Mirafiori straks economisch wonder net als Melfi

mirafiori

De oude grote Mirafiori autofabriek in Turijn zal heel Piemonte weer een stevige economische impuls geven. Dat is volgens de eindverantwoordelijken die momenteel de fabrieken in Italië drastisch herstructureren, de volgende stap en een effect dat in Zuid-Italië reeds merkbaar is. Melfi zorgt met z’n gigantische structuur en aantallen op dit moment voor een totale opleving in de regio Basilicata en verder. Dat het in het hoge noorden een stuk minder levendig is allemaal, was enkele decennia geleden nog totaal ondenkbaar, maar is nu nog wel de werkelijkheid. Scott Garberding is verantwoordelijk voor de investeringen bij FCA op het vlak van productiviteit en zegt dat de periode tot 2018 een belangrijk kruispunt is voor de Italiaanse auto-industrie. En het kan snel gaan, want in Melfi zien we reeds het gewenste effect, aldus de manager van FCA.

Datzelfde effect zal de huidige herstructurering in Mirafiori -dat nu nog achter gesloten deuren plaatsvindt- ook teweeg brengen. Heel Turijn en de regio Piemonte zal ditop termijn merken. Premier Renzi bezocht onlangs niet voor niets de fabriek (foto onder). Het ooit zo bruisende industriële gebied, dat in veel opzichten de economische motor van heel het land vormde, heeft meer dan 15 jaar van productieve daling achter de rug. Drie jaar geleden nog vond er in Mirafiori met enige regelmaat een crisisberaad plaats. Enkele fabrieken moesten zelfs dicht, maar bovenal kwamen ook in de nog actieve faciliteiten steeds meer mensen noodgedwongen thuis te zitten. Dit jaar al verwacht men dankzij Melfi een landelijke productiviteit die met 50% is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Een aantal van tussen de 600 en 650 duizend geproduceerde auto’s. Vorig jaar bleef de teller hangen op minder dan 400.000, in een land waar een miljoen auto’s vroeger geen uitzondering was.

mirafiori2

‘Il polo del lusso’, oftewel de fabrieken in Grugliasco en Mirafiori, zullen gezamenlijk de export flink doen oplopen de komende jaren. Binnen nu en zes maanden zal deze stijging reeds worden ingezet, wanneer Maserati de SUV Levante zal introduceren. Een model dat tevens als plug-in hybride op de markt zal verschijnen. Een markt die overigens steeds verder aantrekt. De nieuwe voorwaarden waaronder geproduceerd zal worden, creëren uiteraard niet alleen banen binnen Fiat. Bovendien zullen ook investeerders uit het buitenland zich tot dit meer gunstige klimaat aangetrokken voelen. Kortom, Mirafiori brengt straks -samen met andere FCA-fabrieken- iets van die voortvarende sfeer terug die gedurende de eerste decennia na de oorlog, in Italië zo goed voelbaar was. Er wordt inmiddels ook gesproken om in de toekomst eventueel werknemers van het vastgelopen De Tomaso op te nemen in de teams van Mirafiori. Aan een gebrek aan expertise binnen Piemonte zal het dus sowieso niet liggen.

2 gedachten over “Mirafiori straks economisch wonder net als Melfi

  • 24 juli 2015 om 08:18
    Permalink

    Het is mij nog niet duidelijk met welke modellen ze de productie terug willen opschroeven. Levante en Giulia, dat is duidelijk maar de opvolger van de bravo, de 124 spider zullen bvb. niet in Italië worden gebouwd.

    Beantwoorden
  • 24 juli 2015 om 11:52
    Permalink

    @Lusso Alfieri (GT en Spyder) wordt een auto in de prijsklasse van Jaguar F en Porsche 911 dus daar kun je ook aanzienlijke aantallen van verwachten. Vergeet niet dat dat heel lucratief is. Plus ik verwacht dat de Punto opvolger ook gewoon uit Italië zal komen. Giulia is feitelijk een hele reeks modellen: SW (is bevestigd), coupé, SUV. En straks een topmodel Alfa mogelijk eveneens uit Mirafiori of uit Grugliasco.
    Dan hebben we nog grotere C-segment Crossover als Jeep én Fiat plus de opvolger van de Giulietta. Kortom er is genoeg te doen in de Italiaanse fabrieken de komende jaren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.