Mirafiori vanaf maandag weer volop in bedrijf

mirafiori

Het is al een aantal jaren erg stil in Mirafiori, een van de grootste autofabrieken in Europa. Bakermat van de Italiaanse industrie en die van Piemonte. Aan de zuidkant van Turijn, waar Fiat als bloeiende producent haar vleugels uitsloeg nadat Lingotto te klein werd. Mirafiori symboliseert hoe in ruim 100 jaar tijd, de Italiaanse auto-industrie via hoogte en dieptepunten kon uitgroeien tot een groot succes. Dat juist hier de leegte toesloeg was dan ook extra wrang en verontrustend. We schrijven er al over zolang AutoEdizione bestaat (2009). Over een aangekondigd herstel hebben we reeds sinds 2012 vele berichten geschreven. Het ene moment hoopgevend en het andere moment riep het vele vragen op. Toen door Fiat enkele jaren geleden bijvoorbeeld besloten werd om de 500L in het verre Servië te bouwen en niet hier, zakte bij veel mensen de moed in de schoenen. Vooral bij de kleine 5000 mensen die werkeloos thuiszitten.

Het wegvallen van de succesvolle mini-MPV Lancia Musa (foto) en eerder de Fiat Idea, was een laatste domper. Het enige wat hoop gaf, waren enkele zichtbare voorbereidingen waarbij fabriekshallen stelselmatig werden gerenoveerd. Ook werd de toelevering uit Grugliasco recent hier grotendeels gevestigd. Mirafiori doet vandaag de dag enkel nog de kwakkelende Alfa Romeo Mito en lijkt daarmee op een heel klein ambachtelijk bakkerijtje in een veel te grote broodfabriek. Maar sinds de industriële wonderen in het zuiden des lands ook daadwerkelijk tot stand komen, is er veel meer sprake van geduld en gretigheid om de mouwen op te stropen. Niemand vraagt zich nog af wanneer het tij keert.

Levante

Maandag is het zover. Dan keren alvast 1800 werknemers terug om zich voor te bereiden op de preproductie van de SUV van Maserati, de Levante. Darvan gaat 300 man terug naar de lasafdeling van de fabriek, waar de eerste carrosserieën seriematig vorm zullen krijgen. Het is enkel het begin van een uitgebreide productie van luxe auto’s. Maar liefst drie modellen en twee assemblagelijnen liggen in het verschiet. Voor de 1500 man die aan de MiTo werken blijft het nog behelpen, want zij zullen voortaan maandelijks slechts 250 auto’s bouwen, verspreid over 12 dagen. Vanaf eind dit jaar zullen de overige werknemers (iets minder dan 4000) ook worden opgenomen in de productie, die gestaag zal worden uitgebreid. Dat is vorige maand door de bonden en de fabrikant besproken. Volgende week vrijdag volgt er met gesprekspartners een rondleiding door de fabriek om de vorderingen te bekijken. Premier Renzi heeft de werknemers gisteren persoonlijk via Twitter succes gewenst. Mirafiori zal opnieuw symbool staan voor een Italië dat op volle toeren productie draait.

2 gedachten over “Mirafiori vanaf maandag weer volop in bedrijf

  • 5 september 2015 om 12:41
    Permalink

    Mirafiori is prepared for future Alfa E-SUV. So there will be to parallel production lines, one for Maserati Levante and other for Alfa’s Giorgio based products.

    Beantwoorden
  • 5 september 2015 om 13:01
    Permalink

    Brothers in arms THE ITALIAN’S ARE BACK!

    Grande

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.