Lancia: uitbreiding gamma en weer internationaal

Geduld zal worden beloond.

Tijdens de persintroductie van de vernieuwde Lancia Ypsilon gisteren wond de nieuwbakken chef van het luxemerk uit Turijn er geen doekjes om. Luca Napolitano was in de nadagen van FCA nog verantwoordelijk voor zowel Fiat als Lancia. Zelf zegt hij ook dat het feit dat hij nu over Lancia alleen de leiding heeft, een van de bewijzen is dat het merk weer toekomst heeft. Ook het feit dat Lancia onder de premiumvlag van Stellantis is geplaatst, samen met DS en Alfa Romeo is een positieve indicatie. Zonder inhoudelijk in te gaan op wat de plannen zijn, maakte Napolitano er geen geheim van dat de groep zich ten doel heeft gesteld, om Lancia weer min of meer in de markt te zetten zoals dat in de jaren ’80 van de vorige eeuw het geval was. Luxe en onmiskenbare Italiaanse stijl, gecombineerd met sportiviteit. Bij deze geschetste toekomstperspectieven, benadrukte Napolitano tevens dat men niet over één nacht ijs moet gaan. Alles op het juiste moment.

Zelfs internationaal.

Napolitano’s verklaringen sluiten perfect aan op die van zijn Franse collega Marion David anderhalve week geleden. Lancia is onderdeel van een uitvoerige project en van een specifieke premiumtak van Stellantis. Zowel technisch, als marketingtechnisch wordt hier stapje voor stapje een bedrijfsonderdeel ingevuld, dat tussen de massa (Fiat, Citroën, Peugeot, Opel) en de exclusiviteit (Maserati) in komt te staan. Alfa Romeo, DS en Lancia vormen daarbij een soort drie-eenheid waar men geen kleine afzetmogelijkheden in ziet, maar wat op internationaal niveau zal worden aangepakt. Voor kannibalisme vreest Napolitano niet. DS is Frans kek modieus à la Louis Vuitton, Alfa Romeo staat voor hoogwaardige Italiaanse pure sportiviteit en Lancia voor onmiskenbare Italiaanse tijdloze stijl. Geënt op een rijk verleden en tegelijkertijd met een innovatief karakter. Modellen van toen zullen bij deze beoogde ontwikkelingen voor Lancia niet uit het oog worden verloren. Al was het omdat het DNA van Lancia zo kleurrijk en duidelijk is, aldus de CEO.

Veel potentie.

Marchionne haalde Lancia van het internationale toneel af (om financiële redenen), en devalueerde daarbij openlijk het label. Het zou te weinig appeal hebben en internationaal nauwelijks aanzien genieten. Sindsdien spreken velen dan ook vaak nogal smalend over de mogelijkheden van dit oude en bijna overleden merk, dat alleen nog bestaat dankzij een bepaalde vrouwelijke doelgroep binnen de Italiaanse landsgrenzen. Napolitano sprak nu juist over het tegenovergestelde; Lancia heeft op verschillende markten (vooral die rond de middellandse zee en in België) een goed aanzien opgebouwd. Waarom zou men hier volledig vanaf blijven zien, stelde de nieuwe Lancia-baas, die voorheen ook voor het premiummerk uit Turijn werkte. Hij opperde daarbij zelfs dat de gangbare aanpak om een automerk op een bepaalde markt te verkopen, niet per definitie nog nodig is. Daaruit blijkt dat binnen Stellantis ook hier al uitvoerig over is nagedacht.

3 gedachten over “Lancia: uitbreiding gamma en weer internationaal

  • 16 februari 2021 om 12:28
    Permalink

    Dat is goed nieuws! Uiteraard is er nog interesse voor het merk. Er zijn talloze bedrijfjes die hulde-modellen op de markt brengen, zoals de nieuwe Stratos of de restomod Integrale. Dat bewijst dat Lancia niet dood is.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2021 om 16:37
    Permalink

    “”de gangbare aanpak om een automerk op een bepaalde markt te verkopen, niet per definitie nog nodig is””
    Dit wil dus zeggen dat er wordt overwogen om, zoals Polestar en Lynk&Co, enkel via ‘flagship stores” te werken en enkel via internet te bestellen.
    Voor bepaalde landen… afwachten in welke landen dit succes heeft.

    En anders opnieuw van de markt halen… wegens niet rendabel…. zoals SM en zijn boekhouders beweerden…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.