Stellantis stapt uit ACEA vanwege eenzijdig verbod op verbrandingsmotor in 2035

Onrustige tijden.

De toekomst is alles behalve voorspelbaar, zeker als het om deze tijd gaat. Naast de geopolitieke aardverschuiving die we nu zien, is er ook de grote onzekerheid rond een komende energiecrisis. Enerzijds door diezelfde mondiale machtsverschuiving, anderzijds door de klimaatsverandering. Kortom de druk op de industrie is groot. De tijden dat Sergio Marchionne dikwijls aan het roer stond van het Europese ACEA voor autofabrikanten ligt ver achter ons. Toen straalde men eenheid uit ondanks de krachtsverschillen tussen de diverse producenten. Marchionne leeft niet meer en de industrie heeft dringend een metamorfose nodig. Het is 2 voor 12 en de eenheid is ook ver te zoeken. Stellantis is het niet eens met het eenzijdige besluit om louter op elektrificatie aan te sturen. In een eerder bericht meldden we al dat de Italiaanse overheid en industrie hier ook grote bezwaren tegen heeft. Vooral om het feit dat het de economie meer schade dan voordeel zou opleveren door een grote toename van de werkeloosheid. Men zegt dat de machtige Duitse auto-industrie de grootste initiatiefnemer is in de doelstelling om vanaf 2035 de verbrandingsmotor geheel te verbieden. Iets dat voor de toch al zwakkere economieën zoals de Italiaanse, catastrofale gevolgen zal hebben. Kortom het is enkel in het voordeel van de sterksten.

Stellantis roept op tot meer democratie.

CEO Tavares heeft reeds meermaals geroepen dat elektrificatie nooit de enige oplossing kan en mag zijn. Daarom heeft Stellantis nu besloten om eind dit jaar uit het ACEA te stappen. Het ACEA heeft in de ogen van de CEO z’n onafhankelijke rol verloren. Stellantis neemt zelf initiatief tot duurzame verbetering en richt in dat kader het ‘Freedom of Mobility Forum’ op. Oftewel, vooral de burger mag in een jaarlijkse denktank mee denken wat een goede duurzame oplossing is. Waarom? Omdat er nu eenmaal veel meer oplossingen denkbaar zijn. Bovendien is het algemeen bekend dat de afhankelijkheid van auto’s op batterijen al heel snel tot een nieuwe intercontinentale crisis zal leiden. De Europese Unie eist in de ogen van Stellantis dus iets wat op termijn heel ongezond is. Het zegt niet dat elektrificatie geen onderdeel is van de transitie, want Stellantis neemt op dit vlak ook grote stappen de komende 10 jaar. Maar het allerbelangrijkste is dat de industrie en vooral de toelevering eromheen veel minder afhankelijk zal zijn van enkele plekken in de wereld (dat blijkt ook nu eens te meer door het conflict in Oekraïne) en vooral ook door lokale initiatieven op het gebied van brandstof en componenten een meer technologisch onafhankelijke rol kan spelen.

4 gedachten over “Stellantis stapt uit ACEA vanwege eenzijdig verbod op verbrandingsmotor in 2035

  • 14 juni 2022 om 21:22
    Permalink

    Nederland kan het nu al niet aan! we hebben een capaciteit te kort!

    Beantwoorden
    • 16 juni 2022 om 03:23
      Permalink

      “running out of capacity” – when? 24/7 365? or, like just about everywhere, is there actually plenty of unused capacity available overnight when everyone is asleep. je simplificeert dingen

      Beantwoorden
  • 15 juni 2022 om 13:31
    Permalink

    Klimaatverandering, dat is al sinds het bestaan van deze aarde zo..En de energiecrisis wordt gecreëerd.

    Goed dat Stellantis eruit stapt

    Beantwoorden
  • 19 juni 2022 om 07:18
    Permalink

    Slim om de huidige snelle klimaatverandering door menselijk handelen te ontkennen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.