FCA op het punt om Magneti Marelli af te stoten?

magneti marelli1

Het was 1967 toen Ercole Marelli de regie over de Italiaanse componentenfabriek voor de auto-industrie Magneti Marelli overdroeg aan Fiat. Inmiddels is de van oorsprong Milanese firma uit 1919 een mondiale gigant geworden die menig automerk van allerlei techniek voorziet. De samenwerking met Fiat gaat zelfs terug tot het begin net na de eerste wereldoorlog. Dat huwelijk van bijna een eeuw dreigt nu te eindigen als we de Amerikaanse pers die rond FCA dwarrelt mogen geloven. Gualberto Ranieri van FCA North America ontkent voorlopig nog dat dit waar zou zijn. Het afstoten van Magneti Marelli zou Fiat Chrysler Automobiles meer financiële lucht geven in de zoektocht naar een stevige internationale positie binnen top vijf van grootste fabrikanten ter wereld.

Magneti Marelli groeit zoals je op AutoEdizione ook regelmatig hebt kunnen lezen al jaren, met name in China en Zuid-Amerika. Al net na de overname van Chrysler door Fiat in 2009 klonk door dat Lingotto met de gedachte speelt, om deze lucratieve tak zelfstandig verder te laten werken. De geschatte opbrengst zou nu tegen de 3 miljard euro zijn. Volgens Reuters zullen twee private equity fondsen binnenkort met een concreet voorstel komen. Het is niet bekend of het om de hele Magneti Marelli-groep zal gaan, of dat specifieke onderdelen onderwerp van verkoop zijn. Of het gerucht uiteindelijk uit zal komen blijft nog redelijk vaag, want heel erg hard wordt er niet door FCA ontkent momenteel maar toegegeven al evenmin. Het doet FCA op de beurs momenteel in ieder geval goed.

7 gedachten over “FCA op het punt om Magneti Marelli af te stoten?

  • 21 juli 2015 om 09:47
    Permalink

    Ik weet niet of dat nou een handige zet is….. Magneti Marelli heeft door de gehele branch een zeer goede naam. Zou zonde zijn.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 09:58
    Permalink

    Toch niet handig om de kroonjuwelen in dit tempo te verkopen. Het geeft wel aan dat FCA blijkbaar moeilijk aan andere financiering kan komen. Als je zelfs in dit huidige klimaat met lage rentes geen langlopende leningen kunt regelen onder 7%, is het niet goed. Magneti Marelli maakt iets van 200 miljoen winst per jaar. Dat is bij 3 miljard opbrengst dus ook zo’n 7%. Ik verwacht ook dat Magneti Marelli nog flink waarde kan creëren doordat het nog steeds groeit. Kortom, ik snap deze stap niet.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 10:25
    Permalink

    Volgens mij niet slim als je alle winstgevende onderdelen te koop zet. Ze hebben 2 kippen met gouden eieren. Die verkopen om snel te cashen lijkt me niet wijs op de lange termein. V&D heeft dat ook gedaan alle panden die ze zelf gebouwd hebben verkopen lekker cashen en terug huren. Blijkt nu de molen steen om de nek.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 10:51
    Permalink

    Misschien jammer maar de mogelijkheid zat er eigenlijk al een tijdje aan te komen. Eerdere aanbiedingen werden afgeslagen maar dit is een sterk bod. Goed om de financiële positie en daarmee de mogelijke investeringen (zoals in Alfa Romeo!) te verbeteren.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 14:15
    Permalink

    Bedrijven hebben de neiging om samen te smelten tot enorme concerns en daarna weer uiteen te vallen. Ik denk dat we hier nu getuige van zijn. Op zich zou MM het onafhankelijk nog best wel eens goed kunnen doen, gezien de hoeveelheid vernuft die ze in huis hebben. Onafhankelijk opereren maakt het makkelijker nieuwe technologie aan andere merken te verkopen. Misschien gaat dit het voor kleinere merken ook weer eenvoudiger maken om in de vaart der volkeren mee te blijven doen.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 20:31
    Permalink

    Waar dacht iedereen waar die winst vandaan kwam??
    FCA koopt gewoon in bij MM. Of je koopt in bij een eigen apart bedrijf of van een andere eigenaar maakt geen fluit uit maar hebt na de verkoop gewoon cash op zak.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2015 om 22:57
    Permalink

    Dat is iets te kort door de bocht: Als je bepaalde spullen in eigen beheer maakt dan kun je goede afwegingen maken wat betreft constante en variabele kosten. Een onafhankelijk bedrijf zal alle constante kosten moeten verbergen in de productprijs en heeft dus minder zekerheid of de constante kosten worden teruggebracht. Dat kan een belemmering zijn voor bepaalde investeringen.

    Vaak zie je dat een onafhankelijk bedrijf sneller kan innoveren, omdat meerdere klanten meer eisen stellen aan de producten, terwijl in markten waar zeer veel concurrentie is het handiger is om verticaal geïntegreerd te zijn om meer mogelijkheden te hebben in productontwikkeling dan concurrenten die de spullen op de vrije markt komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.