Alfa Romeo middensegment sedan (Giulia) eind 2015

toekomst alfa romeo

UPDATE 18:33 Alfa Romeo lanceert vanaf eind volgend jaar een serie van 8 modellen tot eind 2018. Alfa Romeo’s investeringsplan komt neer op 5 miljard euro. Het primaire doel van het plan is bekend, namelijk de Noord Amerikaanse markt, maar ook de EU en de lokale Italiaanse markt mag niet als belangrijk doel worden uitgevlakt. Premiumauto’s in het compactere en hoger middensegment. De beginnen met een sedan in het D-segment in het vierde kwartaal (een tweede SW versie kort erna) van 2015 (presentatie) en nieuwe varianten op basis van de Giulietta gedurende het jaar erna. Voor de B-segment MiTo, wordt geen opvolger verwacht.

grote alfa

Naast 2 soorten SUV’s volgt eindelijk ook het langverwachte topmodel, waarvan de plannen reeds vergevorderd zijn. Een andere aangename verrassing is de komst van een nieuwe sportwagen voor 2018. Of dit de Duetto is, is niet bekend. Tegen het einde van 2018 wil Alfa Romeo circa 400.000 auto’s op jaarbasis verkopen, wereldwijd.  Alfa Romeo wil back to the roots en wordt een mondiaal merk dat vooral eer aan het verleden van voor de overname door Fiat zal doen. Kortom een nieuwe start. Vanaf een schoon vel zullen kenmerken als sportiviteit, door het bouwen lichte en tegelijkertijd krachtige auto’s, weer naar voren worden gehaald.  Ook worden er unieke technische innovaties beloofd (unieke motoren), allemaal in een oogverblindende Italiaans verpakking. Het C-segment blijft voorwielaangedreven vormen in eerste instantie geen mondiale modellen. Het QV-logo wordt een hele belangrijke voor alle extra krachtige topmodellen in de verschillende segmenten.

De viercilinder krachtbronnen zullen tot meer dan 300 pk kunnen produceren in de meest krachtige uitvoering (200 pk voor de diesel). De nieuwe zescilinder gaat zelfs tot 500 pk (350 voor de diesel).

motoren alfa

34 gedachten over “Alfa Romeo middensegment sedan (Giulia) eind 2015

  • 6 mei 2014 om 16:02
    Permalink

    Ambitieus, en over anderhalf jaar al is het 2016….Leuke foto’s zitten erbij. Een gecamoufleerd model (Giulia?) met op de achtergrond een BMW X3/X5? Maar de belofte van een 50/50 gewichtsverhouding lijkt mij dan toch de herintroductie bij Alfa van de Transaxle!? 😀

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:23
    Permalink

    die ‘giulia’ heeft qua koplampen veel overeenkomsten met de Alfa GT, en de Quattroporte uit 2006… De lijnen van dat chassis lijken enigszins op de huidige ghibli, maar wijken toch ook weer lichtelijk af… spannend spannend. Daar achterin lijkt een BMW SUV te staan… maar na enige beelden gezocht te hebben… lijkt het alsof er weinig tot geen gelijkenissen zijn. Een Fiat Freemont misschien? nee, de achterste stijlen lopen precies andersom.

    Speculeren… leuk he

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:39
    Permalink

    We where little but now we are going to strike!!

    Alfa Romeo is BACK! Alfa Romeo kom ook met een hele mooie coupe 6C geheten dan kunnen we daarna terug naar Duitsland voor de DTM je weet nog hoe het moet.

    The GOD’s of the car world have returnd!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:49
    Permalink

    Jammer dat de Mito gaat verdwijnen 🙁
    Heb 2 jaar geleden een Abarth Punto gekocht, wilde begin dit jaar een nieuwe bestellen. Wat blijkt: Abarth Punto wordt niet meer gemaakt.
    Heb nu een Alfa Romeo Mito QV besteld, gaat dit model waarschijnlijk ook verdwijnen. Over 2 of 3 jaar dus weer een probleem…

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 17:42
    Permalink

    De MiTo euthaniseren kan nog wel eens tegenvallen: Op dit moment levert hij het merendeel van de verkopen. Men is daarmee min of meer gedwongen het model commercieel te onderhouden. Op het moment dat voor de nieuwe modellen aan imagobuilding gedaan wordt, zie ik de MiTo daarvan profiteren. In ieder geval is Europa verzot op B-segmenters.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 18:19
    Permalink

    Eigenlijk lees ik maar 1 ding… 2015Q4 een nieuwe alfa…
    alle andere modellen hebben ze gemakshalve al voor ons in een een kolom ‘keep-on-dreaming 2016’ gezet..
    FGA inmiddels een beetje kennende kunnen ze echt niet verder dan 1 modelletje kijken…

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 20:31
    Permalink

    Tja ben het wel met Hans eens bijna 2 jaar moeten we nog wachten op een 159 opvolger. En hadden ze de 5 deurs Mito gemaakt zouden er 2 afla’s voor de deur staan ipv 1 en hoelang die blijft is de vraag maar d langste tijd heft hij bij ons gehad ben ik bang.

    Ik had gehoopt op een presentatie voor september van de giulia en beschikbaar 2015 Q1. Premium mag best als de prijzen maar een stuk lager liggen dan die van de Duitsers anders kunnen ze wel inpakken.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 21:24
    Permalink

    @squadra

    die quote is van de introductiecampagne. Lees het product was er. Bij alfa zitten ze, onder verwijzing naar dezelfde, briljante, spot nog in de fase van hard werken en vooral nederig blijven.

    the proof of the pudding remains in the eating. Tot hier niets nieuws. Van welk jaar kwamen wij ook weer m.b.t. introductie opvolger 159?

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 22:01
    Permalink

    Ik krijg de indruk dat het skunkworksteam aanvankelijk alleen de 4C als opdracht had. Parallel daaraan werden andere modellen ontwikkeld, waaronder de Giulia waar een paar jaar terug redelijk wat nieuws over was (“produceren in Amerika”) en de samenwerking met Mazda.

    Op een bepaald moment moet het skunkworksteam Alfa Romeo geheel zijn toevertrouwd, het zou best kunnen dat dat was toen de 4C al zijn eerste testrondjes reed. Dat verklaart het onverantwoord late tijdschema.

    Op Alfagebied zijn we vandaag niet veel te weten gekomen: Het bestaan van het skunkworksteam is officieel bevestigd. Het model eind 2015 was al sinds Geneve bekend en dat er 8 modellen kwamen wisten we ook al.

    Erg belangrijk is hoe men die 400000 stuks wil behalen: Modellen zijn een voorwaarde, maar geen garantie op 400000 stuks. Of de combinatie met het dealernetwerk van Jeep (geen woord daarover gehoord vandaag) daar genoeg voor is?

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 00:26
    Permalink

    Misschien wel het meest interessante volgens mij: de opvolger van de C-klasse Giulietta krijgt dus ook achterwielaandrijving!
    😆 😆 😆

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 09:21
    Permalink

    Henk, ik wil je enthousiasme niet teveel verstoren, maar volgend mij lees ik dat het C segment voorwielaangedreven blijft en voorlopig niet mondiaal gaat.

    Verder bemoedigende plannen, ik kijk erg uit naar de Giulia SW, al is het nog erg ver weg.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 10:03
    Permalink

    Tsja, daar staan we dan weer… Opnieuw aan het wachten. Ik begrijp dat je met de ambities naar de VS en de rest van de wereld (lees China) nu wel in een keer een goed Alfa Romeo-product moet neerzetten, maar het duurt en duurt en duurt maar en vooral: we hebben dit al zo vaak gehoord. Blijkbaar erg moeilijk om nu eens het juiste product te ontwikkelen. Bij elk uitstel zal de markt weer zijn veranderd en dan heb je weer een volgende reden om toch maar weer een nieuw product te ontwikkelen en maar niet te leveren wat je al hebt ontwikkeld. Murphy.
    Op AN valt te lezen dat analysten zich nu ook (terecht) het meest zorgen maken over het daadwerkelijk eens nakomen van de beloften en (vele) plannen. En in dat kader vind ik de zeer lange tijdslijnen die AR en SM zich blijven permiteren een erg groot risico. De stap om met Mazda NIET een opvolger voor de spider te maken snap ik dan ook niet. Een verder verlies van geloofwaardigheid om te leveren is groter dan of het product in Italie is gemaakt of bij uitzondering in Japan.

    Maserati gaat in ieder geval erg lekker!

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 10:19
    Permalink

    @Raaf,

    Dat is nu toch precies wat in de presentatie te vinden is. Even overdreven gesteld: De 155 was een omgebouwde Fiat Tempra, de 164 een Croma/Saab9000 met een ander jasje en de 159 een obesitas GM platform.

    Als dan van plan bent om dit niet meer te doen, dan moet je niet in 2016 met een Mazda Spider komen, want voor je het weet trap je weer in de Arna valkuil.

    Echter: De keuze van Fiat om op basis van de Tempra, zowel een Alfa als Lancia model te ontwikkelen, is precies het model waarop Volkswagen later groot is geworden. De Audi A4 is ook niet meer dan een passat met een beter interieur en wat chromen strips aan de buitenkant. Toch kan het de Audio koper niets schelen en gaan ze als warme broodjes over de toonbank.

    De duitse merken hadden het echter de afgelopen jaren nooit zo goed gedaan, als ze niet vroegtijdig op de V.S. en ook China hadden gericht. En dat mondiale is nu precies waar de Fiat groep zich op richt, voordat men met nieuwe modellen gaat kopen, die modaal voor de groei moeten zorgen.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 10:25
    Permalink

    @Eelco van Vliet
    Dat is eigenlijk nog maar net de vraag. Volgens de presentatie zouden de nieuwe modellen worden opgezet volgens het nu ontwikkelde nieuwe (maar eigenlijk dus heel klassieke) ECHTE Alfa-DNA, dat is dus met achterwielaandrijving.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 10:30
    Permalink

    @henk en toch is zelfs dat niet zeker wat het C-segment betreft want in de presentatie staan die 2 zaken los. Er staat nl: “RWD + AWD for global products”

    Dat impliceert dat er ook “non-global” products zijn en ik verwacht dat dat C-segment is aangezien Compact Wide als eerste gebruikt zal worden voor dit segment.
    Wat jammer dat er verder niks is gezegd gister…

    En is het nog realistisch om op een opvolger voor de Lancia Delta te hopen? 🙄 😥

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 10:48
    Permalink

    @Lancia4Ever
    Dat is zeker waar, maar de C zou toch best wel global kunnen gaan, denk ik (hoop ik).

    Maar helaas, een opvolger van de Delta is volgens mij het meest onrealistische wat je kan bedenken

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 11:03
    Permalink

    Ik heb het idee dat FCA mondiaal niet gelooft in hatchbacks. Vooral voor de VS niet. De Chrysler 100 wordt ook een compacte sedan en geen vijfeurs. In China zullen ze het mss overwegen, maar daar hebben ze al de Ottimo straks en AR moet nog lang wachten voordat ze daar fatsoenlijk de markt kunnen penetreren (hangt van Jeep af).

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 14:47
    Permalink

    @Lancia4Ever

    Dat idee moeten ze eens loslaten b en c segemt zijn de segmenten waar ze goed kunnen schoren als ze de juiste producten maken.

    Maak een C segment 33/146 opvolger naast de 145/147/gulietta hatchback en een station met de juiste bakken en een ruimaanbod motoren met FWD en AWD. Dan hebben ze een goed ruim aanbod war klanten wel voor te vinden zijn die eens wat anders willen dan de 8ste golf.
    Motoren van eco t/m 300pk+ versies als QV en GTA met V6.

    De Mito als 3 deurs coupe en 5 een deurs hot hatch.
    Met eveneens FWD en AWD en ook een GTA met min 240PK ls tgen hanger voor de snelle Fiesta e.d.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 19:35
    Permalink

    Heeft iemand trouwens de kapot geknipte BMW 3 serie ontdekt op de presentatie??????
    Grondig werk zo te zien voor de mannen van Alfa. 😈

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 07:40
    Permalink

    @alfaspeed

    Op 29 november 2013 citeerde ik het volgende hier op AE:

    In de catacomben zouden diverse modellen van BMW (3 en 5 en X1/X3) gespot zijn, al dan niet in gedeeltelijk gedemonteerde toestand….

    (bron: suddeutsche.de, Georg Kachel)
    “….Vorstand von Fiat Auto schneller als erwartet erfüllt. Der Zaun steht allerdings nicht in Turin, sondern in Modena, wo sich die Alfa Task Force in der verwaisten Motorsportabteilung von Maserati eingemietet hat. In dem unscheinbaren Quader sieht es derzeit ungefähr so aus wie in einer Versuchswerkstätte von BMW. Von Alfas keine Spur, dafür aber jede Menge Dreier, Fünfer und X-Modelle in verschiedenen Skelettierungsstadien. Die Lösung des Teile-Rätsels: Die Alfa-Zukunft entsteht nach BMW-Vorbild. …”

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 09:27
    Permalink

    @bart jan

    okee… ik zit even met open mond naar het scherm te staren. Het komt er dus op neer dat lang niet alle geruchten nep zijn. Maar hoe BMW in de puzzel past snap ik nog niet helemaal. De VAG is toch bij Alfa/Fiat geweest? Ik heb behalve jou (schokkende) bericht nog niet over BMW en Alfa gelezen. Ja natuurlijk, enkele liefhebbers zien graag dat deze 2 de handen in een sluiten, maar dit is wel heel geheim zeg.

    Of hebben ze gewoon wat bij de dealer weggeplukt…

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 09:36
    Permalink

    Een feit is,

    Ondanks alle geruchten, classified ontwikkelingen, beloftes en daar uit voortvloeiende uitstellingen, dat er steeds minder mensen in geloven.
    Hier rust een 24/7 taak bij FCA om dat allejezus snel recht te breien, want deze ongeloof kon zomaar eens er voor zorgen dat de interesse en de wel heel erg op de proef gestelde loyaliteit van de liefhebbers en dat zijn er stiekem heel veel, in een keer verdwijnt.
    Heb nu diverse auto-sites erop na geslagen en allemaal hebben ze dezelfde scepsis, grenzend aan cynisme en sarcasme. terecht of onterecht doet niet eens ter zake, het heerst, ook bij het publiek/potentiele klant. Haast is geboden anders is er geen afzetmarkt meer…in Europa althans.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 10:05
    Permalink

    Het is heel normaal dat fabrikanten gewoon een auto bij de dealer kopen om er van te leren. Toyota heeft bijvoorbeeld aangegeven dat ze, terwijl hun nieuwe Aygo al bijna af was, totaal verrast waren door de VW UP. En naar aanleiding daarvan toch nog dingen gewijzigd hebben aan de Aygo.

    Ik moet zeggen dat de old school aanpak me wel bevalt. Gewoon een behapbaar team van mensen in een gebouw duwen. Zoals ze dat 60 jaar geleden ook deden. Daar komen de beste ideeën uit.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 10:32
    Permalink

    @Di Segno: Je hebt gelijk..maar je kan het ook zien als een gek soort voorspel op Boem! Die nieuwe niet te versmaden Alfa met fantastische techniek, looks en specs. WEG alle scepsis. Beter dan presenteren wanneer iedereen er klaar voor is en erin gelooft toch? Dan krijg je toch meer kritiek dan applaus. Laat ik het zo zeggen, het past bij Alfa. Dit is een goed opgevoerd stuk drama 8) Lancia zal vast nog op dezelfde wijze uit de kast getrokken worden zodra het kan 🙄

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 10:42
    Permalink

    Eelco van Vliet, dat verduidelijkt de zaak, en geeft dus aan dat ze erg op RWD focussen. Ware dit niet zo, hadden ze er ook Audi’s bij gehad, vanwege FWD en 4WD. Zo leer je elke dag wat bij :).

    Maar wat zien we dan op die foto van die verknipte 3-er? Ikzelf vind de gelijkenissen niet erg dicht bij elkaar. Heb het al eens aan Lancia4Ever aangegeven, bij mij speelt de gedachte dat de gebruikte foto’s ongeveer 2 jaar, of nog ouder zijn.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 11:00
    Permalink

    Toch geweldig om te zien hoe enorm het leeft en wat een reacties. Gelukkig meestal positief maar toch een enkeling die het maar niet kan geloven.

    Die ‘skunk works’ aanpak voor Alfa is absoluut geniaal en doet inderdaad aan oude tijden herinneren.

    Of, zoals Sergio het noemt: FCA is niet begonnen met een nieuw hoofdstuk maar met een heel nieuw boek. En daarbij horen natuurlijk ook de fantastische plannen voor Jeep.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 12:12
    Permalink

    @henk

    Het is gewoon een complete reboot van het merk. Op veel sites wordt het Chrysler LX platform als punt van spot genomen. Echter wisten ze mij 2- jaar terug in Orbassano al te vertellen dat het hier om een compleet nieuw RWD platform gaat (progetto Giorgio). Ik denk dat het hier om een veelzijdig modulair platform gaat die wellicht al vanaf het c- segment in kan worden gezet.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 14:22
    Permalink

    @Lancia4ever.

    Eerlijk gezegd hoop en gok ik ook op een ‘boem-presentatie’ van één of meerdere modellen. Net zoals ze met de 4C deden.
    En gezien de activiteiten daar, wat ik op deze site opvang en als redelijk betrouwbaar beschouw, wijst het ook die kant op. Wat mij wel weer verbaasd is de constatering dat de samenwerking met Mazda is afgelopen? Hopelijk een onderdeel van hun campagne…
    Maar uitstel is geen optie meer, dat is wel duidelijk.
    Vwb Lancia hoop ik dat ze een positionering vinden die het bestaansrecht geeft en niet knaagt aan e positie van een ander FCA-product.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 15:31
    Permalink

    Als ik alle plannen bekijk van de afgelopen 2 jaar bekijk, klopt het nog aardig hoor. De Giulia is (ja toch?) er al, maar moet zijn beurt afwachten (Ghibli), voor de rest vind ik zoals ik al aangaf dat het niet meer dan logisch is dat men stopt met de Mazda Spider. Ik vraag me zelfs af in hoeverre er samengewerkt word met maserati.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2014 om 15:40
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Tja, naast alle zinnige dingen wordt er op het internet nu eenmaal ook ongelooflijk veel onnadenkend gekletst.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 11:50
    Permalink

    Vijf miljard euro. Dat is een schijntje tegenwoordig in de autowereld. Ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen (en waar weer op bespaard gaat worden).

    Zoals hierboven al aangehaald. VW is groot geworden met de strategie die Fiat heeft uitgevonden. Wat was er mis met de 164 en de 156? Fiat/Alfa had daar gewoon op voort moeten borduren. Juist door die kostenbesparing kan je ieder merk een eigen identiteit geven.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2014 om 11:58
    Permalink

    @dac1991: vergeet niet dat je voordat je die kosten kunt besparen je eerst aan schaalvergroting moet doen. Precies dat wat vag deed en Fiat enkel ten dele (Brazilië).. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.