Opvolger Fiat Punto onttrekt zich aan de massa

punto opvolger

In 2013 schreven we reeds dat de opvolger van de Fiat Punto een moeilijk dossier is voor Fiat dat bewust een tijdje is blijven liggen. Er komt geen vanzelfsprekende opvolger want deze B-segment markt is te verzadigd van serieuze concurrenten. Voorheen gingen we nog uit van een tweeledige oplossing voor de nieuwe B-segment Fiat, met een lowcost als toevoeging op de Panda-familie en een meer niche model die duurder zal zijn dan de huidige Punto. Deze laatste noemt men in de wandelgangen de 5-deurs 500 of 500 Plus. De lowcost is buiten beeld voorlopig, maar we gokken nog altijd op een nieuwe Punto uit Brazilië in de nabije toekomst. Deze zou met een Europees sausje naast de Panda in Pomigliano d’Arco van de band kunnen rollen. Maar niet voor 2018, want FCA heeft openlijk laten weten dat de grote massa en dus ook een lowcost, voorlopig niet interessant is op een zich nog maar net herpakkende Europese/Italiaanse markt. Winst kan door Fiat vooralsnog alleen nog gemaakt worden door modellen te maken die geschikt zijn voor de export op minimaal twee continenten en die zichzelf op redelijk unieke wijze weten te positioneren in de markt.

Nu de Punto al meer uit beeld aan het verdwijnen is en 2016 met rasse schreden dichterbij komt, wordt er in de media steeds meer gespeculeerd over wat komen gaat. In principe is er nog heel weinig gezegd door de leiders van FCA. Olivier François zei reeds enkele malen dat er nog geen pasklaar antwoord voor een nieuwe strategie in dit overvolle segment voor handen ligt. Marchionne zei onlangs ongeveer hetzelfde (‘we werken er dag en nacht aan‘) en inmiddels weten we dat het project wel in ontwikkeling is. De wat vage antwoorden kunnen duiden op een wat tactische rookgordijn. Fiat hoopt op een slimme en pakkende oplossing dat strategisch gezien ook op de aantrekkelijke 500X van toepassing is. Het begrip ‘near-premium’ dat door verschillende merken weleens in het D-segment wordt gehanteerd, lijkt namelijk wat van toepassing te zijn op wat Fiat ook met de opvolger van de Punto van plan is. Goedkoper dan een instap 5-deurs Mini en duurder dan een massaproduct als de Ford Fiesta, Opel Corsa of Renault Clio. Vanaf 15 mille ongeveer dus op de lokale thuismarkt.

Maar zoals je hierboven al kunt lezen, verwachten we dat Fiat het niet hierbij zal laten. Met name de Italiaanse markt is daarvoor te belangrijk en de Panda toont als best verkochte auto van het land aan, dat er ook een markt is voor de lagere prijsklasse. Een belangrijk verschil met het A-segment echter, is zoals gezegd dat de Punto veel meer serieuze concurrentie te duchten heeft. Het is eenvoudigweg een kwestie van het vinden van de meest ideale en winstgevende aanpak. Iets wat voor Marchionne inmiddels heilig is.

Lancia doet met de Ypsilon ongeveer hetzelfde en met succes. Maar, ook al is de kleine Lancia op papier een B-segment auto, technisch gezien is het een vijfdeurs A-segmenter evenals de Panda en binnen dat segment is FCA dus kampioen. Het belang van export ook buiten Europa, bewijst tevens die andere B-segmenter, de MiTo. De MiTo gaat de boeken in als een tussentijdse inkomstenbron voor een Alfa Romeo op een (zeer) laag pitje. Sinds 2008 eveneens een project waar niet te veel geld in is gestoken, omdat er te weinig afzetmogelijkheden bleken te zijn. Een opvolger staat op de agenda tot 2018 dan ook niet in de planning.

20 gedachten over “Opvolger Fiat Punto onttrekt zich aan de massa

  • 4 augustus 2015 om 15:54
    Permalink

    Grootse punt is dat ze er geen werk van hebben gemaakt met de Mito. Best een leuk ding maar een 5 deurs mist op deze belangrijke markt daar hadden ze omzet mee gedraaid de 3 deurs is een niche zie de cijfers daarnaast is er voor dat geld een hoop ander leuk spul tekoop. En de Mito heeft wel een DNA knop maar er zit vooral FIAT DNA in en erg weinig ALFA niet dat hij slecht is maar te veel een dure Punto en te weinig een ALFA. Als ik de test goed heb begrepen kon je beter een Punt Abart kopen dan een Mito QV en die GTA met 1750TBI had er gewoon moeten komen.

    Maar wat ik niet begrijp is dat de Punto zo goed nog verkoopt en ze de kraan zelf dicht draaien zonder vervanger en wat ze nog houden zijn allemaal niets zeggende motertjes in het programma over te laten en de rest schrappen als ik het lijstje vorige week eens bekeek verkopen ze er straks nul in NL en een paar in de rest van de EU en alleen nog maar op de lokale markt.

    Ik hoop dus wel op een knappe Punto en Mito op volger beide met 3 en 5 deuren. En dan een Mito opvolger met een onderstel wat qua ophanging niet 1 op 1 is overgenomen met hooguit andere dempers.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 16:16
    Permalink

    En toch. Iedere keer weer komt er geen of veel te laat een opvolger van een succesvol model. Er vallen zo steeds gaten in het gamma. Dat is de manier om klanten weg te jagen naar een ander merk.
    Ook de politiek van het nog wel produceren van een model, maar met een zeer beperkt motorenaanbod, snap ik niet.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 16:45
    Permalink

    Die ‘near-premium’ lijkt een fijn idee: per verkocht model voldoende inkomsten genereren en tegelijk net onder de concurrenten kruipen qua prijsniveau om de aantallen hoog genoeg te krijgen. Maar welk product moet daar tegenover staan? Iets dat door de markt als premium gepercipieerd wordt, maar het niet kost… niet vanzelfsprekend!
    Twee punten waarin ik Fiats zie uitblinken ten opzichte van de concurrentie: (1) groot en bruikbaar binnenvolume tegenover de buitenafmetingen (Panda, 500L) en (2) een originele een verfijnde vormgeving, zoals alleen Italianen dat kunnen (500, Punto, Bravo).
    Als die beide kunnen verenigd worden in een nieuwe Punto-vervanger, dan kan het wel een succes worden, tenminste als er ook voldoende publiciteit en een goeie marketing wordt aan toegevoegd. Want ik heb vaak de indruk dat veel consumenten Fiat onvoldoende kennen als mogelijke keuze, wellicht mede omdat ze momenteel niet al de dik bezaaid rondrijden (op de 500 na, die dan ook goed verkoopt).

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 17:48
    Permalink

    Als het inderdaad een iets meer premium 4-deurs wordt, zeg maar ietsje groter dan de Ypsilon, in de stijl van de 500 (X), dan lijkt me dat een geweldige oplossing.

    Maar let op, dat kan op termijn het einde van de Ypsilon betekenen (zelfde (prijs)klasse)! En dat zou dan weer mogelijk een hele zachte en voorzichtige dood worden voor Lancia.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 17:50
    Permalink

    Iedereen heeft volledig gelijk, waarom een goed lopend en verkopend type als de Punto eruit halen en er (voorlopig) niets voor in de plaats en dan inderdaad alle diesels eruit, zoals ook die fantastische 1.3 Multijet; “slimme vogel” die Marchionne……….

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 18:26
    Permalink

    als MS alles wat hij strategisch zou doen moest gaan vertellen had hij een dagtaak om de pers in te lichten.Tot nu toe is de man een genie.en die opvolger van de punto komt er wel alleen in een heel ander concept als dat wij denken.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 18:28
    Permalink

    Zou toch heel jammer zijn als zowel de Mito als ook de Punto geen opvolgers krijgen binnen 2 jaar.Volgens mij hebben ze daar in Italië geen idee hoe goed een 5 deurs Mito in Europa zou verkopen!
    Heel veel mensen zitten al jaren te wachten op deze 2 opvolgers (juist deze modellen die nog zorgen voor enige omzet) !
    Net op het nieuws:de verkoop van nieuwe auto’s neemt weer toe in bijna heel Europa.
    Fiat is op dit moment duidelijk te laat met nieuwe modellen nu de verkoop goed aantrekt.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 19:45
    Permalink

    Net een interview met Olivier gelezen waarin de komst van een Punto uit Brazilië wordt uitgesloten. Niet geschikt voor Europa.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 20:14
    Permalink

    Ik heb echt het idee dat ze hier met volle vaart afstevenen op een betonnen muur… hoop dat ze goede kreukelzones hebben. Bij een vijfdeurs 500 kan je zowat met zekerheid zeggen dat een dergelijke auto koperspubliek van de gewone 500 gaat afsnoepen en wel op alle markten waar de 500 actief is. In mindere mate zal dat ook gelden voor de 500L, die ook het B-segment bedient. Tegelijkertijd kun je er vergif op innemen dat de Italianen, die nog altijd erg belangrijk is, zich geen uniform laten aansmeren. Men heeft daar 1/3 van de markt, en ik zie niet in hoe al die Italianen in een identiek gestyleerde 500-auto gaan rijden. Kortom, een deel van het huidige publiek voor de Punto, zal zijn heil dan elders gaan zoeken. En dan hebben we het over één van de best verkochte auto’s…

    Ik wens ze in Lingotto veel wijsheid toe.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2015 om 20:39
    Permalink

    Iedereen heeft groot gelijk, dom om een goed lopend type als de Punto er uit te halen en dan ook nog zo’n fantastisch 1.3 Multijet te schrappen van het programma;en dan nog geen goede vervanger klaarhebben;
    Marchionne, waar ben je mee bezig !!!!

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 09:31
    Permalink

    FCA = Fiat Casino Automobiles.
    Er is geen touw aan vast te knopen, wat ze daar in Italie nou willen. MS spreekt over verhoging van de productieaantallen om als fabrkant te kunnen overleven en vervolgens schrappen ze modellen zonder een directe opvolger of, erger nog, ze wachten zo lang dat je wel naar een ander merk moet overstappen. Je zou maar Fiat dealer zijn……

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 11:05
    Permalink

    Voor alle sombere reacties: je zou het inderdaad net zo kunnen doen als Saab, of Rover, of Daihatsu, of MG, of Austin, of Morris, of NSU, enz., enz. Dan weet je tenminste zeker dat je als bedrijf binnen afzienbare tijd helemaal niet meer of nauwelijks nog bestaat.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 13:31
    Permalink

    Dat vind ik een valse reactie. Ik denk niet dat je die bedrijven kunt beschuldigen dat ze vrijwillig afscheid namen van hun best lopende modellen, of dat die bedrijven te weinig aan luxe modellen deden. De meeste merken, eigenlijk alleen Daihatsu uitgezonderd, die je noemt hadden zich juist teruggetrokken tot een nichesegment en verdwenen uit beeld bij de massa, waarna ze aan te kleine schaalgrootte ten onder zijn gegaan.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 15:34
    Permalink

    @dmantione

    Wat ik bedoel is dit: de meeste merken die failliet gingen trokken zich weinig aan van marktonwikkelingen en bleven modellen ontwikkelen die onvoldoende geld opbrachten, om maar een voorbeeld te noemen. Dit is precies wat FCA met alle macht probeert te voorkomen.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 21:47
    Permalink

    Ik blijf het een verkeerde voorstelling van zaken vinden.

    Daihatsu hield het voor gezien omdat de Europese markt hoge investeringen nodig had, en ze dat niet konden verantwoorden i.v.m. de concurrentie met de Panda’s, Twingo’s en Up’s. Geen marktverandering, maar compliment voor FIAT… ze hebben een concurrent de markt uit gedrukt.

    Saab werd het slachtoffer van een merksanering bij GM. Achterliggende oorzaak dat de auto’s te weinig onderscheidend waren van andere GM-auto’s. Victor Müller kon het niet redden. Ook hier geen sprake van markverandering, maar van een verandering aan de zijde van Saab die de klant niet pikte.

    Austin langzaam maar zeker via Brittish Leyland opgegaan in Rover, totdat die besloot het merk niet meer te hanteren. Moeilijk om hier iets over te zeggen, was een langdurig proces waarbij het bedrijf toen het merk werd opgeheven eigenlijk al niet meer bestond.

    Rover… isoleerde zich tot het luxesegment waar de marges hoger lagen. Daardoor hoefde men de investeringen niet te doen om in de hoofdsegmenten te concurreren, alleen was men daardoor op een bepaald moment in de luxesegmenten niet concurrerent meer. Werden door de Duitse luxe merken de arena uitgeveegd.

    Morris, NSU geen idee, ken ik niet. In ieder geval kan ik bij geen van de wel bekende merken zeggen dat het niet inspelen op een veranderende markt de oorzaak was.

    Is in het geval van Fiat, Punto wel sprake van een marktverandering? Dat dan toch wel. In het verleden kocht iemand met een groter budget sneller een grote auto. Tegenwoordig zijn er redenen om in de kleinere segmenten te blijven i.v.m. fiscale regels, overvolle steden e.d. De 500 springt daarop in, en er zijn meer merken die daarop inspringen, zoals BMW met Mini en Opel met de Adam.

    Is de markt voor auto’s zonder fratsen daarmee verdwenen? Nee, want Panda en Punto zijn de twee best lopende modellen. Wat gebeurt er als je de Punto door een 500 vervangt? Je creëert overaanbod bij het nieuwe deel van de markt, met als gevolg dat de 500 en 500L gecanibaliseerd worden en je creëert onderaanbod bij de auto’s zonder fratsen, waardoor je de kopers naar merken als Skoda, Dacia e.d. jaagt.

    Daar bovenop speelt nog dat de Punto een klein beetje ook in dat nieuwe deel van de markt kan opereren, omdat hij door vriend en vijand geroemd wordt om zijn frisse uiterlijk en kan met de juiste uitrusting ook daar opereren.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 22:07
    Permalink

    @henk
    Dat fiat geen modellen wil verkopen waarop ze verlies maken is volstrekt helder. Dat is echter niet de oplossing. Overleven doe je met modellen waarop je wel winst maakt. Begrijp mij niet verkeerd, dat zoiets tijd kost (en middelen) is eveneens helder. Dat deel is m.i. echter nog onvoldoende ingevuld. De hele discussies over de positionering van de verschillende modellen (premium, near premium, semi near premium, want to have vs. want to buy, etc. etc.) maakt de invulling van de verschillende modellen er niet makkelijker op. Fiat is zijn identiteit aan het hervinden en dat kost tijd. Daar waar ik in eerste instantie dacht dat deze exercitie nodig was, vraag ik mij naarmate deze zoektocht langer duurt steeds vaker af of ze het niet veel te gecompliceerd maken.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2015 om 10:09
    Permalink

    @nicolo

    Inderdaad wat je zegt, modellen waarop je winst maakt. Dat wordt dus het model waarover het artikel gaat, een iets meer premium 4-drs, in de stijl van de 500 en in de grootte van de Punto die door dit model vervangen gaat worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.