Italiaanse spoorwegen vieren 25 jaar Pendolino

pendolino

Tijd voor een Italiaanse trein op AutoEdizione, dat lijkt misschien wat gek, maar er is voldoende reden om even in te zoomen op de ‘Pendolino’. De eerste Italiaanse hogesnelheidstrein ETR 450 -beter bekend als de Pendolino omdat de trein in bochten automatisch kon overhellen- werd namelijk in 1974 door Fiat Ferroviaria ontwikkeld (sinds 2000 onderdeel van het Franse Alstom). Een andere reden voor ons liefhebbers van de Italiaanse auto, is dat een hoop negativiteit in de Nederlandse media over een Italiaanse trein (het recente Fyra-debacle), ergens net zo steekt als negatieve (voor)oordelen over de Italiaanse auto. De Italiaanse trein heeft internationaal gezien eigenlijk een goede reputatie, dankzij de jarenlange ervaring op het gebied van de technologie die bij het ontwikkelen van treinen komt kijken. Spoor is sinds de industrialisatie van de nog relatief jonge republiek, namelijk een zeer belangrijke vorm van transport op het kilometerslange schiereiland. Inmiddels worden verdeeld over 3 locaties in Italië, nog dagelijks hogesnelheidstreinen gebouwd.

etr

Al sinds ver voor de oorlog worden in Italië tal van innoverende snelle elektrische ETR (Elettro Treni Rapidi) treinen gebouwd.

De Pendolino is inmiddels al 25 jaar een dienstdoend fenomeen bij de Italiaanse spoorwegen. Er rijdt al een vijfde generatie (ETR 480 ‘FrecciaArgento’) van noord naar zuid en dat werd gisteren door de FS (Ferrovie dello Stato) en Alstom gevierd op het centraal station van Milaan. De ETR 450 was een vooruitstrevende kanteltrein die in Savigliano in de provincie Cuneo gebouwd werd door Fiat Ferroviaria. Dankzij de overhellende capaciteit konden bochten met snelheden tot 250 km per uur genomen worden.

pendolino2

Als symbool van Italiaanse technologie werd de Pendolino ook tot ver over de landsgrenzen verkocht. Er zijn in totaal circa 500 exemplaren geproduceerd en verkocht aan landen als Duitsland, Zwitserland, Tsjechië, Groot Brittannië, Spanje, Portugal, Slovenië, Finland, China, Rusland en binnenkort ook Polen. In Italië rijden momenteel 14 ETR 480 treinen rond, 9 maal ETR 460, 12 maal ETR 600, 7 maal ETR 610, 6 maal ETR 450 en 5 exemplaren van de ETR 470. Begin dit jaar heeft de FS een speciale stichting in het leven geroepen, ter ere van de geschiedenis van de nationale spoorwegen (video onder). De stichting is mede verantwoordelijk voor het jubileum dat gisteren gevierd werd. Fondazione FS vormt een centraal punt rond alle nationale archieven, monumenten en musea die met de Italiaanse spoorwegen te maken hebben.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=UyX2rxEgFp8&feature=share&list=PLWucai2pV1pPf–_36q60QWOwg2bZmfg6

httpvh://youtu.be/JdDc9In0UC4

5 gedachten over “Italiaanse spoorwegen vieren 25 jaar Pendolino

  • 5 oktober 2013 om 23:30
    Permalink

    Hmmm de negatieve berichtgeving over de Fyra is vooral omdat de nederlandse media klakkeloos de kritiek van de NS en NMBS overneemt en verder inkleurt.
    Een brits onderzoeksbureau (in opdracht vd NS) komt tot de conclusie dat er absoluut geen gevaren zijn om de treinen weer in bedrijf te stellen, dat het een hoogwaardig ontwerp betreft maar dat er veel kleinere gebreken zijn en onregelmatige afwerkingskwaliteit heerst. Iets wat wel verbeterd kan worden middels een gedegen plan.
    Het probleem voor de NS is echter dat deze treindiensten te weinig toevoegen op de bestaande dienstregelingen en de reiziger het concept (van tevoren reserveren) niet aan wil.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2013 om 12:37
    Permalink

    Ik heb de gekste dingen gelezen in de media. Ansaldo-Breda (nu samen met Bombardier) zou weinig ervaring hebben met het bouwen van dergelijke treinen. De hierboven beschreven ETR 401 werd echter al samen met Fiat door deze firma gebouwd, waarbij de aandrijving op naam van Ansaldo-Breda kwam. Ansaldo en Breda waren ooit beide zelfstandige treinbouwers al tot ver voor de oorlog.

    Ik vind vooral de rol van de Nederlandse overheid een hele dubieuze in deze kwestie plus het feit dat de Belgen al zeer prematuur uitstapten.

    Den Haag wil nu verhalen op de eigenaar en overheidsfirma kolos Finmeccanica… Ik zie Letta echter geen toezeggingen doen aan Rutte en in Brussel zit men ook niet te wachten op problemen voor deze industrie die een belangrijke regionale functie heeft. 🙄

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2013 om 14:38
    Permalink

    Het verdienmodel dat de investering moest rechtvaardigen was dat de reiziger bereid was meer geld neer te tellen voor meer snelheid. Vanaf de ingebruikname van de binnenlandse Fyra was duidelijk dat die veronderstelling onjuist was: HSA stond op het punt failliet te gaan en moest gered worden.

    De investeringen waren echter gedaan dus zinde men op manieren om de boel alsnog rendabel te maken. De oplossing werd gevonden in het opheffen van de Beneluxtrein, waardoor reizigers verplicht in de buidel moesten tasten als zij naar België wilden.

    Voor België was dit helemaal geen logische oplossing. Als aandeelhouder in Thalys had de NMBS reeds een HST. Nog een HST was niet logisch, terwijl duidelijk was dat de reiziger behoefte had een aan gewone trein. Vandaar de voortvarendheid van de Belgen om van de trein af te willen.

    Zonden steun van de NMBS werd het voor de NS erg lastig om de V250’s economsich in te zetten. En daarmee viel het doek. De technische problemen hebben de gang van zaken mogelijk gemaakt, maar zijn niet dat wat de NS/NMBS dreven.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2013 om 22:05
    Permalink

    Het is ook een groot theaterspel wat de NS aan het opvoeren is. Is Ansolda Breda ooit in de gelegenheid geweest om de problemen binnen een redelijk termijn op te lossen ?? NS wil helemaal geen HS-trein meer. Ik hoop de het recht zijn beloop krijgt, en positief in geld uitpakt voor Ansolda B.. NS krijgt een claim aan zijn broek, en afboekt bovenop het toch al mega verlies,en AS de treinen komt ophalen. Daar zal het wel op uitdraaien

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2013 om 00:54
    Permalink

    Het is een heel raar verhaal wat stinkt!

    De NS zou ook allemaal eisen hebben gehad hoe de trein moest worden de NS koopt namelijk nooit zo van de plank dat is te min. Dat zo’n trein dan kinderziektes heeft lijkt me logisch. De NS is een complete mislukking dit had gewoon overheid moeten blijven het is alleen maar duurder geworden en veel slechter!

    Er waren ook sites die de Alfa Sud gingen vergelijken met de Fyra trein waarom??? De Alfa Sud had in de jaren 70 een roest probleem, maar hadden niet alle auto’s in de jaren 70 problemen. Vind de vergelijking met de Italiaanse auto industrie echt nergens opslaan het rare is dat als er iets gebeurt in Italie ook altijd de auto’s daarin worden meegenomen snap dat echt niet!

    NOG 1 KEERTJE DAN ITALIE MAAKT TOP SPULLEN (en dat is niet alleen ijs)

    Ciao

    Squadra 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.