Lancia geen onderdeel van FCA’s toekomstplan tot 2018

Lancia

Het slechte nieuws voor vandaag, is dat door de focus van FCA op andere markten dan de Europese, Lancia zoals verwacht hiervoor het ultieme offer moet brengen. Lancia wordt niet langer in de plannen voor de Europese regio genoemd. Wel zien we het merklogo eenmaal terug in een sheet over de beoogde verkooptoename, onderverdeeld in merken. Daarin neemt Lancia samen met de Amerikaanse labels (!) zo’n 80.000 eenheden voor z’n rekening.

Dit lijkt te duiden op een aanstaande (her)introductie van de Amerikaanse labels voor wat betreft de hogere segmenten (boven Ypsilon), ten koste van Lancia. Toch wordt dit ook niet benoemd door Alfredo Altavilla en krijgen we het gevoel dat de plannen voor 2018 slechts een slordige schatting zijn van wat komen gaat. Of Lancia bij betere marktconditie alsnog weer mee mag doen is echter maar zeer de vraag. Dat weten we pas zeker wanneer er weer door een van de managers openlijk over het mooie rijke historische merk uit Turijn zal worden gesproken.

De dagen dat er vooral grotere personenauto’s werden geproduceerd (foto Lancia Thema) voor dit Italiaanse luxemerk, behoren voor de komende jaren vrijwel zeker tot het verleden.

thema

4 gedachten over “Lancia geen onderdeel van FCA’s toekomstplan tot 2018

  • 6 mei 2014 om 20:10
    Permalink

    Duidelijk. De koppeling met Chrysler, RAM en Dodge is vooralsnog alleen bedoeld in het kader van notatie verkoopaantallen, begrijp ik. De kapitaal toekenning en de marktbediening is verdeeld, voor Lancia is er eenvoudigweg geen plaats meer. De wederopstanding van AR kost kapitalen, Maserati incluis. Marchionne ziet in Lancia geen toekomst, mede doordat bijna alle modellen, Chrysler rebadged incluis, nooit een succes zijn geweest. Het enige model dat Lancia levend wist te houden was en is nog steeds de Ypsilon, maar de Delta is een uitstekende auto die de slechte verkoopresultaten niet verdient. Krijgt Lancia ooit nog, als is het maar in beperkte zin, een laatste kans. Een vervolg op de Yp. en/of, invulling van de plek die de MiTo tzt laat vallen.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 21:14
    Permalink

    ik lees in een eerder bericht: “Lancia zal beperkt blijven tot een zeer klein aandeel in het geheel en zal naast de Amerikaanse labels binnen de EU verkrijgbaar zijn. In 2018 rekent men op circa 80.000 auto’s met Lancia, Chrysler, Dodge en Ram logo op jaarbasis. Al wordt dit besluit niet nader genoemd. Daarmee lijkt het erop dat alles nog open wordt gehouden wat dit betreft”.

    Dat is dus een laatste strohalm. De Yp en misschien de Delta blijft de komende 4 jaar nog in het assortiment. Snel komen dus met die Y HF! 😯

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 21:22
    Permalink

    “Lancia zal beperkt blijven tot een zeer klein aandeel in het geheel en zal naast de Amerikaanse labels binnen de EU verkrijgbaar zijn. In 2018 rekent men op circa 80.000 auto’s met Lancia, Chrysler, Dodge en Ram logo op jaarbasis. Al wordt dit besluit niet nader genoemd. Daarmee lijkt het erop dat alles nog open wordt gehouden wat dit betreft” valt te lezen obv van het live verslag. Dus lees ik goed dat de Y en misschien de Delta nog in Europa de komende jaren leverbaar blijft? Laat de Y HF dan maar snel komen!

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 23:52
    Permalink

    UHH Lancia For Ever dat is ook goed nieuws! Dan worden de gebruikte Lancia’s weer wat goedkoper komt die Thesis nog sneller inzicht! 8)

    Maar het is wel jammer

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.