Fiat’s nieuwe C-segment wordt compacter en economischer

bravo3

Daar is ie weer, de mysterieuze Fiat ‘Linea-500L-Punto’. Eerder zagen we al een glimp, van dit samenraapsel dat iets heel nieuws belooft voor Fiat’s toekomstige uitbreidingen in het compacte segment. Het platform is dat van de 500L/500X en de Renegade (Compact Wide) en de carrosserie is samengesteld uit onderdelen van de Linea aan de voorzijde en de Punto aan de achterzijde. Eerder zagen we al verzaagde Linea’s rondrijden, wat dus waarschijnlijk met exact hetzelfde project te maken heeft. Wat wie hier zien is volgens ons de ontwikkeling van een totaal nieuwe lijn, die uit de Turkse Fiat-fabriek in Bursa zal rollen. Sommigen speculeren overigens ook nog over een vijfdeurs 500, maar dan lijkt het ons logischer dat je een aangepaste 500X als uitgangspunt neemt voor een ‘mule’.

bravo3b

Deze twijfel ontstaat overigens vanuit het feit dat als dit de opvolger van de Bravo is, we kunnen concluderen dat Fiat het C-segment ‘laat krimpen’. De auto is slechts iets langer dan een Punto en hoort technisch gezien dus nog tot het opgerekte B-segment van Fiat, zoals we dat kennen van de Crossovers uit Melfi en Kragujevac. Het kan zijn dat Fiat zich weer eens tussen de marges in zal positioneren, wat strategisch gezien een slimme zet is. Daar waar het C-segment grotendeels nog bestaat uit producten die het formaatje Golf als maatstaf hebben (en zelfs de styling als je kijkt naar Peugeot 308), is het immers best mogelijk dat de Italianen weer een voorstel doen dat eigenlijk teruggrijpt op een maatvoering zoals we die min of meer in de jaren ’90 kenden. Het platform is bovendien vanwege de grotere aantallen goedkoper te produceren.

bravo fiat

Fiat heeft zich eerder naar de concurrentie gevoegd met de Stilo en de laatste Bravo. Vooral die laatste bleek een auto die niet onder deed voor de concurrentie. Toch verdiende zich dat niet terug en de fantastische verlengde Delta was ook al geen hoogvlieger, ondanks dat dat product een stuk meer ‘premium’ was. Want meer premium is het C-segment hoe je het wend of keert inderdaad geworden. Daarom heeft Fiat nu dus terecht besloten om niet klakkeloos de meute te volgen en doet het gewoon waar het goed in is, namelijk een nieuw compacte auto bedenken. Bovendien neemt de Giulietta als enige serieuze kanshebber in het duurdere segment voor hatchbacks, de meeste verkopen voor z’n rekening. Dat zal ook voor een opvolger van de vijfdeurs Alfa geen onmogelijk opgave zijn, aangezien die over nog hoogwaardigere techniek zal beschikken. FCA gaat dus voor onderscheidingskracht en dat lijkt een prima keuze. Vanaf volgend jaar presenteert het merk uit Lingotto de eerste tastbare resultaten van dit project, waarvan nog totaal onbekend is welke naam deze zal hebben.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.