Strijd Marchionne – Montezemolo loopt toch op

Monte Marchio

Op typisch Italiaanse wijze voltrekt zich tussen Marchionne en Di Montezemolo toch een verhitte machtsstrijd, waarbij de een z’n loopbaan wil verlengen en de ander aangeeft dat alles een limiet heeft. Di Montezemolo kwam zaterdag met wat nu blijkt een aardig opportunistisch verhaal over zijn aanstelling als eerste man van Ferrari. Deze veilige kwalificatiedag vormde voor de man uit Bologna een uitgelezen kans om aan te tonen dat hij de touwtjes nog altijd stevig in handen heeft.

Maar het bleek een tafereel dat ons wat doet terug denken aan de Iraakse generaal die tevergeefs de schijn op wilde houden toen een Amerikaanse overmacht het land overspoelde. De dramatische wedstrijd van Ferrari op Monza gisteren staat er haast symbool voor. Koren op de molen van Marchionne die verklaarde dat niemand vervangbaar is en dat het Di Montezemolo aan te rekenen is, dat ‘la Scuderia’ al 6 jaar niet meer wint. Je aanstelling op het circuit komen bevestigen terwijl er niets te vieren valt ging Marchionne te ver. De nederlaag van Ferrari deed in deze context overigens wat denken aan de vooroorlogse rivaliteit tussen de Italianen (toen met Alfa Romeo) en de Duitsers. De Duitse techniek domineerde dit keer volledig in het hart van de Italiaanse autosport. Bitterder dan dit kon het voor Luca Cordero di Montezemolo niet worden afgelopen weekend.

SF

Komt hoogmoed weer eens voor de val? Daar lijkt het wel op, want het moddergooien is inmiddels in volle gang. Di Montezemolo zocht vanmorgen direct al de pers op om zijn portie gram te halen. Hij deed dat met de wat goedkoop klinkende woorden dat Ferrari inmiddels immers een Amerikaanse firma is geworden en dat het straks niet veel zal verschillen van Lamborghini, de Duits-Italiaanse sportwagenfabriek uit Sant’Agata Bolognese. Deze ‘spartelende’ verklaring -die in niets meer lijkt op die van zaterdag- toont aan dat van een voetstuk donderen altijd tot in de laatste seconde behoorlijk lelijk is. Het is maar zeer de vraag of Di Montezemolo tijdens de beursgang van FCA op 13 oktober nog aan het roer staat in Maranello.

10 gedachten over “Strijd Marchionne – Montezemolo loopt toch op

  • 8 september 2014 om 12:42
    Permalink

    Bizarre wending van het verhaal. Dat moddergooien is trouwens voor niemand goed en het gaat ook niet veel oplossen.

    Beantwoorden
  • 8 september 2014 om 15:23
    Permalink

    Het wordt allemaal weer eens zwaar overdreven door de media, zoals zo vaak. Dit is echt geen moddergooien tussen SM en LdeM! .

    Beantwoorden
  • 8 september 2014 om 15:31
    Permalink

    Ik weet het niet hoor, feit is dat het organisatorisch erg slecht gaat bij het F1 team. Ik doel alleen maar op de niet werkende windtunnel van vorig jaar, tactische blunders (GP van Engeland 16e en 18e startplek) en nu dan een slecht resultaat in deze GP. En dan hebben ze ook een heel compacte (maar niet krachtige) motor gebouwd, die met aërodynamica voordeel een winnende auto zou moeten opleveren. Nou ja het resultaat is daar.

    Het is sinds het vertrek van Todd/Brawn/Shumacher behoorlijk mis, met de ouderwetse romeinse chaos tot gevolg. Teveel Italianen aan het roer en te weinig engelse deskundigheid en werkethiek.

    En dan hebben ze nog mazzel met 2 toppers als Raikonen en Alonso.

    Beantwoorden
  • 8 september 2014 om 21:07
    Permalink

    Ik heb niets dan respect voor wat Di Montezemolo allemaal voor Ferrari heeft gedaan. Ferrari is een ijzersterk merk en het is met de auto-divisie nog nooit zo goed gegaan als nu. Het is voor Fiat al die jaren een belangrijke inkomstenbron geweest.
    F1 is natuurlijk een belangrijk onderdeel van Ferrari (nr.1 volgens Enzo zelf), maar het is natuurlijk belachelijk om dat als reden aan te voeren dat DM z’n tijd bij Ferrari voorbij is. Kijkend naar de staat van Ferrari vs. die van Fiat, staat DM met 10 nul in vergelijking met Marchionne.

    Beantwoorden
  • 8 september 2014 om 21:10
    Permalink

    Italianen zijn Kunstenaars/Chaoten eeste klas. Helaas blijven ze wat lang in hun arrogante houding voor dat ze beseffen dat het anders moet. De Duitser zijn wat dat betreft er nooit gerust op dat het goed is.Dat is het voordeel van hun. 🙁

    Beantwoorden
  • 9 september 2014 om 16:40
    Permalink

    @alfaspeed

    Gelijk heb je maar het is denk ik meer een ’te lang blijven hangen’. Als je 20 jaar lang dezelfde positie bekleed dan zie je het niet scherp, of je hebt niet de moed, wanneer iets echt helemaal fout gaat.

    Dat is wat di Montezemolo is overkomen. Geen moed om op te treden en te reorganiseren. Dat is wat Mattiachi (neergezet door Marchionne!) nu met het F1 team aan het doen is en het is de reden van het einde van LdM. Jammer maar helaas, het ontbrak hem al jaren aan moed. Dat maakt het overigens nog steeds geen moddergooien (ze zijn vrienden) maar er is sprake van een groot zakelijk conflict.

    Beantwoorden
  • 9 september 2014 om 17:07
    Permalink

    Komt nog bij dat de Montezemolo niet wil wat John Elkann en Marchionne willen: Ferrari beter integreren in FCA, net zoals Porsche is geïntegreerd in VW.

    Beantwoorden
  • 10 september 2014 om 09:46
    Permalink

    Strijd loopt niet verder op maar is beslecht.

    Per 13.10 vervangt Marchionne Di Montezemolo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.