EU-goedkeuring combinatie FCA-PSA nooit onzeker geweest

Stellantis zou er sowieso komen.

Reeds in een vroeg stadium werd voor de firma’s in Turijn en Parijs, duidelijk dat Brussel niet principieel tegen een fusie tussen de beide autogroepen zou zijn. Het levert immers een sterkere industrie op voor ons continent in deze sterk geglobaliseerde wereldeconomie. Wel waren er wat aanpassingen nodig op het gebied van de productie van lichte bedrijfswagens, om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Fiat had immers nog een contract lopen met Renault (voor de Talento) en PSA met Toyota. Samenwerkingen die in een recent verleden ontstaan zijn, juist doordat FCA en PSA noodgedwongen een einde moesten maken aan de noordelijke vleugel (Sevel Nord) van hun langlopende succesvolle samenwerking op het gebied van de productie van lichte bedrijfswagens.

Water bij de wijn.

Beide groepen zijn moeiteloos tegemoet getreden aan Brussels eisen. Fiat heeft de samenwerking met Renault beëindigd en PSA heeft partner Toyota een groter aandeel toegezegd in de Spaanse productielocatie te Vigo. Op deze wijze is gegarandeerd dat Stellantis straks op ‘eigen terrein’ zal werken aan haar bedrijfswagenpark. De grote fabriek in Atessa (Sevel Sud) en PSA’s locatie in het Poolse Gliwice (voorheen GM/Opel) spelen daarbij een belangrijke rol de komende jaren.

5 gedachten over “EU-goedkeuring combinatie FCA-PSA nooit onzeker geweest

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.