Ontwikkeling nieuwe Fiat Punto start in Brazilië

Punto Brazilie

In Brazilië is Fiat groot dus gebeuren er ook veel belangrijke dingen. Er is niet alleen net een splinternieuwe grote fabriek geopend. Er worden ook steeds vaker compleet nieuwe modellen vanaf de tekentafel ontwikkeld. De Uno uit 2010 waar onze Panda ook op is gebaseerd is een goed voorbeeld en binnenkort is het ook de beurt aan de opvolger van de Punto. Terwijl de huidige in Betim gebouwde Punto gewoon z’n oorsprong in Italië heeft, zal de volgende generatie volledig in Brazilië ontstaan.

Het project draagt de naam ‘X6H’ en begint in deze periode vorm te krijgen. De nieuwe Fiat Punto zal tussen eind 2016 en begin 2017 in Brazilië op de markt verschijnen. Volgend jaar juni begint men met de proefproductie. Motorisch wordt er onder andere gewerkt aan een nieuwe 1.4 GSE met 100 pk. Het volledig nieuwe platform onder deze auto vormt de basis voor nieuwe B-segment auto’s van Fiat. Of dit project ook op enige wijze de basis vormt voor een nieuw Europees model is niet bekend.

4 gedachten over “Ontwikkeling nieuwe Fiat Punto start in Brazilië

  • 6 mei 2015 om 07:34
    Permalink

    Eigenaardig dat Fiat met zijn beperkte cash toch voor verschillende landen aparte versies ontwikkelt. Zo zijn de specifieke modellen voor China, Brazilië en Europa. Rare politiek…

    Beantwoorden
  • 7 mei 2015 om 00:07
    Permalink

    @Lusso
    Betim, Bursa, Pune, zomaar drie plaatsen waar zowel Linea’s als Palio’s van de band rollen. In die optiek is de Punto een “locaal” product en de vreemde eend in de bijt. Als Fiat de opvolger van de Punto samen met een Palio opvolger ontwikkelt dan is dat zo eigenaardig nog niet.

    Met de ontwikkelingen rondom de opvolger van de Linea zou het zomaar kunnen zijn dat er in Europa wereldauto’s met fiat label verkocht zullen gaan worden. En dan is de politiek zo raar nog niet.

    Wordt met interesse gevolgd!

    Beantwoorden
  • 7 mei 2015 om 13:02
    Permalink

    Tja, één model maken dat je overal kunt verkopen is technisch mogelijk, alleen niet zonder een prijs te betalen. Zo’n auto wordt duurder, kan zwaarder wegen en meer CO2 uitstoten, waar door het commercieel op bepaalde markten slim kan zijn om modellen specifiek voor die markt te hebben, ondanks dat je extra ontwikkelingskosten hebt.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2015 om 14:57
    Permalink

    Neem nu de opvolger van de Linea. Productie gepland tot 2023 en een gepland volume van 700.000 stuks, verdeeld over de verschillende varianten gelanceerd in 40 landen, rolt in Turkije van de band.

    Tja, één model dat je overal kunt verkopen, volgens FIAT. Daarbij ook nog eens gebruik makend van het al bekende small wide platform. Volgens mij gaat Fiat global en zou het mij niet verbazen dat met de punto-achtigen iets vergelijkbaars staat te gebeuren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.