Steeds meer 1 grote bond voor de Italiaanse auto-industrie

sindacato

De afgelopen 14 dagen stonden voor Marchionne en zijn FCA in het teken van vakbonden op twee belangrijke fronten, Italië en de VS (plus Canada). Wat dat eerste land betreft lijkt het er eindelijk steeds beter uit te zien. Niet is er alleen een nieuw contract volgens de voorwaarden die de fabrikant uit Lingotto ook werkbaar vindt, ook gaan de hervormingen behoorlijk volgens plan en kan er aan een totaal hernieuwd systeem worden gedacht, waar alle ondertekenende vakbonden mee kunnen leven. Het lijkt erop dat dit de volgende fase wordt. Van een rijk pallet aan bonden met elk hun eigen (politieke) kleur en oorsprong, werken de partijen naar één enkele unie die de werkgelegenheid specifiek in de auto-industrie van Italië moet bevorderen. Precies zoals in Noord-Amerika reeds het geval is maar ook in Duitsland en Zweden.

sindacato3

Zoals gezegd hebben FCA en CNH Industrial een deal voor de komende 3 jaar met Fim-Cisl, Uilm-Uil, Fismic, Ugl metalmeccanici en Associazione quadri. Deze vijf vormen al een tijdje één stem en zijn nauw betrokken bij Fiat’s zoektocht naar meer efficiëntie bij de totstandkoming van landelijke afspraken. Afspraken die voortaan ook in steeds sterkere mate afhankelijk zijn van de resultaten per fabriek. Tegelijkertijd hebben de werknemers per productielocatie ook een duidelijkere stem als het om het ontwerp van de overeenkomsten gaat. Wat dat betreft is er een hoop veranderd sinds bijvoorbeeld een jaar of 5 geleden, toen maar weinig bonden enig vertrouwen hadden in Fiat als nationale investeerder. De Europese/Italiaanse crisis en een zeer op mondiaal overleven gericht Fiat, bleek daarbij een ideale combinatie in erg moeizame tijden. Voortaan wordt ook op lokaal niveau met één stem gesproken door de vakbonden en gaat men enkel nog uit van wat de meerderheid van de leden zegt. Voorheen was dat laatste niet het geval, wat voor veel problemen zorgde.

sindacato2

Bij het UAW in de VS en Canada gaat het al een tijdje zo, maar ook daar sprak FCA met de groep met 390.000 actieve leden over meer flexibiliteit. Dat laatste is vooral tijdens een crisis harder nodig, aldus Marchionne. De lonen zijn vaak nog te hoog, al geeft FCA gemiddeld 10 dollar minder per werknemer uit dan Ford en GM. Dat laatste omdat FCA veel meer jonge nieuw aangenomen werknemers heeft over de laatste jaren, dan de genoemde twee grote concurrenten. Het UAW bracht daar tegenin dat er hoge offers zijn gebracht gedurende de crisis en dat men nu ook wat rendement verwacht nu het al een tijd veel beter gaat. Maar FCA wenst ook meer diversiteit qua loonafspraken en vergoedingen als het om lokaal niveau gaat en leeftijden. Wat dat betreft dringt men in Lingotto niet alleen op Italiaanse bodem aan op de nodige hervormingen. Het recente overleg in Amerika vormt overigens een aanloop naar een nieuw contract, aangezien op 14 september het huidige vervalt.

Een gedachte over “Steeds meer 1 grote bond voor de Italiaanse auto-industrie

  • 19 juli 2015 om 13:43
    Permalink

    In Italië is de ontwikkeling heel positief, met een belangrijke rol voor premier Renzi overigens. De positieve ontwikkeling in de auto-industrie kan een belangrijke rol gaan spelen voor de hele industrie en dus voor heel Italië.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.