FCA spreekt in Amsterdam over investeringen

FCA amsterdam

Afgelopen donderdag vergaderde FCA voor de jaarlijkse ontmoeting met de aandeelhouders voor het eerste buiten Lingotto en wel in het verre Amsterdam. Bij ons om de hoek dus, wat natuurlijk alles met belastingtechnische zaken te maken heeft. Vorig jaar schreven we nog hoeveel bittere melancholie de laatste vergadering op Lingotto bij de Italianen naar boven bracht. Logisch want de mondialisering van Fiat, geeft hoe dan ook het gevoel dat er een tijdperk is afgesloten. Het tijdperk dat Fiat een grote Italiaanse fabrikant was met het besturende hart in Turijn. Maar je kunt het ook omdraaien en dat is ook hoe John Elkann als opvolger van z’n wereldberoemde opa terugkijkt op de bijeenkomst in het Sofitel Legend oftewel ‘Grand Amsterdam Hotel’. Op steenworp afstand van de Dam vertelde Fiat Chrysler Automobiles over de toekomstige investeringen van de groep. Een omvangrijk plan met een waarde van circa 55 miljard euro dat tot 2018 loopt. Volgens Elkann zou dit enkel een droom zijn gebleven als FCA nooit als eenheid tot stand was gekomen. Zo’n 8 miljard wordt gestoken in de ontwikkeling van nieuwe techniek en modernisering van de fabrieken.

FCA amsterdam2

Inmiddels zijn de investeringen in volle gang. De leiders van FCA wilden voor de pers niet ingaan op te veel details. Wel zei Marchionne dat de ontwikkelingen rond Alfa Romeo een strategische zet zijn, die een wereldwijde impact zullen hebben omdat het merk tot de verbeelding spreekt. Zoals ook Ferrari tot de verbeelding spreekt, dat (voor een deel) nu klaar is om zelfstandig naar de beurs te gaan. Dat zal deze zomer dan ook een feit zijn. Verder zal er de komende jaren veel aandacht zijn voor de penetratie van de Chinese markt. Een gigantische klus waar men dit keer echter geen halve maatregelen voor zal hanteren. Intussen zal in Italiƫ de investering in de industrie structureel en in hoog tempo voort worden gezet. De eerste resultaten maken reeds grote indruk bij vriend en vijand en werken als wind in de zeilen van Fiat, dat nu ook de zeer kritische benadering van sommige partijen buiten spel heeft zet. Werknemers zullen beloningen ontvangen naar prestatie en dus is er afscheid genomen van een zeer log en achterhaald onderhandelingssysteem met de bonden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.