IVECO te koop en Fiat Industrial naar Amerika?

Fiat Industrial Iveco

Ongeveer een jaar na dato begint de eerste man van Fiat Industrial, Sergio Marchionne, zelf opnieuw te speculeren over een mogelijke verkoop van de Italiaanse vrachtwagendivisie IVECO. Marchionne liet vorige maand aan een aantal analisten in Amerika weten dat IVECO een onderdeel is, dat makkelijk te verkopen is. Vooral Daimler en enkele Chinese kandidaten zouden daarvoor erg geschikt zijn volgens hem. Landbouwmachinedivisie CNH, waarvan Fiat voor 88,9% eigenaar is, zou eenvoudig losgekoppeld kunnen worden van IVECO. Fiat overweegt hier volledig eigenaar van te worden en zal CNH Global NV, dat reeds in de VS is gevestigd, versterken met wat nog rest van Fiat Industrial. Fiat Industrial SpA, wat Marchionne een zeer rendabele en succesvolle bedrijfstak noemt, zal dus mogelijk uit Milaan vertrekken en evenals Fiat een beweging richting de VS maken. Het is al met al heel goed mogelijk, dat er een wending aan zit te komen in de rijke geschiedenis van de Italiaanse vrachtwagen. IVECO ontstond in 1975 uit een fusie tussen de truckdivisie van Fiat en Lancia en twee fabrikanten uit respectievelijk Frankrijk en Duitsland. Later nam IVECO ook nog enkele andere producenten over.

4 gedachten over “IVECO te koop en Fiat Industrial naar Amerika?

  • 8 december 2011 om 14:46
    Permalink

    Er zijn nog wel meer historische namen opgenomen in wat nu Iveco is. Onder andere OM, ooit bouwer van personenwagens (winnaar van de allereerste Mille Miglia), later alleen nog vrachtautobouwer.
    Van Daimler vraag ik me af of de Europese Commissie toestemming zal geven, gezien de (te?) dominante positie die het concern dan zou krijgen.

    Beantwoorden
  • 8 december 2011 om 19:20
    Permalink

    Officieel bestond OM al niet meer in 1975. Het logo stond alleen nog op de eerste serie van de Daily (Grinta) terwijl het Bresciaanse bedrijf al een paar jaar binnen Fiat’s vrachtwagen divisie viel. Ik heb nog veel OM ‘Daily’s’ zien rijden. Oude Tigrotto’s ook trouwens, tot diep in de jaren ’80. Niet stuk te krijgen. Vind nog altijd jammer dat Lancia niet verder ging, dat is eigenlijk een hele grote naam in de algemene vrachtwagengeschiedenis. Ze bouwden jaren lang de zwaarsten die er bestonden en in WO1 reed heel het Britse leger Lancia..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.