Fiat B-UV volgt snel na kleine Jeep

Veel gemeen maar toch verschillend.

De B-UV Jeep uit Fiat’s Poolse fabriek is aanstaande en is inmiddels volop in beeld geweest tijdens een fotoshoot in Portugal voor de toekomstige brochure. Het moge duidelijk zijn dat deze kleine SUV inmiddels productierijp is. Begin 2023 volgt het marktdebuut van de Jeep en men zegt dat de Fiat heel kort daarop al aan de beurt zal zijn. Deze is in grote lijnen vergelijkbaar met de Jeep en zal qua styling volgens de laatste geruchten een 500-sausje krijgen. Ondertussen zijn veel componenten dezelfde om kosten te besparen. De nieuwe 500 SUV is een tikkie kleiner dan een huidige 500X. De Fiat komt als hybride en volledig elektrisch EV op de markt. Men zegt in de tweede helft van volgend jaar. Het platform is nog geen STLA Small platform maar PSA’s CMP platform. Alfa Romeo deelt zoals gezegd ook in dit project en komt een jaar na de Jeep (2024) op de markt met een B-UV. Alle drie worden ze geassembleerd in Tychy.

9 gedachten over “Fiat B-UV volgt snel na kleine Jeep

  • 19 juli 2022 om 23:48
    Permalink

    Oef valt wel beetje tegen had gehoopt dat ze iets origineler uit de hoek zouden komen dan een mokka met andere lampen en gril. Laten we hopen dat ze van de 500x opvolger meer werk maken en al helemaal van de brennero.

    Beantwoorden
  • 20 juli 2022 om 09:26
    Permalink

    Stellantis gaat voluit voor het wereldrecord ‘badge engineering’ !

    Beantwoorden
  • 20 juli 2022 om 11:31
    Permalink

    Nee dat is totaaaal wat anders…. Fiat Sedici en Suzuki SX4 dát is badge engineering… Chrysler 300C en Lancia Thema…Dodge Journey en Fiat Freemont….

    Deze Jeep ziet er kek uit en lijkt alleen door je oogharen op een Mokka. VAG doet dit veel matiger. De Fiat zal zich ook onderscheiden.

    (Lancia had alleen in 2008 patent aan moeten vragen op de onderbroken C-stijl van de Delta…)

    Beantwoorden
  • 20 juli 2022 om 13:05
    Permalink

    Mooi is anders. Hopelijk wordt de Brennero veel mooier, zoals ooit de MiTo mooi en klein was. De Tonale biedt weinig hoop…

    Beantwoorden
  • 20 juli 2022 om 17:27
    Permalink

    Eens met Mattia dat dit geen badge engineering is. Dit is in lijn met het succesvolle Tipo-4 project wat ons de Thema, Croma, Alfa 164 en Saab 9000 heeft gebracht. Hopelijk komen er meer van dergelijke projecten. Ook voor Lancia!

    Beantwoorden
  • 21 juli 2022 om 10:34
    Permalink

    De Peugeot 2008 en Mokka bieden wat mij betreft een prima basis voor de Brennero (en ook voor deze Jeep); verhoudingen van die franse en duitse auto’s zijn wat mij betreft erg goed; het is dat ik geen Peugeot of Opel zou willen rijden maar kan deze twee echt waarderen.

    De Tonale is wat mij betreft te hoog/smal en en-profiel te iel (die uitstekende neus tov onderkant bumper, net als bij de achterzijde). Zweeft boven de wielen (wielen lijken geen onderdeel van de auto te zijn). Mijn mening.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2022 om 12:50
    Permalink

    Ben het wel eens met rb de wielen staan erg ver naar binnen zelfs met de 20inc wielen er onder, binnenkant ziet er wel netjes uit wel jammer dat het centrale scherm niet verzonken maar tegen het dashboard zit, kwa prijs moet ik nog zien of dit een succes gaat worden, er zijn zo veel concerten.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2022 om 20:01
    Permalink

    Dat is een waar woord: van het concert des levens heeft niemand het program. De tijd zal leren of de Tonale de juiste toon aanslaat.

    Beantwoorden
  • 22 juli 2022 om 08:44
    Permalink

    Ik vind deze er best netjes uitzien. Ik ben geen fan van SUVs maar binnen die categorie ziet dit er veel beter uit dan een T-cross.
    Wel is hoe kleiner de SUV, hoe moeilijker het leuk te houden, simpelweg omdat de hoogte misstaat als ie te smal en kort wordt. Dat vind ik bij de Tonale geen probleem, die is wat mij betreft prima in verhouding. Maar bv een Fiat Mobi is dat niet, te hoog voor de andere maten. Wel praktisch en groot verkoopsucces in Brazilië.
    De Tonale heeft in Nederland twee nadelen. BPM. Niet-hybrides als de diesel zijn hier door BPM onverkoopbaar en zelfs de mini hybride tikt nog flink bedrag aan BPM aan. Daarnaast lijkt de meerprijs van de mini hybride tov gewone motor te fors. Bij de Tipo is dat heel duidelijk omdat in andere landen ook de (ook heel zuinige) driecilinder nog leverbaar is en zo’n €8000 minder kost. Dat is een groot verschil voor 30 pk en automaat en in praktijk vermoedelijk ongeveer hetzelfde brandstofverbruik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.