Nieuwe 2 liter Alfa Romeo motoren uit Pratola Serra

alfa motoren

Langere tijd werd aangenomen dat Alfa Romeo verschillende versies van de 1750 zou ontwikkelen, die in de fabriek van Pratola Serra (foto onder) in productie zouden worden genomen voor het nieuw te creëren D-segment van het Milanese merk. Sinds kort zijn er echter ook de geluiden van een nieuwe reeks viercilinder motoren van minimaal 2000 cc. Vandaag komt via een informeel kanaal de bevestiging naar buiten dat het wat de productievoorbereidingen in deze van oorsprong al Alfa Romeo-motorenfabriek betreft, om een nieuwe 2200 cc Diesel (JTDm) gaat en een 2000 cc (Turbo) benzine. De verwachting is dat de 1.8 dienst zal doen als instapmotor, als het om de nieuwe grotere middensegment Alfa’s gaat.

FMA1

De diesel zou met dubbele turbo uitgerust theoretisch tegen de 300 pk kunnen bereiken qua vermogen, maar waarschijnlijk zal dit aantal iets lager liggen. De nieuwe 2 liter benzine met turbo zal ongeveer evenveel vermogen produceren en uiteraard eveneens met verschillende vermogensverhoudingen van de band rollen, net als de diesel. De nieuwe D-segment Alfa Romeo die geen Giulia zal heten zal tevens met V6 motoren worden uitgerust van 250 tot 330 pk.

Sergio Marchionne zei in Parijs dat gelijktijdig met de presentatie van de nieuwe middensegment Alfa op 24 juni 2015, ook de overige modellen die tussen 2016 en 2018 de markt zullen betreden, zullen worden aangekondigd.

15 gedachten over “Nieuwe 2 liter Alfa Romeo motoren uit Pratola Serra

  • 6 oktober 2014 om 23:00
    Permalink

    2.2 diesel? Ze kunnen beter die 2.0 voorzien van een extra turbo of compressor. Dan hebben ze heel wat minder extra onderdelen te maken dan met een ander blok of ze moeten de slag lange maken voor die extra cctjes. Maar dan zie ik liever mijn optie. Die 2L niet als 4 pitter maar als V6 twintig turbo ik zie daar meer in dan een iets grotere 1750 zet daar dan ook een compressor met grotere turbo op. Om wille van de verkopen in de EU kunnen ze beter als basis de 1.4 met 140 & 170 pk er in lepelen scheelt ook weer kg’s in de neus. En dan nog een V8 voor het echte werk. Maar dan wel zonder dat plastic er op.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2014 om 23:42
    Permalink

    Dat Marchionne Alfa Romeo echt een stuk hoger in de markt wil gaan zetten wordt bij ieder nieuwsbericht wel weer een stuk duidelijker! Tegelijkertijd vrees ik dat ze met zulke motoren de concurrentie niet kunnen bijbenen vanwege de CO2-emissie. Zulke vermogens uit alleen maar brandstofmotoren is verleden tijd. Dat zie je nu al, maar dat wordt in de periode 2016-2020 nog veel meer het geval.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 10:30
    Permalink

    Zomaar even een grotere turbo is tegenwoordig echt niet de oplossing voor een auto voor normaal gebruik. Daarnaast: kijk gewoon naar de concurrenten (met name de “benchmark” BMW en Mercedes) en hun motoren-aanbod. Dat zegt genoeg, zo niet alles. Die V6 komt ook wel, maar dan echt als top motorisering, prima alternatief voor de V8. Die 1.4 is geen optie, zeker gezien de positionering van de nieuwe modellen. Daarbij: Ze willen geen link met Fiat op die manier.

    De 1750 biedt natuurlijk ook nog pk-marge naar beneden dus (al dan niet fictieve) CO2 reductie, met behoud van koppel. Een prima basismotor en vergelijkbaar voor de 1600 BMW en Mercedes motoren. Het gat tussen de 1750 en potente (350+ pk) V6 is te groot. Er ligt nog genoeg techniek op de plank om de uitstoot te verminderen en FCA beschikt over genoeg kennis en kunde, geld was het probleem. Tussen 2016 en 2018 is geen nieuws natuurlijk. Ik denk inderdaad dat er in Europa dan nog minder dealers zijn overgebleven. Het gaat erom dat het plan slaagt in de VS, Azie ed. zonder dat succes en maar blijven hangen in Europa is waanzin en zeker het einde van t merk. Er moet eerst weer geld verdiend worden.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 14:07
    Permalink

    Een Alfa dat alleen maar auto’s maakt die in Amerika goed liggen (voor zolang het duurt, want ook daar krijg men in toenemende mate oog voor dat olieconsumptie nadelen heeft) en voor de Europeaan die zo gek is om absurde CO2-belastingen voor lief te nemen, is denk ik niet zoals enige Alfist het merk graag zal zien. We zien liever een Alfa dat binnen de realiteit van dure brandstof en strenge milieunormen zoekt naar mogelijkheden voor sportieve wagens.

    Als ik dit zo lees dan dienen we serieus rekening te houden met het Lancia-scenario: Auto’s die zodra ze de ontwerptafel verlaten al gedoemd zijn te mislukken.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 15:49
    Permalink

    Wat een negativiteit hier allemaal. Kijk even naar bijv Mercedes die een 2.2 diesel voor de c klasse in een aantal varianten levert. Niet een heel mooi lopende machine overigens vergeleken met de “oude” 2.4 jtdm. Daar liggen dus kansen wil je onder de V6 diesel wat concurrerends aanbieden. En met de huidige markt in Europa moeten de verkopen dus ook elders vandaan komen.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 19:33
    Permalink

    Een zuinige diesel kan je punten opleveren op de zakelijke markt. Alfa komt niet voor op veel lease-lijsten. Het doorbreken op de zakelijke markt vergt jaren en veel uithoudingsvermogen. Onmogelijk voor 2018. De particuliere markt is de eerste jaren daarom van groot belang. De particuliere koper let scherp op de BPM en wegenbelasting. Diesel is kwa wegenbelasting erg duur, de particulier koopt dus benzine. Hoeveel BPM ga je betalen voor een 2,0 benzine?

    Alfa wordt straks, ook in Europa, een sterke toename van de verkopen voorzien. Het moet straks dus met een dealernetwerk dat sterk uitgedund is en tot over zijn oren in de schulden zit auto’s van een merk met allesbehalve een vlekkeloze reputatie heeft, die ook nog eens fiscaal weggepest worden aan particulieren zien te verkopen. Dan moet een verkoper wel heel veel emotie en technieken hebben om succesvol te zijn. Doet denken aan het gefaalde nieuwe Lancia?

    Iedere lezer hier hoopt van harte dat de herlancering van Alfa een succes wordt… het is dus niet dat we het leuk vinden om negatief te zijn.

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 21:42
    Permalink

    Dat was geloof ik ook de hele opzet om het Niet van Europa af te laten hangen om Alfa weer terug op de kaart te zetten.Geloof nou maar dat er een heeeel goed produkt neer wordt gezet door de beste ing ter wereld (lees Ferrari) en dat SM 10 keer slimmer is dan wij allemaal bij elkaar.Wanneer het zo eenvoudig was als dat hier in de commentaren wordt geschetst dan waren de opvolgers voor de 159 en 166 al op de markt verschenen en toe aan een FL.En op Lancia terug te komen met dit merk is niet geprobeerd om het opnieuw op de markt te zetten , meer een poging om nog wat te verkopen voor de taxi rijders in Italie. 😉

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 22:12
    Permalink

    Is het kapot maken van Alfa Romeo (wat SM tenslotte gedaan heeft) slim? Is het motorengamma wat hier aangekondigd wordt slim?

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2014 om 23:25
    Permalink

    Het merk was in de jaren ’90 niet zoals alfisten het wilden en moest, in de woorden van SM, aan de conformistische leer geloven. Je kunt de leiding van toen echter niet beschuldigen dat ze de boel aan het afbreken waren, kwalitatief werden de auto’s bijvoorbeeld steeds beter.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2014 om 20:59
    Permalink

    Das wel grappig..er zijn toch mensen die het overzicht steeds weer kwijtraken. Je kan Marchionne enkel verwijten dat hij het merk heeft kapot gemaakt als al die achterwielaangedreven auto’s die op de planning staan nooit gaan komen. Verder vind ik dat Alfa Romeo sinds de overname door Fiat slechts op bepaalde momenten iets bracht dat de moeite waard was, maar in de meest gevallen zeker niet in de top van de markt thuis hoorde. Hetzelfde geldt min of meer ook voor Lancia, al hebben ze ten tijde van de Kappa nog wel alles uit de kast getrokken om te concurreren in het hoogste segment middels een uitgebreider gamma (zoals ten tijde van de Thema) en lukte dat ook nog aardig.

    Beantwoorden
  • 11 oktober 2014 om 16:44
    Permalink

    Wat weten sommigen van jullie het toch verschrikkelijk goed…(en is de rest van de wereld toch vreselijk stom…)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.