Gelijkwaardige fusie FCA en Renault in de maak

John Elkann stak vandaag niet bepaald onder stoelen of banken dat FCA een brief heeft gestuurd naar Renault, waarin Lingotto een gelijkwaardige fusie voorstelt. Een fifty-fifty-deal waardoor beide partijen samen in één klap de derde groep in de wereld zullen zijn en met Nissan erbij zelfs de grootste. Renault is de afgelopen tijd in de media slechts zijdelings genoemd. Het was juist PSA dat doorlopend in verband werd gebracht voor uitbreiding van de reeds bestaande samenwerking. Renault neemt het voorstel van FCA momenteel in overweging.

Elkann neemt de leiding in dit alles en is volgens sommigen daarom de feitelijke plaatsvervanger van de vorig jaar overleden Sergio Marchionne. Marchionne zelf maakte er overigens nooit een geheim van, dat een strategische partnerschap vroeg of laat noodzakelijk zou zijn. Zelf klopte hij meermalen tevergeefs bij General Motors aan. Elkann spraak vandaag in Milaan over deze grote stap.

De kleinzoon van Agnelli garandeerde tevens direct, dat een fusie niet ten koste zou gaan van Italiaanse fabrieken. Een gelijkwaardige fusie is volgens hem prima mogelijk. Hij noemde het een kans om een moedig besluit te nemen, net als in 2009, toen FCA Chrysler overnam. Het moet niet leiden tot verlies van Italiaanse banen, maar juist tot behoud of zelfs een toename ervan. Rome heeft zich al bereid getoond, te willen investeren in deze fusie, aldus Elkann.

Met deze deal zouden de aandeelhouders van beide groepen, 50% bezitten van deze nieuw gevormde onderneming. De centrale ondernemersraad van het nieuwe bedrijf met hoofdkantoor in Nederland, zal bestaan uit 11 leden met een meerderheid van onafhankelijke raadsleden en elk 4 raadsleden verdeeld tussen FCA en Renault, plus een raadslid van Nissan. Men zal beursgenoteerd staan in Milaan, Parijs en New York.

Technologisch gezien zal er een sterke alliantie ontstaan, staat er in de brief. Zowel op elektrisch gebied, als op het terrein van het autonoom rijden. De fusie zorgt voor een breed strategisch speelveld in alle segmenten, Van de massa tot het luxe product. Met bovenin merken als Alfa Romeo, Maserati en Infiniti. Renault is sterk in Europa, Afrika, Rusland en het Midden-Oosten, terwijl FCA het goed doet in de VS en Zuid-Amerika.

Inmiddels heeft de Franse overheid laten weten, voor een dergelijke samenwerking te zijn. De Franse minister van economie heeft dit reeds besproken met Jean Dominique Senart, de CEO van Renault. Het is volgens de minister in het belang van de Franse en Europese industrie, dat zich staande moet houden in een sterk geglobaliseerde sector. De Italiaanse regering liet vanmiddag weten het proces nauwlettend in de gaten te houden en dat het een aandeel overweegt. Deskundigen en analisten zeggen wel dat deze fusie alleen vruchtbaar zal zijn als Nissan meedoet en wanneer nu nog kleine luxemerken als Alfa Romeo en Maserati groeien. In Europa hebben beide groepen samen een twintigtal fabrieken en produceert men meer dan 2 miljoen auto’s per jaar.

20 gedachten over “Gelijkwaardige fusie FCA en Renault in de maak

  • 27 mei 2019 om 23:06
    Permalink

    Eerst de productiecapaciteit afbouwen en dan beloven dat er geen werkgelegenheid verloren gaat. Maar evengoed de huidige realiteit. Op globaal niveau en zinvolle zet, die ik met interesse volg.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2019 om 23:26
    Permalink

    Een heel indrukwekkend besluit van John Elkann die iedereen weer te snel en slim af is, enigszins te vergelijken met de overname van Chrysler in 2009. Precies op het moment dat de Nissan-Renault alliantie in de problemen zit slaat hij toe met een indrukwekkend eenvoudig plan en verzekerd de lang termijn toekomst van FCA. Kleine schokgolf door de autowereld, bijna niemand had dit serieus verwacht en in bloedsnelheid uitgevoerd, helemaal in de lijn van leermeester Marchionne.
    Heel toepasselijk: Chapeau!

    Beantwoorden
  • 27 mei 2019 om 23:36
    Permalink

    Kleine aantekening, het is echt totale onzin dat het alleen vruchtbaar is als Nissan ook meedoet. Alle cijfers en doelstellingen zijn gebaseerd op een FCA-Renault samenwerking.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2019 om 01:21
    Permalink

    3e super deal van fiat. Na het afkopen van GM en de overname van Chrysler. Van een bedrijf met schulden ineens naar de nr3 of mss nr1 in de wereld. Laat de nieuwe fiatjes nu maar snel komen. Dat het weer mooi en vrolijk wordt op onze wegen 😊

    Beantwoorden
  • 28 mei 2019 om 07:37
    Permalink

    @henk, Nissan er bij zou wel heel mooi zijn om daarmee Azië beter te bedienen (gemis bij FCA en Renault) en om Nissan niet in de handen van bijv Mercedes te duwen.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2019 om 09:26
    Permalink

    Interessante ontwikkeling en hoognodig want er moet iets gebeuren. Zeker met het oog op de ontwikkeling van de Centoventi. Het platform zou ook voor nieuwe Renaults kunnen worden gebruikt.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2019 om 17:18
    Permalink

    Alfa Romeo moet samen door met Mazda, lijkt me haar enige kans zowel qua design, sportiviteit, productkosten en motorisch gezien. Of Mazda dat ook zo ziet …

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 12:28
    Permalink

    Ik vraag me af of dit niet gewoon afgesproken is om nissan onder druk te zetten in ruil voor samenwerking modellen . Frans -italiaans en amerikaans is een vreemde mengelmoes van culturen en zeker geen succes gebleken .klm – air france is een klein voorbeeld .
    Het zou verstandiger zijn om nieuwe technieken uit te vinden en te zorgen dat er dingen zijn waar anderen naar op zoek zijn en die in te zetten als ruilmiddel .
    Op deze manier ben je zelfstandig ,geen strijd tussen afdelingen van fusiegenoten die klauwen met geld kosten .als voorbeeld mercedes -Chrysler ook al zo n giga succes .
    Bij fca is er voldoende r&d om een slag te slaan kijk maar naar common rail de oplossing om van een diesel een geweldige en schone motor te maken (ondanks al die dwazen die het. beter denken te weten )ook een uitvinding van fiat toen .
    Het volledig of grote deels inzetten op electrisch is ronduit niet zo slim te noemen ,ten eerste kan het net t niet aan en ten tweede is dit meer een politiek spel van met name de chinezen ,de olie sheiks van de nieuwe tijd als het plan klopt dat ze al jaren uitvoeren .vrijwel alle componenten van electrisch aangedreven auto s zijn china gerelateerd net al grondstoffen ,china heeft enorme belangen in mijnen in afrika .
    Slim investeren in mensen ,niet te grote afdelingen met experts en slagvaardig ,lean,daadkrachtig en snel reageren op trends .dat is de toekomst .
    Renault zal nooit een gelijkwaardige partner worden dat zit nu eenmaal niet in de franse cultuur.
    Het feit dat renault en psa giga grote pieken en dalen kennen ,al jaren is ook niet echt bemoedigend .

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 14:15
    Permalink

    @Arib
    – wat is er Italiaans of Amerikaans aan KLM AIR FRANCE?
    – FCA heeft bewezen dat met Amerikanen werken werkt.
    – Peugeot-Opel functioneert vooralsnog prima.
    – het is fiat niet gelukt r&d om te zetten in producten (for whatever reason)
    – de dingen waar anderen naar op zoek zijn, zijn te groot voor skunk teams.
    – slim of niet, elektrisch neemt toe, costs of ownership blijven dalen.
    – het eerste voertuig met common-rail techniek reed in Oost-Duitsland.
    – wat de toekomst is, zal de tijd leren. Nu = partnerships.
    – Maserati borduurt nog steeds voort op Daimler Chrysler. Niets goeds?

    De ontwikkelingen in de auto industrie gaan snel, erg snel op dit moment. Alle spelers zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe allianties, niet naar oude wijn in nieuwe zakken. Het voorstel van FCA vond ik verrassend en passend.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 20:04
    Permalink

    Ik bedoelde dat frans en ander nationaliteit niet werkt ,vraag t nissan maar zijn ook heeel blij .opel werkt nog wel .
    De tijd zal t leren
    Fca en chrysler werkt omdat de focus op usa is en chrysler enz.anders niet meer had bestaan .
    R&d is i.d.d. Niet echt effectief geweest omdat de focus op usa en financien was.
    Het kan echter wel ,zie alfa binen nu en niks een kant en klaar model dat ook nog is goed in elkaar steekt.
    Partnerships zijn niet de redding overnames wel dat is inmiddels wel gebleken
    Er zijn de laatste 10 jaar meer financiele topacties geweest .dan op Het vlak waar de echte verdiensten van komen nl.nieuwe verkoopbare
    Niet in de laatste plaats dat het pappen en nathouden was en de focus zoals geschreven op usa en china .
    Een fusie met renault of psa is gedoemd te mislukken links of rechtsom .
    Opel gaat trouwens beter omdat het omgebadgde peugeots gaan bouwen en mensen nog steeds vertrouwen hebben in opel .
    Gewoon lekker je ding doen en evt. hier en daar een overname .
    De revolutie is inderdaad ingezet en fiat alfa lancia bijna dood maserati is dat kunnen we wel stellen ook geen echt succes .
    we gaan t zien .
    Uh kijk fff op wikipedia en tik common rail in .oost duitsland ?tuurlijk.

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 21:17
    Permalink

    @Arib
    Maar evengoed, (toen) fiat had Bosch nodig om de common rail productierijp te krijgen. Volgens mij best een geslaagde én duurzame alliantie.

    195.000 medewerkers van Capgemini, 380.000 van Carrefour, 160.000 bij Accor, 50.000 bij Air Liquide, 30.000 bij Alstom, 150.000 bij AXA, 90.000 bij L’Oreal, 64.000 bij Thales, 220.000 bij Veolia laten dagelijks zien dat met Fransen prima samenwerken is. De lijst van Franse multinationals is overigens veel langer.

    Voor wat betreft R&D ligt de focus momenteel op alternatieve aandrijvingen en autonoom rijden. De giganten in de industrie zoeken elkaar op: VW een Ford, BMW en Mercedes etc. etc. En dan zit Fiat op een zolderkamertje vernieuwende, baanbrekende techniek in elkaar draaien? Wie gelooft wordt zalig.

    Peugeot-Opel gaat veel verder dan badge engineering: Opel behoud zijn eigen identiteit en rondom Rüsselsheim worden nieuwe technieken ontwikkeld. De commerciële activiteiten van Peugeot worden in Rüsselsheim ondergebracht. Leuk detail is dat de voertaal van de onderneming in Duitsland Engels is. Overlap van modellen bij Peugeot Opel overigens veel groter dan bij fiat Renault. Let wel huidige modellen, ik heb het niet over de rijke historie. Daarbij is het PSA gelukt in een half jaar te realiseren wat de Amerikanen in twintig jaar niet lukte. En dat terwijl PSA nog steeds draagvlak heeft: het stelt je theorie over international samenwerken touch wel in een ander daglicht.

    Ter info: schaalvergroting binnen de industrie is een trend die al enige tijd aan de gang is, die verder doorzet en onomkeerbaar lijkt. Hier een daar een overname en lekker je ding doen zit er niet meer in.

    Er zullen beslist argumenten zijn waarom een samenwerking niet van de grond komt, ik heb ze hier echter nog niet gehoord. De beurzen hebben overigens positief gereageerd. Dat is uiteraard niet alles zeggend, opvallend was dat beide spelers positieve reacties op de beurs kregen

    Kortom: verrassend & passend.

    Waait de wind van de centoventi misschien uit het Noord westen en mogen wij dit model sneller begroeten dan wij hadden durven hopen;

    P.S. is het Monte Bianco of Mont Blanc?

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 22:26
    Permalink

    Nou ja we zijn er al druk mee maar word zowieso een moeilijk verhaal .
    Fransen willen absoluut geen gelijkwaardige deal let maar op.
    Schaalvergroting word als groot goed gezien ik zie alleen maar logge gedrochten .
    Samenwerking is zeker een goed plan mits je iets te ruilen hebt .
    Als underdog kun je de stekker er nu direct uit halen hoe pijnlijk ook .

    Beantwoorden
  • 29 mei 2019 om 22:46
    Permalink

    Ben ik wel met je eens: het is schaalvergroting wat de klok slaat. Maar dat is wel de nieuwe werkelijkheid. En integraties van een dergelijke omvang zijn per definitie lastig. FCA heeft o.a. de Amerikaanse markt om in te brengen, van mij mag de stekker er nog wel even in blijven. Over de Fransen ben ik minder negatief, we zullen zien.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2019 om 00:02
    Permalink

    Let wel ik heb veel respect voor de manier waarop renault terug is gekomen zowel op modellenvlak en kwaliteitsverbetering . Natuurlijk grote inbreng van een nederlander laurens van den acker ,een groot talent .

    Beantwoorden
  • 30 mei 2019 om 18:47
    Permalink

    Slecht idee die hele fusie.
    Als er geroepen wordt dat er banen behouden en bij moeten komen, dan bedoelen ze het tegenovergestelde.
    Alfa Romeo, Lancia en Maserati kunnen maar op 1 manier groeien en rendabel worden, en dat is als er mensen de auto’s gaan kopen. Maar met de elektrificering van het wagenpark is er straks geen enkele reden meer om een Alfa te kopen.
    Sterker nog ik denk dat FCA en Renault straks niet in staat zijn om een “premium” merk te handhaven met elektrische modellen, simpelweg omdat de Duitse merken daar beter in zijn (kwalitatief en qua marketing en qua restwaarde) en omdat vrijwel de gehele productiecapaciteit aan accu’s al is opgekocht door BMW, Mercedes, VAG. Willen andere merken hier nog tussen komen, dan zullen ze fors meer moeten gaan betalen, en dat vertaald zich in hogere prijzen.
    De enige optie voor FCA/Renault zal zijn iets met waterstof te gaan doen zonder accu troep. En ik voorzie ook wel dat ze nog merken gaan sluiten of verkopen.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2019 om 20:07
    Permalink

    Ik zie dat anders. Ja, er is één en ander te vrezen, want er is de nodige overlap tussen Fiat en Renault. Je kunt wellicht straks de situatie krijgen dat de Fransen het B-segment van Fiat mogen invullen en dat gaan doen met een auto op Clio-basis geproduceerd op dezelfde lijn als Dacia in Roemenië. De kostenbesparingen die genoemd worden gaan natuurlijk ten koste van de ontwikkelafdelingen: Ingenieurs in Turijn kunnen vrezen voor hun baan (even los van of de garanties die nu geroepen worden iets waard zijn).

    Maar er is een andere kant, en die kant is dat de automobielindustrie blijvend aan het veranderen betreffende aandrijflijnen. Elektrificatie is de toekomst en Fiat loopt daarin hopeloos achter. Hoe gaat Fiat de ontwikkeling van elektrificatie bekostigen met een Europese tak die zwaar verlies maakt? Is de kennis die Renault heeft met onder meer de Zoë geen godsgeschenk?

    Dan is zo’n fusie toch zinnig. Ja, het zal even pijn doen voor puristen als ons, maar we zitten hier al tien jaar te knarsentanden hoe merken verwaarloosd worden. Dat kan zo niet door gaan. Wat er ook gaat gebeuren, slechter dan we de afgelopen jaren gezien hebben kan haast niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.