Lancia Ypsilon krijgt update in 2023

Het succes van de Ypsilon.

In 2024 wordt een totaal nieuwe Lancia gepresenteerd. Dit is voor het eerst sinds 2011 (Chrysler rebadge modellen tellen we even niet mee). Het betreft de opvolger van de Lancia Ypsilon, die we in Nederland ook nog hebben meegemaakt, totdat het model ergens in 2014 definitief alleen nog op de Italiaanse markt werd geleverd. Daar op het schiereiland is het model sindsdien onverminderd succesvol gebleven en mede daardoor bleef het luxemerk uit Turijn drijven. Het ontving daardoor ook de nodige milde updates sindsdien. De Hybrid werd onder andere geïntroduceerd, gelijktijdige met de milde hybride modellen van Fiat (500 en Panda). In 2020 zagen we de grille opnieuw veranderen sinds de aanpassing uit 2015.

Nog 2 jaar.

Hoewel Lancia dus in 2024 een totaal nieuw model zal presenteren, zal er de komende twee kalenderjaren nog wel weinig veranderen in het minigamma. Lancia werkt daarom aan een behoorlijke update voor het meer dan 10 jaar oude B-segment model. Op deze recente spionageplaatjes van Quattroruote.it zien we een Hybrid tijdens een testfase. Daarbij valt op dat zelfs de middenconsole met daarboven het zo kenmerkende centraal geplaatste instrumentarium goed is afgedekt. Wordt het meer dan 5 jaar geleden geïntroduceerde U-connect infotainmentscherm vervangen door een volledig nieuw systeem? Krijgt de Ypsilon misschien zelfs digitaal klokwerk? Dat laatste lijkt ons wat ver gaan voor een levensduur van max 2 jaar. Laat je overigens niet misleiden door de vele tape rondom, we verwachten geen aangepaste look voor het exterieur van de kleine vijfdeurs. We hopen wel op wat stijlkenmerken die een link legt met de toekomst. Eind deze maand komen we daar als het goed is meer over te weten tijdens de Lancia Design Day.

7 gedachten over “Lancia Ypsilon krijgt update in 2023

  • 5 november 2022 om 10:16
    Permalink

    Jammer dat niet ook de Fiat Panda een flinke update krijgt. Buiten Italië wordt die bijna niet meer verkocht terwijl er steeds minder kleine auto’s over zijn.
    En ook jammer dat Alfa Romeo’s door ontbreken hybride en EV te veel BPM moeten aftikken.
    Wel leuk voor de Yps maar daar heb je buiten Italië niet zoveel aan.
    Kom op, om weer concurrerend te worden is meer nodig!

    Beantwoorden
      • 5 november 2022 om 23:16
        Permalink

        Inderdaad, maar met de enorme slagvaardigheid van de Italiaanse Stellantis onderdelen kun je dat vergeten. Een nieuwe Delta in 2028. Hou toch op. Het is alleen maar blablabla, vrij naar Gianna Nannini.

  • 6 november 2022 om 14:03
    Permalink

    Ja, zeker sinds ongeveer 2010 is de tactiek heel slecht uitgepakt. In die jaren wilde FCA niet investeren want de markt was slecht door de economische crisis. De jaren erna geen investeringen want de overname Chrysler cs moest worden afgerond en gefinancierd, toen kwam het idee om vooral in te zetten op grote luxeauto’s ivm hogere marge. Dat leidde tot tijdelijk redelijk succes maar ook tot hoge CO2 boetes, ook omdat aan de goedkopere range niks was gedaan. FCA had vele miljoenen kunnen besparen en betere verkoopcijfers kunnen boeken als veel eerder de GSE motoren in de EU modellen waren geïntroduceerd. De krachtigste variant had zelfs als basismotor voor de Giulia kunnen dienen.
    En ook nu weer wachten. Er wordt vrijwel niks meer geïnvesteerd in nieuwe ice modellen, toch nog steeds 90% van de EU markt. Fiat en Lancia volledig elektrisch in 2027 betekent ook dat je de rest van de markt laat liggen. De opvolger van de Panda had er in 2019 al zullen zijn maar komt nu vermoedelijk helemaal niet meer. De Centoventi wordt steeds wat groter, meer formaat Punto/Mito (waar inderdaad groot gat zit in aanbod) alleen elektrisch én maar schuift ook steeds verder naar achteren, is het nu 2024? Binnenkort zul je Chinese auto’s zien met ideeën van de Centoventi omdat daar wel snel modellen naar de markt kunnen worden gebracht. Dus inderdaad een beleid waar je niet vrolijk van wordt. Dat moet beter kunnen. Binnen twee jaar na inlijving door PSA kreeg Opel een goede nieuwe Corsa en daarna ook Astra. Van alle voorheen FCA is de Stelvio het meest recente ontwerp, 5 jaar oud. De Tipo en Giulia zijn van 2015 en hebben sinds die tijd geen grote update (anders dan aangepaste motoren) gekregen. De andere modellen van Fiat en de Ypsilon zijn rond de 10 jaar of ouder, ook zonder grote update. Geen automerk in de Europa met zo weinig nieuwe modellen. Dat de verkopen niet helemaal zijn ingestort is te danken aan een nog steeds vrij grote aanhang. Maar bij gebrek aan keuze loopt die aanhang noodgedwongen ook steeds meer weg. Een langetermijnvisie heeft geen enkel nut als je voor die tijd de mooie merken al ten gronde richt. Sorry, beetje somber, zal ook aan het weer liggen, maar zeker ook aan het al 12 heersende gebrek aan daadkracht, misschien wel door het gebrek aan echte automensen aan de top.

    Beantwoorden
    • 7 november 2022 om 11:30
      Permalink

      Helemaal eens met deze analyse. Mijn roze bril heb ik inmiddels afgezet.

      Beantwoorden
    • 7 november 2022 om 19:18
      Permalink

      Eens. Bij andere artikelen heb ik dit verhaal ook verteld. Marketing, Tavares, Marchionne, de Italianen zelf, …altijd wat. De oplossing is simpel: heb een goede strategie, genoeg middelen en doe je stinkende best! Tavares is straks met pensioen en de Italianen worden gevoerd aan de Chinezen, al dan niet met een beursgang (zie plannen Maserati). Dieptreurige boekhoudersmentaliteit.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.