Waarom geen B-UV van Lancia?

Ok, we zijn bij AutoEdizione geen auto-ontwerpers van beroep… Maar wel liefhebbers van de prachtige Italiaanse automerken. En dan jeuken je vingers soms enorm, om je fantasie wat kracht bij te zetten. Vooral bij zoveel industriële veranderingen en zo weinig concrete marktintroducties. En wat te denken van alle onzekerheid dit dan ontstaat. Wat gaat er met Alfa Romeo gebeuren? ….En Lancia? Blijft dat mooie merk wel bestaan?

Het liefst zouden we nu een suggestie doen voor een mooie hybride D-segment Lancia Stationwagon. Een beetje zoals Volvo ze bouwt. Maar we zijn bereid om een realistisch idee te poneren, die aansluit bij de plannen zoals FCA ze nu neerlegt. We noemen ‘m de ‘Medea-X’, potentiële opvolger van de Musa als PHEV of EV. De trigger voor deze krabbel kwam afgelopen week, toen CEO Mike Manley duidelijk maken dat Alfa Romeo na een C-segment SUV in de vorm van de Tonale, ook nog eens het B-segment zal gaan bedienen met een gelijksoortig model. Een B-UV…

Het is geen toeval dat Manley dit zei. Het huwelijk met PSA biedt een enorm scala aan mogelijkheden op dit gebied en ergens kregen we het gevoel dat de Tonale van meet af aan was voorbestemd, voor een platform dat op termijn met een nieuwe partner zou worden gedeeld om kostentechnische redenen. Samen met DS is dit nu mogelijk.

Alleen… Is Alfa Romeo in onze ogen niet het ideale merk voor dit segment. Een modieuze elektrische B-UV ligt in onze ogen meer in lijn met hoe Lancia zich als merk zou kunnen evolueren. De doelgroep en de Italiaanse markt bij elkaar opgeteld, zorgt dat je bij Lancia uitkomt vinden wij. Maar voor Lancia is er momenteel nog geen perspectief, dus is Alfa Romeo het onderwerp. Al was het, omdat voor het Milanese merk ook de plannen zijn bevroren in de hogere segmenten. Het zijn dus concessies die de B-UV van Alfa Romeo straks van de band doen rollen. Of het strategisch gezien de juiste keuze is, valt nog te bezien.

[nggallery id=1248]

26 gedachten over “Waarom geen B-UV van Lancia?

  • 2 november 2019 om 12:16
    Permalink

    Lancia en Alfa zijn ten dode opgeschreven.
    Binnenkort ga ik weer een andere auto kopen. De Delta en de Abarth hou ik aan, maar die nieuwe kan niet meer Italiaans worden, want er is helemaal niets te krijgen wat ook maar enigszins in de buurt komt…. Ik zoek een C-segmenter en de Giulietta is echt over de houdbaarheidsdatum heen. Tipo dan? Met die oude motoren?
    Ik zoek in feite een opvolger voor de Delta of een zeer luxe versie van een opvolger van de Bravo, niet zijnde die Tipo. Hoewel Lancia fan, ben ik eventueel bereid een Alfa te kopen, maar geen bakbeest als de Stelvio en ook geen zeer onpraktische Giulia (waarom geen SW????). De Tonale komt waarschijnlijk pas ergens in 2024 als ik de normale FCA vertraging meeneem.
    Het is niet te bevatten wat voor een puinhoop het FCA management ervan gemaakt heeft. Steeds hetzelfde liedje: men kiest ervoor geen vervanger in een bepaald segment te maken, maar na een tijd komt men tot de conclusie dat het wellicht toch handig zou zijn in dat segment een vervanger aan te bieden. Vervolgens duurt het nog jaren en dan is iedereen al definitief naar de concurrent vertrokken. Dan concludeert men dat FCA in dat segment geen marge kan maken en stopt men weer. Dit gaat nu al 20 jaar zo.
    Ik ben er klaar mee.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 12:37
    Permalink

    Al jaren mensen weg jagen daar zijn ze heel goed in, maar van klanten binding hebben ze nooit gehoord.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 12:53
    Permalink

    Misschien een Peugeot of anders Mercedes..
    Ik rij sinds 1993 Lancia

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 15:03
    Permalink

    Ik zie in het nieuwe fusie-bedrijf weinig kansen voor een heroplevend Lancia: Ik voel DS ook aan als rechtstreekse concurrent, vissend naar hetzelfde cliënteel. Maar ook DS zelf is op heden nauwelijks uit zijn startblokken geraakt… Ondanks de hogere te verwachten marges, is er maar een beperkt publiek en bijgevolg een beperkte verdienste te behalen. PSA zou wel gek zijn om interne concurrentie op poten te zetten… Tenzij men over DS nu een streep trekt en kiest voor een echt merk met een roemruchte geschiedenis, maar de kans lijkt me klein.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 16:25
    Permalink

    Gewoon een investeringsmaatschappij
    Met minimaal risico

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 17:45
    Permalink

    Het is jammer dat de (in Italië) populaire Musa geen opvolger heeft gevonden in een Lancia versie van de 500X. Een B-UV zou zeker mogelijkheden bieden.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 18:07
    Permalink

    Ik zie ook kansen voor Lancia, aangezien het merk DS eigenlijk geen historie heeft en ook DS maar 2 modellen heeft ( DS3, 4 en 5 zijn al uit productie). En de DS7 en DS3 crossback zijn niet echt mooie auto’s te noemen, de een is een anoniem ding en de andere gewoon lelijk. Lancia heeft wel een mooie historie en nog min of meer een design richting wat ze uit kunnen bouwen, het design van de Ypsilon ziet er nog goed uit voor 8 jaar oud en verouderd ook niet echt. Zo’n investering is het niet voor een nieuwe Musa te maken op een bestaand platform van PSA,

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 18:22
    Permalink

    Ik denk/vrees dat het afgelopen is. Al jaren sukkelt FCA met een degelijk investeringsplan en modellengamma. Al jaren koop ik auto’s van FCA die voorhanden zijn, maar niet echt dat waren wat ik op dat moment zocht. En het aanbod wordt steeds beperkter dus ik weet niet of er binnenkort nog iets wordt aangeboden wat ik kan gebruiken. SUV’s interesseren me geen bal.
    Zonde als je ziet wat voor potentieel de merken Lancia en Alfa zouden hebben in een fatsoenlijk autoconcern. Het management van FCA is gewoon een bende sukkels die totaal geen toekomstvisie hebben maar enkel korte termijn rendement nastreven. Ik hoop ten zeerste dat de merken worden verkocht aan een andere en meer serieuze autobouwer.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 18:30
    Permalink

    Laten we afwachten. Tavares zit nu aan het stuur en is een automan. Nog even geduld…..

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 19:51
    Permalink

    Ik reed lang met een Delta en ik trok mijn neus op voor een SUV. Door een actie van de dealer kwam ik dankzij een serieuze korting uit bij een Stelvio. Man wat rijdt de auto goed. Ik ben er echt blij mee. Die auto is echt veel beter dan wat hier soms geschreven of gedacht wordt. Stop met je vooroordelen aub.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 20:28
    Permalink

    Stelvio is mij te groot en te log maar auto als de Guilia had best ook een Lancia kunnen zijn waarom heeft Lancia niet de zelfde modelen progamma

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 22:02
    Permalink

    De combinatie PSA/FCA zal zeker niet doorgaan met 4 zwakke (sub-)premium merken (DS, Lancia, Alfa, Maserati), maar focussen op één merk. Dan lijkt Alfa Romeo nog het meest kansrijk, als daarin eindelijk eens langdurig en goed geïnvesteerd wordt.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 22:12
    Permalink

    Bij een bedrijf dat 8,5 miljoen auto’s per jaar gaat maken en momenteel 15 verschillende merken voert, waarvan 10 in Europa, zie ik geen enkele toekomst voor een merk dat 1 oud modelletje heeft dat voor weggeefprijzen in 1 land wordt verkocht. Een zinloze gedachte. Alfa Romeo en MAserati hebben weinig interne concurrentie, daar zie ik wel een toekomst voor als er een meer voortvarend management aan het roer staat. Kijkend naar het tempo waarin Opel is opgefrist heb ik daar wel vertrouwen in. Het grootste slachtoffer wordt denk ik Fiat: al 20 jaar verliesgevend, zelfs toen de Punto marktleider in het B-segment was. Er komen echt geen unieke Fiats meer, behoudens misschien de 500 reeks. Alle andere toekomstige Fiats zouden a la Opel klonen van PSA producten worden. In Noord West Europa worden nu al nauwelijks Fiats meer verkocht, het heeft geen enkele zin om naast Peugeot, Citroen en Opel nog een 4e vrijwel identieke auto aan te bieden. Ik zie fiat op termijn enkel nog in Zuid Europa bestaan, en Opel enkel nog in Noord West Europa.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 23:55
    Permalink

    Grote Luxe Lancia,’s gingen als zoete broodjes over de toonbank vooral in Duitsland
    omdat Sergio allergies was voor Lancia is Lancia op 1 model en alleen in Italië gebombardeerd en Alfa naar voren geschoven ondanks het feit dat Alfa Romeo in hoog tij dagen nooit meer dan 120000 auto’s verkocht in tegenstelling van Lancia die in hoog tij dagen 350.000 auto’s over de toonbank zag gaan

    Beantwoorden
  • 3 november 2019 om 15:32
    Permalink

    Ik zie ook liever een opvolger van de MiTo/Delta/Giulletta komen en een Giulia SW., ik zit liever ouderwets lager bij de grond. Een Tonale vind ik wel mooi, en ik zit net op https://www.notizieora.it/ naar een blauwe B-Suv Alfa te kijken. Zijn beiden toch niet zo lomp als een BMW X1 of X2. Wellicht wordt mijn volgende auto toch een B-Suv Alfa. DS/Alfa/Lancia zouden gewoon een eigen gamma met gedeeld platform kunnen uitbrengen, iedereen blij met zijn merk!!! Hoop dat Tavaras voortvarend te werk gaat net als bij Opel!

    Beantwoorden
  • 3 november 2019 om 16:35
    Permalink

    Door het niet luisteren naar de klant, staat er een.nieuwe lading ex-FCA rijders in de startblokken. Hopelijk geeft PSA de juiste boost……maar ik twijfel en als die komt is het veel te laat.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 07:13
    Permalink

    PSA heeft anders goede modellen in het gamma waarvan de Italiaanse auto merken veel kan leren..
    FCA is te veel gefocust op Jeep.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 20:53
    Permalink

    Harry, je hebt gelijk. Gelijktijdig maakt FCA het wel moeilijk om fan te blijven. Eerst grootse plannen met Alfa en Maserati, vervolgens geen investeringen. Populaire Punto krijgt geen opvolger maar Panda en 500 wel. O nee, toch niet. Eerst Panda uitgesteld, vandaag mededeling dat überhaupt geen nieuwe A-segmenter komt. Maar misschien alsnog een Punto. Maar daar is Fiat de afgelopen jaren net alle klanten kwijt geraakt. Ik hoop alsnog dat de nieuwe Punto komt. Die er 5 jaar geleden had moeten zijn.
    In tussentijd bloeden Lancia en Tipo langzaam dood door geen nieuwe techniek, geen nieuwe motor, niks.
    Ik zou graag licht zien maar de enige hoop nu is dat PSA basis voor Punto/Tipo/ypsilon/Mito/Giulietta gaat leveren. En dat de huidige leiding van FCA naar VS of Canada vertrekt.
    Het is verdrietig hoe zulke mooie merken bewust zo afgebroken worden.
    Sorry, past in lijn azijnzeikers. Maar waar zijn de lichtpuntjes?

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 11:09
    Permalink

    Er zijn nog merken als Mazda, Mitsubishi ect
    Alleen met pijn in mijn hart na ruim 27 jaar Lancia moet ik afscheid nemen van Lancia alleen maar door wanbeleid van beleid smaken

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 12:08
    Permalink

    Mazda is goed bezig. De nieuwe 3 vind ik persoonlijk erg mooi . Interieur met mooie materialen en dito techniek. Onze zoon heeft een MX-5 en is er helemaal gelukkig mee. En ik begrijp helemaal waarom!. Mazda wekt vertrouwen, werkt aan de weg!!

    Beantwoorden
  • 26 november 2019 om 15:34
    Permalink

    Dat de Ypsilon zo goed verkoopt is mooi. Het enige model van FCA naast de Panda dat al langere tijd in productie is en hopelijk blijft. Modeltrouw en continuïteit loont!

    Overigens zet ik wel vraagtekens bij de strategie van FCA om in te zetten op SUV’s. Dit model ligt onder vuur vanwege hoger verbruik en impact op het milieu. Het zou mij niet verbazen als die markt in stort net als de markt voor MPV’s en FCA weer te laat is.

    Ik voor zie een opleving voor de 5-deurs lift back. Gestroomlijnd en ruim voor het accupakket. Lancia Beta en Lancia Gamma. Laat FCA eens een keer voorop lopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.