Lancia stiekem nog op Europese markt aanwezig

Ypsilon2016

Iedereen, inclusief wijzelf, speelde de afgelopen paar jaar een requiem voor Lancia al af. Waarom? Omdat Sergio Marchionne zelf een aantal pittige uitspraken deed die goed passen bij de begrafenis van een automerk. Het luxemerk van 109 jaar oud zou ‘te weinig appeal’ hebben. Dat is misschien wel de ergste. Verder zaken als; ‘we hebben er alles aan gedaan om het rendabel te maken‘, ‘de Ypsilon wordt de komende jaren het enige model‘ en ‘enkel voor de Italiaanse markt‘. Maar is dat allemaal wel waar? Vooral dat laatste lijkt namelijk niet veel meer dan een uitspraak te zijn. Er is al een jaar na deze aankondiging nog geen logo van een Europese Fiat-dealer (Zelfstandige Lancia-dealers waren er al niet of nauwelijks) verdwenen en de laatste varianten van de Ypsilon zijn overal te bestellen, inclusief informatieve folders in eigen taal. Ook zijn alle websites, inclusief de Nederlandse nog gewoon actief.

Ypsilon2016b

En dan is er ook nog de nieuwe Ypsilon die eraan zit te komen (foto’s). Deze zul je vooral aan de nieuwe grille en modernere lichtunits herkennen en nuttige updates in het interieur (onder andere boordcomputer). Kortom een totale opfrisbeurt voor dit verkoopkanon, die bovendien gewoon een internationaal debuut zal krijgen dankzij een presentatie in september op de IAA van Frankfurt (aldus de pers in Italië). Heeft FCA ooit gezegd dat men zal stoppen met Lancia? Het antwoord is simpel en kort; Nee.

Dat er een markt is voor Lancia (dat alleen al met de Ypsilon momenteel meer verkoopt dan Alfa Romeo) hebben we hier al zo vaak geroepen. Het Italiaanse meer betaalbare ‘chique’ zal zich bovendien alleen maar nog meer kunnen onderscheiden in de toekomst, nu Alfa Romeo duidelijk een uitermate sportief imago neerzet sinds we de Giulia hebben gezien. Er is tot nu toe enkel een gerucht dat er stiekem plannen voor een herstart zijn, waarbij Lancia weer een volwaardig merk kan worden binnen FCA. Maar over die vage aanwijzing schreven we precies een jaar geleden ook al…

8 gedachten over “Lancia stiekem nog op Europese markt aanwezig

  • 26 juli 2015 om 08:57
    Permalink

    Ik denk dat op dit moment alle opties nog open liggen. Eerst en vooral zijn alle inspanningen (en fondsen) gericht op Alfa.

    Beantwoorden
  • 26 juli 2015 om 09:43
    Permalink

    Kunnen we niet gewoon stellen dat men in Auburn Hills de stekker uit Lancia getrokken heeft? Het was immers een vanuit de V.S. geleid merk geworden. Men bleef in Lingotto achter met een Ypsilon die prima verkocht en bovendien zullen er daar meer Lancia-liefebbers rondlopen die niet zomaar bereid zijn het merk te laten sterven. Dus is Lancia momenteel een merk met één model, dat weliswaar voortbestaat, maar waar ook geen concreet toekomstplan voor bestaat.

    Beantwoorden
  • 26 juli 2015 om 12:50
    Permalink

    @dmantione Wat jij stelt bestaat niet als zodanig. Auburn Hills heeft geen zelfstandig management dat besluiten vormt over modellen en merk strategieën 😉
    Dat gaat altijd enkel via de top bestaande uit Marchionne, Altavilla, François en nog een paar van dat soort mannen. Daarom zijn er nu ook modellen in de VS uitgesteld om Alfa voorrang te verlenen. 😉

    Beantwoorden
  • 26 juli 2015 om 14:59
    Permalink

    .Als zodanig niet nee, maar het kan niet anders dan dat er een groep mensen verantwoordelijk is voor het merk Chrysler, dat in Europa de gedaante Lancia had. Als zo’n groep er niet meer mee verder wil, dan is het niet slim van de hoogste directie om zoiets te negeren. Het getuigt in ieder geval niet van langetermijnplanning om een merk eerst onder Auburn Hills te brengen en er twee jaar later weer een Italiaanse directrice aan toe te kennen… dat doe je óf omdat men er daar geen heil meer in ziet óf omdat er een potje van gemaakt is.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2015 om 06:51
    Permalink

    Als het ze lukt om Alfa op de rit te krijgen, weet ik zeker dat Lancia daarna ook aan de beurt is. Wat mij betreft wordt de Yp dan weer onder de naam Autobianchi verkocht 🙂
    Off Topic: Afgelopen zaterdag kwam ik op de N44 bij Wassenaar nog een prachtige Flamina tegen uit betere tijden…. zucht…..

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2015 om 22:50
    Permalink

    Ik las laats ergens dat binnen afzienbare tijd de stekker uit de Mito kan gaan.
    In dat geval zou de Ypsilon prima die ruimte in kunnen nemen, zelfs met een HF versie.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2015 om 08:55
    Permalink

    De verkopen van de Mito zijn al enige tijd laag genoeg om de stekker eruit te trekken. Er zijn echter twee obstakels: Dan heeft men in Mirafiori helemaal niets te doen, en het Alfa Romeo-aanbod wordt wel heel karig met alleen de Giulietta en de 4C. Ik verwacht dat men eerst dit op zal willen lossen voordat men met de Mito stopt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.