Harald Wester gaat voor doorbraak Italiaanse luxe auto

Harald Wester

Vier jaar geleden schreven we tijdens de aanstelling van Wester over Maserati, Alfa Romeo en Abarth al, dat het takenpakket van de Duitse CEO een hoger doel dient, namelijk die van het commercieel succesvol maken van de Italiaanse luxe auto. Harald Wester is een ingenieur uit Linz am Rhein die z’n carrière bij VW en Audi begon, maar z’n hart verloor bij Ferrari in Italië. Een dreigend faillissement van Fiat onder Herbert Demel trok ‘m tijdelijk weg bij de Italiaanse kolos (naar Magna), maar Marchionne ontbood ‘m al snel weer terug op Lingotto. Niet voor niets, want de enigszins eigenzinnige Wester is een man van no nonsens die precies weet wat hij wil en zich  niet laat afleiden door sceptici. Vanuit Italië de concurrentie aangaan met onverslaanbaar geachte Duitse autobouwers, is dan ook al jaren het voornaamste doel van de man die Maserati inmiddels tot grote hoogte leidt.

Alfa Romeo terug op de kaart zetten is daarbij al vanaf het prilste begin een meerjarenplan waarover Harald Wester de eindregie heeft. Dat het project vooral sinds de overname van Chrysler in 2009 ondergronds verder is ontwikkeld, gaf Wester in Detroit vorige week openlijk toe. Het betreft het best bewaarde geheim van zijn carrière. Intussen blijft over Maserati niets verborgen. Het wonder van Grugliasco (waar inmiddels 24 uur per dag productie wordt gedraaid) kan worden gezien als eerste serieuze aanzet in het uiteindelijk volledig betreden van de luxe markt in de breedste zin van het woord, oftewel in alle segmenten. Alfa Romeo wordt daarbij de grootste uitdaging (met name in het compacte en middensegment) en zal vooral bij het tastbaar worden van de eerste eindproducten in de showroom, vriend en vijand pas weten te overtuigen. Wester en Marchionne onderhouden hierover al een paar jaar zeer nauw contact en lijken erg zelfverzekerd over het op papier inmiddels uitgewerkte plan voor het merk uit Arese.

Een gedachte over “Harald Wester gaat voor doorbraak Italiaanse luxe auto

  • 14 mei 2014 om 08:40
    Permalink

    Volgens mijn bronnen zou de topsegment alfa op basis van de Ghibli reeds bestaan, maar staat hij op stand-by omdat Grugliasco de volop moet draaien om de Ghibli en QP te produceren…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.