Concept Alfa Romeo Scarabeo logeert een tijd op Frans kasteel

Het moet de vorm zijn geweest, die de mensen van Centro Stile Alfa Romeo medio jaren ’60 op het idee bracht, dit krachtig vormgegeven concept ‘Scarabeo’ te noemen. Want net als de grote kever, die in het oude Egypte een mythische betekenis kreeg, is deze Alfa kort van stuk en heeft het een robuust maar vloeiend doorlopende daklijn dat als een gepantserd schild over het chassis lijkt te liggen. FCA Heritage leent dit zeldzame proefmodel uit aan een Franse expositie genaamd ‘Concept-car, Beauté pure’, te zien tot 23 maart 2020. De locatie is het koninklijke grote kasteel Compiègne (foto onder) en de uitnodiging komt van de overheidsinstellingen Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais.

Het lijkt een perfect Frans-Italiaanse combinatie deze unieke auto en de locatie. Scarabeeën waren immers de lievelingssymbolen en sieraden in de Franse tijd en dit Milanese kroonjuweel wordt met liefde voor langere tijd op het kasteel gestald (…met de hartelijke groeten van FCA aan PSA). De Scarabee is het Oud-Egyptische goddelijke symbool van dat wat ontstaat of geschapen wordt en laat de Griekse letter Alpha dat nou ook zijn. Daarmee is de Alfa Romeo Scarabeo al het best denkbare, bij het horen van de term ‘Beauté pure’. De Scarabeo is geïnspireerd op een ander project dat pure en onvervalste schoonheid weergeeft met een hoog functioneel karakter, namelijk de internationaal geroemde Tipo 33.

De Scarabeo was een project van Giuseppe Busso en moest een goede opvolger zijn van de door Orazio Satta Puglia uitgedachte Tipo 33, het project dat voortaan volledig in handen lag van Autodelta. En net als bij de 33 lag de motor achterin en wel in de vorm van een dwars geplaatste viercilinder, die qua afstelling overeenkwam met die uit de GTA. Ook deze auto kreeg een ambitieus ’tubolare’ buizenframe met de brandstoftanks in de flanken verwerkt. OSI uit Turijn, kreeg de opdracht voor de vormgeving van het koetswerk (Lees hier onze La Grande Storia special over OSI uit 2012). In oktober 1966 werd in Parijs een eerste exemplaar getoond dat met z’n sterk gewelfde vormen een futuristisch karakter had (foto boven). Een wat eenvoudiger en meer tijdloos ogende tweede variant, werd ook gebouwd en dat is deze Scarabeo uit het Museo Storico – La macchina del tempo te Arese. Daarna volgde nog een onvoltooide derde open ‘barchetta’ versie (foto onder), maar het project kreeg geen vervolg in de vorm van een Stradale of racemodellen, aangezien Autodelta zich al met andere zaken bezighield.

Nu dus te zien op een hoogst interessante expositie vol hoogtepunten op het gebied van autodesign uit de periode van begin twintigste eeuw tot de jaren ’70. Eigenlijk de periode waarin fabrikanten nog volop afhankelijk leken van intelligent design van (veelal Italiaanse) ontwerphuizen. Iets wat in deze tijd van de grote eenheidsworst, overigens in veel gevallen nog altijd geen overbodige luxe zou zijn, hoe graag producenten ook willen beweren dat ze prima zelf een goed ontwerp kunnen maken. De expositie in de zalen van het groteske neoclassicistische kasteel, dat in opdracht van koning Louis XV in Compiègne aan de rand van een groot natuurpark werd gebouwd (later bezit van Napoleon I en III), moet wel een indrukwekkend geheel zijn gezien de bijzondere ingrediënten. Best de moeite waard dus en niet heel ver van huis (halfweg Lille-Parijs). Zie hier alle info.

De Alfa Romeo Scarabeo uit 1966 in cijfers:

Motorinhoud 1.570 cc (mm 78×82).
Max. vermogen : 115 CV bij 6000 t/min.
Gewicht: 700 kg.
Maximum snelheid : 200 km/h.

4 gedachten over “Concept Alfa Romeo Scarabeo logeert een tijd op Frans kasteel

  • 1 december 2019 om 20:16
    Permalink

    Prachtige auto ontwerpen in die tijd. Dit jaar in het museo geweest. Geweldig.
    Er staat in dit artikel dat de scarabeo ” net als de 33″ een dwarsgeplaatste 4 cilinder heeft. Vwb. De 33 klopt dat niet. Die heeft een dubbele 4 cilinder in de vorm van een 2.8 liter v8

    Beantwoorden
  • 7 december 2019 om 13:07
    Permalink

    er staat in het artikel eigenlijk alleen dat de motor achterin ligt net als bij de 33, maar ik snap de verwarring als je snel leest 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.