Van FSM tot FCA: Fiat’s Poolse slagader

Ik weet nog goed hoe ik als kind achterop de 126 (Bis!) van m’n Italiaanse oma de titel ‘Made by FSM’ zag staan en dat ik niet heel precies wist waarom dat daar stond. Vandaag weet ik wel beter en besef ik dat de Polen geheel terecht die toevoeging op die karaktervolle 126 plakten destijds. Daarvoor was het ‘126P’, maar die waren in Italië nooit te zien omdat voor de lokale markt, vooral geleverd werd vanuit Cassino en Termini Imerese (tot 1979). Ik was destijds ook nog niet doordrongen van het feit dat FSM al in 1971 de 126 begon te bouwen. In Bielsko Biala en in tweede instantie ook in Tychy. Bij FSM ligt een belangrijk deel van de oorsprong van de Poolse auto-industrie. FSM; Fabryka Samochodów Małolitrażowych wat fabriek voor auto’s met kleine cilinderinhoud betekend, is inmiddels omgedoopt in FCA Poland (Na ook Fiat Auto Poland te hebben geheten) en in Bielsko Biala worden alleen nog motoren gebouwd.

De auto van m’n oma was in een tijd tot stand gekomen dat in Polen per jaar meer dan 200.000 126’s van de band rolden! De 126 is nog altijd recordhouder in aantallen met een goede tweede plaats voor de 500 uit 2007. Dat er zoveel gemaakt werden besefte ik uiteraard nog veel minder. Pas met de introductie van de Cinquecento (foto onder) in 1991, begon me te dagen hoe belangrijk Tychy voor Fiat was (en is). Fiat eert de Poolse inzet dus terecht en vierde onlangs dat in Tychy inmiddels de 12 miljoenste auto is geproduceerd. De fabriek speelt al jaren een sleutelrol voor Fiat met de productie van de 500 (inmiddels meer dan 2 miljoen), maar is ook erg belangrijk voor Lancia met de assemblage van de Ypsilon vanaf 2011.

Dat de 500 belangrijk is voor Fiat weet iedereen en dat de Ypsilon van levensbelang is voor het voortbestaan van het mooie oude merk Lancia, weten vooral alle liefhebbers, die al jaren lang hun hart vasthouden. In Polen vierde men onlangs ook dat er al 500.000 Ypsilon’s zijn geproduceerd. Het staat dus buiten kijf dat de Poolse input in Fiat, al decennialang van groot belang is voor de producent uit Turijn. Waarschijnlijk zal dat in de toekomst evenzo het geval zijn. Tychy is een van de eerste fabrieken van FCA waar volgens het hoogwaardige WCM principe wordt geproduceerd. Hieronder zie je de modellen en aantallen die het voormalige FSM reeds heeft geproduceerd.

[nggallery id=1249]

Het begon allemaal in 1971 met de FSM Syrena die later naar FSO werd overgebracht. (344.099 stuks).

  • Fiat 126 – 3.318.674 stuks
  • Fiat 127 – 380 stuks
  • Fiat Cinquecento – 1.164.525 stuks
  • Fiat Uno – 188.190 stuks
  • Fiat Punto – 57.026 stuks
  • Fiat Bravo/Brava – 22.964 stuks
  • Fiat Marea – 2846 stuks
  • Fiat Ducato – 2893 stuks
  • IVECO – 2732 stuks
  • Fiat Seicento/600 – 1.328.973 stuks
  • Fiat Palio Weekend – 34.138 stuks
  • Fiat Siena – 50.151 stuks
  • Fiat Panda – 2.154.854 stuks
  • Fiat 500 – 2.302.362 stuks
  • Ford KA – 514.288 stuks
  • Lancia Ypsilon – 500.000 stuks

4 gedachten over “Van FSM tot FCA: Fiat’s Poolse slagader

  • 21 november 2019 om 14:08
    Permalink

    Mijn kennis van de geschiedenis van dit onderdeel van Fca is aardig opgefrist, bedankt voor deze bijdrage 😄

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 17:21
    Permalink

    Tx voor dit interessant stukje geschiedenis.
    Leuke foto van de jonge Elkan !
    Waar vind je het allemaal ?!? 🙂

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 16:21
    Permalink

    Die lage aantallen voor sommige modellen. Daar moet flink geld achteraan gegooid zijn. Wel leuke historische feitjes; bedankt!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.