Alfa Romeo Giulia 2014 met achterwielaandrijving en KERS systeem

 

De Alfa Romeo Giulia van 2014 krijgt volgens de Italiaanse krant La Reppublica en de mensen die niet ver van dit project verwijderd zitten, toch achterwielaandrijving (+ vierwielaandrijving). Na nieuwe geruchten over voor- en vierwielaandrijving vorige week, geven interne bronnen te kennen dat het toch om dat laatste gaat, plus de typische sportieve aandrijving op de twee achterwielen. Alfa Romeo wil hiermee dit strategisch zeer belangijke D-segment model, aan laten sluiten bij enkele prestigieuze sportieve nieuwkomers (4C en Duetto) en een nieuw topmodel. We hebben contact gezocht met een persvoorlichter in Turijn en deze herhaalde wat hij ons al eerder vertelde zonder verder op dit onderwerp in te willen gaan.

Hoewel we net als onze lezers zo langzamerhand duizelig worden van de geruchten (en het wachten), houden we het voorlopig bij datgene waar we tot nu het meest vanuit zijn gegaan; Alfa Romeo zal volgens de weinige informatie die naar buiten komt, opnieuw voor het beste op het gebied van sportiviteit staan en daarmee een geheel eigen positie innemen in lijn met de geschiedenis van het merk. Het gebruik van achterwielaandrijving zal marketingtechnisch daarom een veel slimmere keuze zijn en Alfa Romeo automatisch sterker terug laten komen, met een grotere kans op een meer rendabele en zelfs lucratieve toekomst.

Binnen het Fiat-concern heeft men er dus prioriteit aan gegeven, om het Milanese merk volledig in ere te herstellen op een wijze dat er geen misverstand over kan bestaan. Tevens wil men ervoor zorgen dat de Giulia alles heeft, wat de consument van een prestigieus merk kan verwachten en speelt dit D-segment model daarbij een sleutelrol. Technisch werkt Alfa Romeo daarom momenteel ook wat de Giulia betreft nauw samen met Maserati.

De Giulia zal dus in de lengte geplaatste motoren hebben die variëren van een nieuwe 1750 tot een al even nieuwe V6. Op het gebied van vermogen zal er veel te kiezen zijn. De V6 diesel zal bijvoorbeeld met twee of drie turbo’s worden uitgerust. De komst van een hybride met KERS systeem, wordt volgens La Reppublica ook niet uitgesloten, voor de meest vermogende versie met V6 (GTA?). Ook Maserati zal hier gebruik van maken vanaf het E-segment. De gedeelde techniek zal ook op een groter Alfa Romeo model (2015) worden toegepast uiteindelijk. Mogelijk zal deze eveneens in Turijn worden gebouwd naast de twee topmodellen van Maserati. De Giulia 2014 zal in eerste instantie in de VS van de band rollen en een coupé versie (GT) volgt zodra alles gaat zoals het moet gaan. Of de middensegment SUV ook dezelfde technische basis heeft weten we niet, maar daar gaan we eigenlijk wel een beetje vanuit aangezien het productieplan spreekt over een dynamisch voertuig. Ook binnen Jeep-kringen, waar de Alfa Romeo SUV veel mee zal delen, wordt al gesproken over achter- en vierwielaandrijving voor de nieuwkomer op aangepast platform, als is dit zoals zoveel gegevens nog wel een gerucht.

19 gedachten over “Alfa Romeo Giulia 2014 met achterwielaandrijving en KERS systeem

  • 7 augustus 2012 om 07:45
    Permalink

    Klinkt goed, maar we hebben al zoveel berichten gehad en nog steeds niks in de showroom. De geruchten over een verkoop aan VW steken trouwens ook weer de kop op…

    Het wordt tijd dat er eens iets concreets komt. De intenties en de goeie ideeën zijn er wel, maar daar hebben we als klant niks aan.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 09:21
    Permalink

    Totdat het absoluut 100% zeker is blijf ik gereserveerd. Hoeveel keer het verhaal van de aandrijving al omgedraaid is, ik weet het niet meer. Oftewel, eerst zien dan geloven.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 11:39
    Permalink

    Drie turbo’s op de V6 diesel? Sorry, maar dat kan je niet serieus nemen.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 12:15
    Permalink

    Misschien voor een top-versie van Maserati maar voor een Gulia zie ik dit echt niet gebeuren.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 13:29
    Permalink

    @Henk; Waarom zouden BMW en Audi op de 3 serie en A4 wel mee mogen/kunnen stunten en Alfa Romeo niet? De pers zal je immers dan pas serieus nemen. Waren de meeste Alfisten niet boos toen de 159 niet als GTA uitkwam? Uiteraard zijn dit modellen waar je maar een paar van verkoopt, maar het levert marketingtechnisch erg veel op en zet het merk ineens op de kaart. Niemand zal dan meer lachen of de schouders ophalen als je dit belangrijke Italiaanse merk noemt. Bovendien kan het uit, want je gebruikt gewoon techniek uit de Masers.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:06
    Permalink

    Het punt is: je kan wel van alles en nog wat aan leuke dingen verzinnen en dan gaan hopen dat het realiteit wordt, maar wat heeft dat voor zin? FPT is (voor zover bekend) niet bezig met het ontwikkelen van een diesel met drie turbo’s dus de kans dat die er komt is nihil tot nul.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:21
    Permalink

    @henk

    Quattroruote schreef al eerder over een 320PK @ 720Nm en een 350PK @800Nm V6 Diesel. Kan me niet voorstellen dat ze dit uit een 3.0 V6 mono of bi-turbo kunnen persen.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:32
    Permalink

    @Quadrifoglio
    Toch is dat zo. Volgens Quattroruote (VM/Fiat) komt de bi-turbo er in twee versies, precies de versies (vermogens) die je vermeld.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:34
    Permalink

    FPT werk samen met VM Motori aan een nieuw blok, dus reken maar dat men bezig is. Je kunt geen potten breken met een Giulia met enkel 1.4 en 1.8 blokjes. Niemand neemt je dan serieus als merk. Ik begrijp dat het onwaarschijnlijk lijkt met wat we vandaag hebben, maar als ze zo vaak roepen dat ze het merk weer brengen waar het hoort dit keer, dan mag je rekenen op het echte werk.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:38
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    A een GTA D met 350PK das wel leuk:). Nou ja 120PK per liter moet wel lukken met een biturbo. Een gechipte 159 2.0 JTDm doet ook 200PK of je nu de 140 of de 170pk versie neemt. en dat is met 1 turbo een biturbo 2.0 moet standaard ook wel op 240 kunnen komen daar OPC al iets van 220 haalde uit de oude biturbo 1.9.

    Kers klinkt ook goed voor de Giulia. MS mag het ook op alle modellen van Alfa? Maarja 2014 tegen die tijd hebben we hier geen Dealer meer over zohard als ze hier uit sterven.

    Alleen van af 1750TBI ik hoop dat voor de USA hier mogen ze best beginnen met 1.4MA 135 en 170 en 1.6 JTDm2 anders krijgen ze geen voet meer aan de vloer in lease land.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:40
    Permalink

    Zoals in het interview met VM/Fiat in Quattroruote staat: een V6 monoturbo met 270 PK, een V6 bi-turbo met 320PK / 720Nm, een V6 bi-turbo met 350PK / 800Nm. Lijken me geweldige bakken!

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 14:43
    Permalink

    @henk

    Dat klopt inderdaad. Echter geloof ik daar niets van. Hoeveel halen de Duitsers momenteel uit een TT 3.0? 280-290?

    @ AR 159

    Dan wel getuned 😉

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 15:09
    Permalink

    Er moet wel iets meer uit de V6 te halen zijn BMW doet deze cijfers uit een 3L inline

    BRANDSTOFMOTOR

    cilinders 6, in lijn
    kleppen per cilinder 4
    cilinderinhoud 2993 cc
    boring x slag 84,0 x 90,0 mm
    compressieverhouding 16,0 :1
    max. vermogen 280 kW (381 pk) 4000 tpm
    max. koppel 740 Nm 2000 tpm
    brandstofsysteem common rail
    klepbediening dohc
    turbo ja, twee
    katalysator partikelfilter
    brandstoftank 70 l

    verbruik gemiddeld 6,3 l/100km 1 op 15,9

    Dus 3 turbos en maar 350Pk is wel een beetje magertjes.

    Biturbo moet dat al halen

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2012 om 16:57
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Op autoweek stond dat hij er maar 2 had daar komen de specs ook vandaan.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2012 om 12:09
    Permalink

    Nog even over de aandrijving. Ik hoop het niet waar is maar het is altijd mogelijk dat er sprake is van een GROOT MISVERSTAND. Als de Giulia namelijk ook een versie met 4×4 aandrijving krijgt dan is er in dat geval dus sprake van aangedreven achterwielen (en aangedreven voorwielen). Maar dat is iets TOTAAL ANDERS als sec achterwielaandrijving. De standaard zou dan nog steeds voorwielaandrijving zijn. Nogmaals, ik hoop niet dat dit het geval is maar zoals eerder gezegd, op dit punt geloof ik helemaal niets tot het zeker is.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2012 om 13:22
    Permalink

    BMW doet hetzelde met de x-drive modellen en Chrysler met de 300C AWD. Zeker wordt het pas als de auto in de showroom staat 😆 .

    @AR 159

    Foutje denk ik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.