Tavares in Turijn om nieuwe investering Mirafiori aan te kondigen

Transmissies en recycling centrum.

Het grote industriële complex van Mirafiori krijgt een nieuwe belangrijke rol in de toekomst van Stellantis. Daarmee lijkt een definitief keerpunt voor het al jaren tanende FIAT-hart bijna een feit. Italiaanse vakbonden laten na het bezoek van Tavares aan de Piemontese hoofdstad afgelopen week weten, dat het degelijke plan dat nu op tafel ligt vertrouwen schept in een duurzame toekomst voor het grote industriële centrum. Stellantis zal in Turijn extra eDCT transmissies (met dubbele koppeling) voor elektrische auto’s gaan produceren, e-Transmissions Assembly genaamd. Dit gebeurt in samenwerking met Punch Powertrain en vormt een uitbreiding van de reeds bestaande productie in het Franse Metz. Tevens zal er een zogenaamde ‘Hub’ ingericht worden waar componenten van elektrische auto’s zullen worden gerecycled. Het vormt een onderdeel in Stellantis’ strategische plan voor de komende jaren om grotendeels zelfvoorzienend en duurzamer te worden. In Mirafiori zal deze recycle-afdeling drie hoofdtaken gaan uitvoeren, te weten;  Het weer in optimale conditie krijgen van bestaande componenten, het weer verkoopbaar maken van voertuigen die om welke reden dan ook de markt niet op konden. En tot slot de demontage van voertuigen. Binnen ne en twee jaar moet dit alles zijn gerealiseerd in het grote complex dat al jaren grotendeels uit lege hallen bestaat.

Italië als belangrijk industrieel centrum.

Tavares bezocht Mirafiori ook om een belangrijk signaal af te geven. Stellantis is voornemens om Italië een zeer belangrijke rol te laten spelen in de transitie die de industrie nu doormaakt. Niet alleen in Turijn zal dit merkbaar zijn, maar ook in Melfi, Cassino, Pomigliano, Atessa en Termoli. Tavares zei overigens dat productie van de elektrische FIAT 500 in Mirafiori nog flink zal kunnen gaan stijgen zodra de toeleveringscrisis afneemt (naar verwachting vanaf 2024). Tavares sprak over een verdrievoudiging van de productie van de succesvolle elektrische FIAT 500. Dit leidt overigens niet direct tot grotere productielocaties. Tavares benoemde dat de fabriek van de toekomst eerder kleiner en efficiënter zal zijn, dan groot en log zoals vroeger. In Sochaux is reeds een productiemodel gerealiseerd dat tot voorbeeld moet zijn voor alle andere fabrieken.

3 gedachten over “Tavares in Turijn om nieuwe investering Mirafiori aan te kondigen

  • 23 september 2022 om 12:11
    Permalink

    Dus tot en met 2023 dure auto’s ?
    Alsof ze nu nog niet duur genoeg zijn : de 600e zou zo’n 38.000 € gaan kosten (in Nederland).
    De 500e is verkrijgbaar vanaf 25.700 €, na aftrek van allerlei kortingen (in België).
    De catalogusprijs is eigenlijk vanaf 35.790 €.
    Wie kan dat eigenlijk betalen ? Of beter : wie heeft daar goesting in om zoveel te betalen ?

    Onze Ypsilon CNG kostte in juni 2014 welgeteld 15.500 € (geen kortingen, wel enkele gratis accessoires).
    10.000 € extra op 8 jaar… slik….

    Artikel over de 600 : https://www.autointernationaal.nl/2022/09/meer-details-bekend-over-de-nieuwe-fiat-600e/

    Beantwoorden
  • 23 september 2022 om 19:26
    Permalink

    Ja, prima voor Italië. Van harte gegund voor alle Italianen die de auto-industrie een warm hart toekennen. En alle Italianen op zoek naar beter werk.
    Maar over hart gesproken: welke mafketel heeft ‘Join the tribe’ bedacht als slogan voor Alfa Romeo? Het kan qua marketing dus nog erger bij Alfa dan ik al dacht: primitief en volamerikaans. Alles wat Alfa niet is. Waar is de Cuore voor Alfa? Cuore Caldo.

    Beantwoorden
    • 25 september 2022 om 12:46
      Permalink

      Bij mirafiori denk ik altijd aan mijn oude 131.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.