Fiat 500 productie in Polen bijna ten einde

Afscheid van een icoon.

De in 2007 onder Marchionne geïntroduceerde herinterpretatie van de iconische Fiat 500, gaat binnenkort met pensioen. De nieuwe elektrische 500 neemt het stokje over. Reden dat dit eind volgend jaar al het geval zal zijn, is de transitie die de fabriek zal ondergaan richting een volledig nieuwe productielijn. Onder andere een nieuwe kleine Fiat en Alfa Romeo zullen onderdeel zijn van de nieuwe productie die in 2024 op toeren moet komen. De Fiat 500 is jarenlang een internationale vaandeldrager voor het merk en werd een beeldmerk op zich. Inmiddels zijn er meer dan 2,5 miljoen van geproduceerd en is de kleine Fiat al 15 jaar een onverminderd succes.

Einde van een tijdperk.

Het afscheid van de 500 gaat tevens gepaard met het afscheid van enkele andere populaire sleutelmodellen van Fiat en Lancia. Naast de 500 zal ook de Ypsilon van het toneel verdwijnen in dezelfde periode. Deze zal door een totaal nieuw model worden opgevolgd in de loop van 2024, die waarschijnlijk in Spanje van de band zal rollen. Verder zal ook de 500L vanaf volgend seizoen niet langer geproduceerd worden in het Servische Kragujevac. Deze fabriek kan weliswaar uitzien naar een volledig nieuwe productielijn van een compacte elektrische Fiat, maar zal tot die tijd (2024) zelfs helemaal stil komen te liggen. Het Servische personeel wordt intussen zoveel mogelijk in andere fabrieken van Stellantis aan het werk gezet, wat natuurlijk geen ideale situatie is. Van het compacte segment dat door FCA werd ontwikkeld, blijven enkel de Panda en de 500X nog over. Beide krijgen een opvolger op termijn, maar we weten bijvoorbeeld dat de Panda zoals we die nu kennen nog tot 2026 meegaat. Het uitzwaaien van deze strategisch belangrijke modellen, heeft alles te maken met het feit dat Fiat de komende jaren omgevormd zal worden tot een producent van louter elektrische compacte auto’s. We moeten constateren dat in aanloop daar naartoe (2026) Fiat vooralsnog vooral ietwat zal gaan krimpen.

13 gedachten over “Fiat 500 productie in Polen bijna ten einde

  • 17 mei 2022 om 22:50
    Permalink

    Dus eind 2023 zal de laatste (benzine) 500 geproduceerd worden ?
    Is dat niet de kip met de gouden eieren slachten ?
    Weten ze nu al bij FCA – sorry Stellantis – dat binnen 1 jaar en 7 maanden bijna niemand meer een benzine 500 wil ? Maar wel “allemaal” een elektrische ?
    Rare jongens, die Romeinen….

    Beantwoorden
    • 18 mei 2022 om 09:49
      Permalink

      De nieuwe Lancia Ypsilon krijgt volgens mij nog een hybride-motor, naast de EV-variant. Dus de 500 wellicht ook nog. Het zouden de laatste (nieuwe hybride) ICE’s zijn van voormalig FCA.

      Beantwoorden
      • 18 mei 2022 om 10:44
        Permalink

        Er is nog geen “nieuwe” Ypsilon.
        Wil je zeggen dat de 500 voor nog 1 jaar en 7 maanden (weer) een andere motor / aandrijving krijgt ?
        Wanneer ?
        Smijt het geld maar langs deuren en vensters buiten…

  • 18 mei 2022 om 09:49
    Permalink

    Dat lijkt inderdaad op de kip met de gouden eieren slachten! Een benzine- 500 kost 8000 euro zonder belastingen en de EV 500 komt op ruim 20.000 euro. Dat wordt een veel kleinere doelgroep voor de 500, want veel mensen hebben niet het geld om een 500E aan te schaffen. Maar goed, er zal wel over nagedacht zijn. Maar….de Punto en de Alfa modellen Mito en Giullietta verdwenen ook van het toneel en we zagen wat er niet voor terug kwam. Een verklaring kan dan zijn dat er niets of te weinig verdiend wordt aan de benzine- 500?

    Beantwoorden
    • 18 mei 2022 om 10:42
      Permalink

      Misschien spiegelen ze zich aan Mercedes en Audi ? Die hebben ook plannen om geen volgende generatie A-klasse en A1 meer te produceren.
      Reden : op de “grote” modellen wordt meer verdiend.
      Maar… welke “grote” modellen heeft Fiat ????
      En ging Fiat niet de “onderkant” bedienen ? Lees de goedkopere / betaalbare auto’s leveren ?
      Lancia / Alfa gingen Mercedes / Audi als “benchmark” nemen (maar hopelijk zonder dezelfde verwaande “premium” ambities), niet Fiat.

      Nee, ik snap echt niet waarom de benzine-500 er uit moet en nog enkel elektrisch.
      Voor de CO2 doelstelling hoeft het niet : een 500 kan onder de geëiste grenswaarde zitten. Mits de juiste keuze qua motoren en hybride ondersteuning.
      De nieuwe Euro 7 norm geldt pas vanaf 2025 (ten vroegste) – waarom dan al einde 2023 stoppen met de kleine benzinemotoren ?

      Beantwoorden
  • 18 mei 2022 om 14:45
    Permalink

    Volgens mij is de 500 met de Panda veruit de bestverkopende Italiaanse auto. De Panda moet het vrijwel uitsluitend hebben van de Italiaanse markt, de 500 is de enige die het buiten Italië goed doet. Die schrappen voor er nieuwe goed verkopende modellen zijn, maakt dat de overgebleven dealers nog verder in de verdrukking komen. En klanten gedwongen elders moeten winkelen.

    Ander punt: zou leuk zijn ook iets te lezen over hybride 500X en Tipo.

    Beantwoorden
    • 29 mei 2022 om 11:13
      Permalink

      Ik rij al Gansevoort Leven ne Ford en Peugeot,deze waren een ramp,nu rij ik al 4 jar de Fiat Tipo Station wagon,wat een goede en mooie wagen,mijn dochter de Fiat 500x

      Beantwoorden
  • 19 mei 2022 om 10:39
    Permalink

    Overigens is de Tipo Hybrid Red in BE vanaf €32.000 al een stukje goedkoper en met een basiskorting van €3200 en “overnamepremie” van €3500 blijft daar slechts ruim €25000 van over. Maar zelfs zonder die laatste korting en met BPM, als de hybride vanaf €25000 en de Red editie net onder de €30000 zou zijn, was de auto in Nederland veel kansrijker.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2022 om 15:09
    Permalink

    Standaard werkwijze: Fiat verlaat een segment, want er is geen geld meer te verdienen. Alle klanten die toe zijn aan een nieuwe auto, gaan dus elders winkelen. Vervolgens komt Fiat er na een tijd komt achter dat er toch nog geld te verdienen is in het betreffende segment en maakt dan weer een model. Natuurlijk valt dan de verkoop weer wat tegen, want alle oude klanten zijn overgestapt.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2022 om 15:12
    Permalink

    Vervolg:
    Voorbeelden: Mito, Punto, Delta, Giulietta, 159 SW etc etc.
    de 500 heeft Fiat van de ondergang gered, er zit een forse marge op, maar blijkbaar stoppen ze ermee. De prijs voor een 500e is zo hoog, dat daar voorlopig echt geen aantallen gemaakt worden.
    Zelden een bedrijf gezien dat het potentieel zo slecht benut. Wat een armoe.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2022 om 22:37
    Permalink

    Fiat is m.i. zijn klanten die al jaren door hen bedient werden in sneltreinvaart aan het verliezen.
    Het DNA van Fiat is nu eenmaal kleine, betaalbare én leuke auto’s.
    Maar die heeft Fiat nu niet meer.
    Ikzelf reed tot voor enkele dagen al sinds 1976 met Fiat (128 coupé, uno, multipla, idea,, …) maar ben nu toch bij een ander merk moeten gaan aankloppen om iets te vinden waarin ik me (min of meer) kon vinden.
    Jammer .. (vergane glorie?)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.