FCA trekt aanbod terug vanwege Franse politiek

Frans protectionisme van de industrie is weer eens krachtiger gebleken dan elders in de EU. FCA laat vanmorgen daarom weten dat het zich terugtrekt van de onderhandelingstafel, wegens een ongunstig politiek klimaat in Frankrijk. Het ligt absoluut niet aan Renault, aangezien zij zeer ontvankelijk bleken en goed hebben meegedacht, laat Lingotto vanmorgen weten in een persbericht.

Het probleem lag echter bij de grote aarzelingen van de kant van de Franse overheid, dat gaandeweg steeds meer ging eisen. Gisteren liet minister Le Maire nog weten geen haast te hebben en niet onder alle omstandigheden verder te willen gaan met de toch wel aantrekkelijke 50/50 deal.

Na 6 uur overleg was bijna iedereen voor gisteravond, behalve de Franse overheid en één vakbond. Nissan was voor de deal, evenals de raad van bestuur van Renault. Met deze anticlimax staat de samenwerking tussen Renault en Nissan nog meer op scherp.

30 gedachten over “FCA trekt aanbod terug vanwege Franse politiek

  • 6 juni 2019 om 09:24
    Permalink

    Ja, we kennen de Franse overheid zo langzamerhand wel, KLM enzo….
    Jammer, het was een mooie kans, FCA hoofd omhoog, Renault beschadigd, Nissan boos want weer belazerd door droevig Frans optreden.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 09:30
    Permalink

    Kan Nissan nu Renault loslaten? Of is dat financieel te ingewikkeld? FCA-Nissan zou een prima combi zijn.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 09:59
    Permalink

    Meer feiten worden bekend en het is een zeer moedig en wijs besluit van John Elkann de Franse politieke slangenkuil niet te betreden. Die Franse politiek bemoeid zich ook al zeer hinderlijk en negatief met de Renault Nissan alliantie.

    Maar het positieve is een duidelijk en resoluut optreden van FCA, wordt belangrijk in volgende situaties.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 11:28
    Permalink

    Het lijkt er wel op dat de Renault leiding echt schade heeft opgelopen, zij wilden graag, hebben er veel energie in gestopt ook in overleg met Japan, maar de Franse overheid ging steeds hogere eisen stellen en vroegen uitstel voor het besluit. Het antwoord van John Elkann en consorten was een duidelijk nu of niet. Punt.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 11:29
    Permalink

    Eerst maar eens afwachten, dit soort spelletjes worden vaker gespeeld.
    Als FCA echt geinteresseerd is en dat zijn ze (anders hadden ze dat nooit zo publiekelijk laten blijken), dan laten ze het echt niet na een kleine week van een eerste voorstel en eerste reacties van de Franse overheid, niet op deze manier afketsen… Er zijn veel te grote belangen op internationaal niveau. Iets met soep die niet zo heet wordt gegeten als ie wordt opgediend…
    Desalniettemin komt het als noord westelijke Europeaan zoals ons, nogal grillig en wispelturig over.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 11:37
    Permalink

    Jammer… was een unieke kans. Maar ik geloof niet dat het hierbij afgelopen is. Zakelijke besluitvorming heeft zijn tijd nodig en al helemaal veel tijd als de politiek er zich mee gaat bemoeien. Als bij de Fransen doordringt welke opportuniteit ze mislopen hebben, komt er nog wel een volgende kans. Tenzij Elkann onmiddellijk een alternatieve partij te pakken heeft… of daarmee de druk kan ophogen.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 12:20
    Permalink

    Dit heet ballen tonen. Renault is te bang voor de Franse overheid die blijkbaar een vetorecht heeft? Ze hebben 15% van de aandelen, klein rekensommetje leert dan er nog 85% bij andere stakeholders ligt die blijkbaar de Franse staat niet kunnen overstemmen. Dat is lekker als je zo je bedrijf moet besturen zeg. Ik denk dat dat is waar FCA zich niet aan wil branden; 15% is op papier niet veel, maar blijkbaar in de praktijk voldoende om het beleid te bepalen.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 12:23
    Permalink

    Politiek en zich met iets moeien, nooit goed. Mss moet Nissan & Mitsubuishi zich ook maar losscheuren van Renault en met FCA in zee gaan.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 12:28
    Permalink

    Een mooie uitdrukking kwam net langs in de media, vertaling niet nodig denk ik:

    “The French state “pulled the elastic until it broke”

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 13:21
    Permalink

    Mag ik nog 1 keer?

    FCA, oftewel John Elkann-en-kornuiten, heeft op niet mis te verstane wijze de Franse staat een poepie laten ruiken en daarmee een harde les van leermeester Marchionne in praktijk gebracht:
    – als de condities niet goed zijn dan is het cruciaal om weg te lopen van de tafel

    Mocht de Franse staat een nieuwe poging willen aangaan (en die geruchten gaan) dan weten ze nu precies wat ze aan FCA hebben, geen twijfel.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 13:36
    Permalink

    @Henk,

    Ik denk dat het niks met ‘poepie ruiken’ te maken heeft, of ‘ballen tonen. Het is gewoon het zaken-doen-ritueeltje bieden en tegenbod, alleen met enorm veel knikkers en niet zozeer met Renault, maar met de grootste jongen van de klas; de Franse overheid. En vergis je niet, de automotive wereld is nu wel flink wakker geschud, met een voorstel van deze alliantie, dat is ongetwijfeld mee genomen in dit stukje theater, dat echt nog niet is afgelopen. Wordt vervolgd/to be continued…

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 13:52
    Permalink

    Uh,told you so .moeilijk verhaal .
    Zou gewoon omdat er toch aangehaalde banden zijn de samenwerking in gang zetten zonder fusie enz.
    Er is veel te halen en te brengen maar erg afhankelijk van wie er de scepter zwaait .
    Beter een solide partner zijn voor mede fabrikanten en productiefaciliteiten delen .
    Mooier zou zijn als je zelf nieuwe ideeen ontwikkeld om te delen ,halen en brengen is altijd interressanter als alleen halen .

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 13:52
    Permalink

    Lancia behoort aan de top zonder discussie
    FCA is verkeerd bezig

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 14:26
    Permalink

    Lancia zou naar mijn mening voorloper moeten worden in styling en innovaties net als vroeger .op kleine schaal zodat als er een miskleun tussen zit er geen man overboord is .hoeft niet echt winst te draaien maar kan als uithangbord en toekomstvisie van fca gebruikt worden . Heb ik al in 2011 geschreven trouwens

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 14:31
    Permalink

    T is tenslotte simpel genoeg allemaal .t is plastiek ,ijzer en koper en hoe je t samen steld dat is de kunst .

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 14:55
    Permalink

    Lancia moet gewoon toonbeeld van de auto industrie zijn

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 15:15
    Permalink

    @DiSegno

    …..dus het heeft precies alles met ‘poepie’ ruiken en ‘ballen tonen te maken.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 18:38
    Permalink

    Ik droom van de dag dat we hier gaan praten over mooie nieuwe auto’s en niet over zakendeals en aangekondigde nieuwe auto’s waarvan je mag hopen dat ze er over 2 jaar zijn maar die de afgelopen 5 jaar telkens niet zijn gekomen.

    Zo maar wat voorbeelden. In 2014/2015 werd voor 2018 een nieuwe Panda aangekondigd, er werd diverse keren een Punto aangekondigd, een Mito-opvolger, een 3/5 deurs uitvoering van de Giulia als opvolger van de Giulietta, een Giulia coupé, een nieuwe 500 in 2019, … Telkens beloftes, telkens wordt het niks. En al jaren wordt er niet of te weinig geïnvesteerd in nieuwe techniek.

    Voor de Fransen lijkt het me dan ook helder. Die kijken vooral naar de EU-markt. Daar doet Renault het prima, zeker ook op de Italiaanse markt waar dat volledig ten koste van Fiat/Alfa gaat. Met uitzondering van de mislukte Twingo hebben ze ook in iedere klasse meer en betere aanbiedingen dan FCA. Lijkt me logisch dat ze dan denken dat FCA meer van hen profiteert dan omgekeerd. Sterker, dat is natuurlijk ook zo. Enige dat FCA er tegenover kan zetten is sterkere positie in Noord-Amerika. Maar vraag is wat Renault daar te winnen heeft.

    Als het gaat om E-auto’s loopt Renault (met Nissan) jaren voor op FCA. Met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s misschien niet en daar zou samen ontwikkelen zeker kostenvoordeel geven. Maar los daarvan heeft FCA gewoon weinig te bieden. Ja, (nog) zwarte cijfers maar verder kelderende verkoopcijfers en veelal verouderde modellen en technieken. In de VS telt dat minder, daar kan je een auto met techniek uit jaren 90 nog verkopen. Maar hier lukt dat niet, mede door de extra belasting op onzuinige motoren.

    FCA moet geen ballen tonen, maar tonen dat het wat te bieden heeft. Zo lang ze dat niet kunnen, zijn ze niet interessant als partner, hooguit als overnamekandidaat waarbij Alfa en Jeep door hun reputatie interessant zijn en misschien kunnen profiteren maar de andere merken als oninteressant gewoon verdwijnen.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 18:47
    Permalink

    Cc hans.
    Het is nogal wat met je.
    Fca heeft niks te bieden?
    Leef je nou eens in wat fca is en waar ze verkopen en wat ze allemaal doen.
    Als fca in al die auto s had geinvesteerd waren ze nu het haasje.
    Zo zie je maar geduld is een schone zaak.
    En fca deed een bod op Renault niet andersom

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 19:35
    Permalink

    Italiaanse overheid heeft Alfa Romeo ook genekt
    Met een overheid kun je geen zaken doen

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 19:45
    Permalink

    @CCHans

    Verder alles goed met je? Het is niet aardig om te zeggen maar probeer eens het positieve in de dingen te zoeken. Dit is een topic dat gaat niet over modellen of zo maar over de toekomst van de industrie.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 20:56
    Permalink

    Alles wel, dank je. Ik ben in Frankrijk en dit is de positieve weergave van hoe hier over de deal werd gedacht. De vermelding van de auto’s die nooit kwamen is van mij. Geen idee waarom het slechter zou zijn gegaan met een Punto/Argo+ waar 200.000 per jaar van zouden zijn verkocht dan nu met Panda’s en Yps aan dumpprijzen en stilstaande Alfafabrieken.
    Ik wil graag positief zijn, die hard liefhebber, zal nooit anders rijden dan Italiaans maar als enige lichtpunt en investeringen in Jeep moet zijn dan vind ik dat niks. FCA dat prima draait op alleen Jeep en Lancia, Fiat en Alfa wegbezuinigd is voor mij geen goed nieuws maar slecht nieuws.
    Ik hoop nog steeds op mooi Italiaans maar het komt maar niet en ik zie het ook niet in de eerstkomende jaren.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 21:03
    Permalink

    @CCHans
    Je spreekt over de italiaanse tak, niet over FCA, die een hogere waarde vertegenwoordigd dan Renault. Renault wordt eveneens geplaagd a) door het gerommel aan de top/ binnen de alliantie met Nissan en b) opborrelend diesel schandaal. Maar goed, daar hebben ze het in la douce France waarschijnlijk niet over.

    @Hoekree
    FCA heeft geen bod gedaan op Renault, maar een voorstel voor een gelijkwaardige fusie gedaan.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 22:09
    Permalink

    Niccolo
    Als fca het aanbod intrekt hebben ze toch een bod gedaan ?
    Alles komt van de kant van fca namelijk.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 22:27
    Permalink

    Deal or no deal. Moeten ze met de Britten ook doen er in of er uit wel of geen deal.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 23:50
    Permalink

    @Hoekree
    FCA heeft het initiatief genomen en een voorstel gedaan om te komen tot een gezamelijke onderneming:
    “Combined business to be 50% owned by FCA shareholders and 50% by
    Groupe Renault shareholders – balanced governance structure and majority
    of Board of Directors being independent” (persbericht FCA)

    Dat is wat anders dan een bod doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.