Alfa Romeo (logo) terug in de F1

f1 alfa

Even hoopten we dat de SF15T een Scuderia Alfa Romeo in het leven zou roepen! Maar de naam van de auto zegt al dat dit niet zo is en toch zien we tot onze verbazing een groot Alfa Romeo logo op de F1 bolide van Ferrari voor het komende seizoen. Het zou een mooie ode kunnen zijn aan de geschiedenis van Ferrari die ooit binnen de gelederen van Alfa Romeo begon. Maar in werkelijkheid is het een pr-stuntje om Alfa Romeo’s ambities voor de komende jaren aan het grote publiek te tonen.

sf15t alfaromeo

Niet echt verhelderend voor veel GP-liefhebbers in dit stadium denken we, want de grappen over een Giulietta ophanging doen reeds de ronde op het internet. Maar zodra de eerste hoogwaardige achterwielaangedreven modellen de markt oprollen, kan het embleem nog weleens heel serieus genomen gaan worden. Overigens is het logo op de F1-bolide een licht gewijzigde versie wat de typografie en de vormgeving van de slang betreft. Ook is de scheidslijn tussen het Milanese kruis en ‘il Biscione’ met saraceense jongeling verdwenen. Gaan we een vernieuwd logo op de volgende Alfa Romeo zien?

f1 2015

Genoeg over het logo want Ferrari toont een auto die optisch al direct afwijkt van de F14-T dankzij een gewijzigd front. James Allison zelf zei dat zijn creatie in ieder geval al mooier is dan de F14-T. De nieuw bolide is inmiddels onderweg naar Jerez voor z’n debuut zondagochtend. Vettel kruipt dan achter het stuur. Zelfs de tint rood is anders en lijkt wat dieper van kleur. De neus lijkt langer dan het vergelijkbare ontwerp van bepaalde concurrenten en is wat V-vormig onderaan.

sf15t specs

Er is alleen aan de details gesleuteld en men zegt dat het resultaat minstens 8 tienden van een seconde moet kunnen opleveren. Dat zal niet genoeg voor de winst zijn, maar moet een eerste stap vooruit zijn richting een sterk Ferrari. Motorisch is er dus enkel sprake van een iets beter rendement. De ophanging voor is nog altijd het door Nicholas Tombazis ontwikkelde ‘pull rod’ type, dat door Simone Resta dus in ere is gehouden. Volgens Maranello lagen de teleurstellende prestaties van de F14-T zeker niet aan de ophanging. Best frappant aangezien McLaren en Caterham bijvoorbeeld het systeem al hadden afgeschreven. De stuurarm is aangepast voor de aerodynamica en heeft nu de opzet die Mercedes vorig jaar al toepaste. Ook de vleugel voor is vooraan iets verhoogd en de flap is hertekend.
sf15t side
De remblokken van Brembo zijn aan de voorzijde door James Allison met enig lef bijna geheel horizontaal geplaatst. Een keuze die eerder alleen Red Bull Racing reeds toepaste en niet zonder problemen. Vooral aan de achterzijde zijn verkleinende maatregelen getroffen wat de remmen betreft. Het Brake-by-Wire systeem is tevens compleet herzien voor een beter rendement op het juiste moment. De openingen van de inlaten zijn lichtelijk groter dan die van de F14-T. De vormgeving langszij lijkt ook iets meer volume te hebben dan vorig jaar. De centrale uitlaat is geheel herzien qua ombouw, wat ook geldt voor het deel rond de ophanging van de vering. Dit zou de achterzijde veel efficiënter moeten maken. De radiateurs schijnen qua volume iets te zijn toegenomen.
sf15t back
Het chassis is alleen aan de voorzijde iets aangepast vanwege de nieuwe door de FIA opgelegde neus. De airscope is nu lager en ronder van vorm. Een tweede en nieuwe opening moet helpen bij de koeling van de componenten. De kap over de motor met centrale vin lijkt iets meer volume te hebben bovenaan en juist slanker onderaan. Verder heeft Ferrari de zwakke punten van vorig jaar die te weinig tractie opleverden getracht aan te passen. Met name in de verbindingen van de scharnierende delen van de ‘Pull-rod’ rond de ophanging. Ook de bevestiging van de pad voor de bevestiging van de ophanging aan het wiel is gewijzigd. De ondersteuning van de achtervleugel is een project in wording, aangezien het materiaal dat uiteindelijk gebruikt zal worden voor de nieuwe diffuser nog niet te zien was op deze afbeeldingen voor de lancering. Een belangrijk detail waarvan het effect zal moeten blijken dit seizoen. Ferrari zet hoe dan ook in op een strategische evolutie die alvast is ingezet. Arrivabene sprak vandaag over de wederopbouw van de Scuderia.

6 gedachten over “Alfa Romeo (logo) terug in de F1

  • 31 januari 2015 om 08:16
    Permalink

    Toch bang afwachten of dit allemaal voldoende zal zijn om mee te kunnen. Het is in ieder geval te hopen dat er tenminste ergens een overwinning afkan.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2015 om 16:14
    Permalink

    Veel banger afwachten is het om te weten of FCA effectief het Alfa Romeo logo zal herzien.
    Zouden ze, met het verkwanselen van het Lancia logo, nu nog hun lesje niet hebben geleerd?

    Beantwoorden
  • 1 februari 2015 om 17:31
    Permalink

    Van logo’s moet je af blijven als je een goede hebt neer gezet.

    Als ik kijk naar mijn kinderen die herkennen aan de logo’s de auto’s al van af hun 2de jaar. Alfa, Ferrari, en Fiat (huidig) hebben daarin een sterk logo wat opvalt en herkent wordt. Of ik de kids nu een alfa plaatje laat zien van nu of 80jaar oud van een alfa 8C 2300 ze herkennen het meteen als een Alfa, Fiat gaat goed zolang ze het rode logo zien alle andere zegt ze niks. Lopen ze langs een Ducato Fiat roepen ze dan meteen. Alle grijze logo’s hebben ze mooite mee spreekt niet (VW, Audi, Opel, Mazda, Toyota, etc…) Skoda is wel herkenbaar voor ze Lamborgini wellicht ook maar die kom ik zelden tegen Ferrari rijders rijden er mee maar Lambo’s blijven kennelijk vaak in de garage staan. Peugeot Citroen en Renault gaat waarbij de eerste het sterkste is van wege de herkenbare leeuw die wat meer spreekt dan twee dakjes of een dropje. Maserati is ook lastiger de drietand herkennen ze sneller wanneer ze de rode 3 tand zien met het blauw witte schild dan de lossen grijze drietand.

    Die van Toyota heb ik zelf moeten googlen omdat ik eigenlijk niet meer wist hoe hij er uit ziet terwijl het hier bulkt van die dingen (enige dealer binnen straal van 15km) zo niets zeggend saai is hij kennelijk.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2015 om 23:28
    Permalink

    Er zijn,

    Maar heel weinig logo’s die in de loop van de tijd niet veranderen.
    Zolang het maar heel geleidelijk gebeurt en de wijzigingen per keer maar minimaal zijn, zal zelfs de grootste criticaster, dit zonder enige vorm van protest accepteren, simpelweg om het feit, dat ie het niet eens doorheeft. de consument is heel goed te vergelijken met de kikker in de pan met kokend water; gooi de kikker in een pan met kokend water en de kikker al er per direct uit springen. Zet de kikker in een pan met koud water en breng deze langzaam aan de kook en de kikker zal niet doorhebben dat ie levend wordt dood gekookt.
    Fiat’s koerswijziging mbt hun logo, bijvoorbeeld, was een radicale beslissing. Dat wil zeggen, van buitenaf…Er zal ongetwijfeld marktonderzoek aan vooraf zijn gegaan en daar zal uit gebleken hebben, dat de consument nog steeds veel binding had met het oude roodkleurige logo van vroeger. En de nieuwe 500, was natuurlijk ‘moeilijk’ te verkopen natuurlijk met het blauwe logo, wat ongetwijfeld één van de grootse redenen was. En dat hebben ze goed ingeschat.

    Het AR-logo heeft al diverse font-wijzigingen ondergaan, de laatste 50 jaar, terwijl het gros daar niks van heeft gemerkt. En overigens een héééle grote ‘gros’…

    OT:Om een logo te bestempelen als saai, is een zeer persoonlijke kwestie, denk ik,maar wel goed om te weten is dat in ontwerp-technisch opzicht is het toyota-logo een van de meest briljante logo die ontworpen is. Ook dat is bewezen door een legendarische test. Deze test laat kinderen naar een aantal logo’s kijken en vervolgens laten ze de kinderen deze logo’s uit hun geheugen, opnieuw tekenen. Hierbij werd het toyota-logo, bijna identiek door de kinderen ge-reproduceerd. Mooi, lelijk, of saai vinden is dan in één keer tot een irrelevant niveau gedegradeerd.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2015 om 20:56
    Permalink

    Ja dat is wel zo een kind zal niet snel een Alfa, Ferrari of Porsche logo na tekenen, te ingewikkeld. Maar of het ze aanspreekt is wat anders vraag je in een dergelijke test wat ze het mooiste logo vinden en je laats ze een stikker uit uitzoeken zal dat van de Toyota audi of vw niet de eeste keuze zijn. En het Alfa front mag van mij zo veel wisselen als ze willen. Zolang het een schilt vormig iets is is het herkenbaar met als sterkste element het logo. En ook die is veranderd door de jaren heen maar de slang en het kruis zijn gebleven en dat is wat het herkenbaar maakt.

    Alleen moeten een aantal merken wel vrijstelling krijgen van een kenteken plicht aan de voorzijde net als motoren 😆 .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.