Grote Alfa Romeo sedan en SUV vrijwel zeker uit Mirafiori

mirafiori toekomst

Mensen zouden enkel met hun wijsvinger naar het voorhoofd wijzen als ze je zouden horen beweren dat Mirafiori zelfs extra personeel zal aannemen de komende jaren. Toch is dat precies wat Sergio Marchionne gisteren insinueerde vanuit Detroit, ook al zei hij dat hij oppast voor keiharde uitspraken aangezien hem die hardnekkig zullen blijven achtervolgen zolang het nog geen feit is. Mirafiori kan net als Melfi en Cassino een zeer uitgebreid investeringsprogramma tegemoet zien.

De grote nagenoeg lege fabriek in Turijn waar nu alleen mondjesmaat de MiTo nog van de band rolt (foto), kan na de Maserati Levante waar inmiddels voorbereidingen voor worden getroffen, vrijwel zeker ook uitzien naar twee topmodellen van Alfa Romeo, al blijft het overgrote deel van de toekomstige productie volgens Marchionne te maken hebben met het merk met de drietand. Alleen al van de Levante verwacht men rond de 20.000 op jaarbasis te kunnen produceren. Daar komt in de loop van 2016 bovendien de nieuwe GT (Alfieri) nog bij.

Een grote SUV en een grote sedan die platformtechnisch veel met Maserati delen, liggen volgens mensen dichtbij het vuur in het verschiet. Toch kan niet worden uitgesloten dat een locatie als die in Grugliasco ook de grote sedan van Alfa Romeo zal mogen bouwen (waar waarschijnlijk ook een coupé versie van zal worden gebouwd). Beide fabrieken vormen immers de zogenaamde ‘as’ van FCA’s luxe autoproductie in Turijn en de luxe sedans Ghibli en Quattroporte rollen er ook al van de band.

Harald Wester liet vanuit Detroit weten dat na de start van de nieuwe D-segment Alfa Romeo dit voorjaar in Cassino en de CUV in 2016 er nog 6 modellen van het Milanese merk zullen worden verdeeld over de fabriek in Lazio en die in Piemonte. De D-segment modellen (bv een Sportwagon en een coupé en Spider) rollen uit Cassino op het nieuwe ‘Giorgio’ platform, terwijl drie E/F segment topmodellen uit Turijn zullen komen. Dit alles ter bevordering van de export.

6 gedachten over “Grote Alfa Romeo sedan en SUV vrijwel zeker uit Mirafiori

  • 16 januari 2015 om 07:38
    Permalink

    Wat wordt er dan binnenkort nog gebouwd in Modena bij Maserati? De Granturismo en derivaten loopt ondertussen naar zijn einde…

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 17:06
    Permalink

    Het gerucht gaat de ‘Alfieri’ (coupe en spider?) + opvolger GranTurismo en GranCabrio. De ‘Levante’ in Grugliasco. Het grote vraagteken is eerder Cassino, nu bovengenoemde Alfa’s in Mirafiori het levenslicht gaan zien.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 17:27
    Permalink

    Zoals je kunt lezen alle D-segmentmodellen. En gezien de aantallen in het D-segment hoger liggen dan in de E- en F-segmenten… Daarnaast denk ik ook dat het er dik in zit dat de nieuwe Giulietta aan Cassino zal worden toegewezen.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 20:47
    Permalink

    1) De kop: “Grote Alfa Romeo sedan en SUV vrijwel zeker uit Mirafiori”.
    2) Toch kan niet worden uitgesloten dat een locatie als die in Grugliasco ook de grote sedan van Alfa Romeo zal mogen bouwen.
    3) Harald Wester liet vanuit Detroit weten dat na de start van de nieuwe D-segment Alfa Romeo dit voorjaar in Cassino en de CUV(SUV) in 2016.”

    Beetje onsamenhangend.
    Marchionne laat wat weten en Wester laat wat weten.
    Maar goed, daarmee is de opmerking van Lusso nog niet concreet beantwoord.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2015 om 20:53
    Permalink

    @Mirafiori eigenlijk is het niet echt onsamenhangend, want de conclusie mag gewoon zijn dat het grotere spul allemaal uit Turijn komt. Dat valt duidelijk te lezen in dit stuk. Mirafiori en Grugliasco zijn feitelijk een fabriek dus dat verschil mag geen naam hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.