, hebben ze hier een voordeel. Maar dan moet er voor een keertje wel eens snel gehandeld worden, natuurlijk…

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 10:01
    Permalink

    Hoop echt dat het Centoventi model, of iets dat er op lijkt, op de markt komt. Een zeer Italiaanse en zeer gelaagde vorm.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 19:37
    Permalink

    Ja tuurlijk, dan hadden we pas échte Lancia’s gehad met heel veel klasse en geheel eigen en onmiskenbaar DNA….net als de VW golf, de Audi golf, de Skoda golf en de Seat golf

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 20:26
    Permalink

    Lancia kan op het zelfde bodemplaat als Alfa maar wordt bewust niet gedaan
    Thema 164 Croma 9000.
    Het ging prima

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 21:17
    Permalink

    Eens! Dat begrijp ik allemaal, maar VAG wens je je ergste vijanden niet toe. Het is het tegenovergestelde van waar Lancia voor staat.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 21:48
    Permalink

    En voor de azijn plassers hier nog een nieuwtje, FCA heeft in april weer de eerste plek in de verkopen bereikt in Brazilië. Iemand nog iets te zeuren?

    Beantwoorden
  • 8 mei 2019 om 23:08
    Permalink

    Nou Henk, aangezien er nog steeds geen nieuwe Alfa’s verschijnen en we nog steeds voornamelijk plannen zien maar geen daadwerkelijke modellen wel ja!
    Je kunt niet met droge ogen zeggen dat FCA het goed doet. Sinds ze in ieder geval zijn gestopt met het produceren van de 159 heb ik alleen maar half uitgevoerde plannen gezien en loze beloftes!

    Beantwoorden
  • 9 mei 2019 om 07:16
    Permalink

    Ik lees en lees en denk ik zal eens ff reageren
    Mensen die fca naar vag toe wensen het moet niet veel gekker worden.
    Ik zal wel weer de volle laag krijgen maar goed.
    Fca is kerngezonden zit in een overgangs jaar.
    Hadden ze heel veel geld in moddelen gestoken waren ze nu heel veel geld kwijt zeker in europa .tesla draait nog steeds verlies. Vw stopt met kleine autos ook Peugeot en nog meer merken.
    De oude panda draait als een tierelier met een groei van 175% in frankrijk.
    Ook de lancia ypsilon doet het nog prima.
    Maar de oude auto gaat verdwijnen er gaat heel heel verl veranderen in de autowereld
    Zelf autos zonder stuur.komen er.
    Dat kost veel geld dus moet je heel slim inversteren .
    Europa is een moeilijk verhaal in verband met mileu en strenge eisen
    . Vanaf volgend jaar komen de eerste nieuwe contouren van het nieuwe fca europa.
    Tot die tijd voiral veel klagen en zeuren ik heb er in ieder geval vertrouwen in.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2019 om 07:57
    Permalink

    Dat kan allemaal kloppen, maar sinds dat de 159 uit productie is hoor ik niks anders dan plannen en loze beloftes. Vind je het gek dat mensen dan vertrouwen verliezen. Ik hoop van harte dat ik het fout heb, maar ik zie dit weer als de zoveelste valse belofte en productieplan. Met maar 2 modellen die up to date zijn kan je Alfa toch geen serieuze autofabrikant meer noemen en zo geld dat voor bijna heel FCA.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2019 om 10:14
    Permalink

    Mee eens, er gebeurt nagenoeg niks. Als je je ogen opendoet en ziet wat de rest van de markt doet, dan kun je Alfa afschrijven En uit eigen ervaring heb ik te maken gehad met de importeur van BMW en Alfa. Een wereld van verschil, professionaliteit tegenover arrogantie en amateurisme. Loop je bij een BMW dealer binnen, zie je vrolijke gezichten en verkopers die orders schrijven.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2019 om 10:41
    Permalink

    @Hoekree

    Je hebt 100% gelijk. En Tesla zal dan misschien wel overleven maar nu is het een geldverslindende cult met meer dan 10 miljard aan schuld die dagelijks groter wordt en waarbij al het geld voor investeringen in de vorm van aandelen van de geldmarkt gehaald wordt.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2019 om 07:25
    Permalink

    De betekenis van FIAT ( Fehler in allen Teilen) krijgt een nieuwe betekenis. Amen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.