2.0 MultiJet 170 pk van Fiat straks ook in Suzuki Kizashi

2.0 multijet suzuki

Vanaf volgend jaar zal de 170 pk sterke MultiJet diesel krachtbron van Fiat Powertrain z’n weg ook vinden naar de compacte sedan uit Japan. Wij kennen deze heerlijke motor vooral uit de Giulietta als JTDm². Dit feit is een rechtstreeks resultaat van Suzuki’s recente onderhandelingen met Fiat over uitbreiding van de huidige samenwerking. De 2.0 MultiJet wordt in de fabriek van Pratola Serra gebouwd in de provincie Avellino. Ooit vormde deze fabriek de belangrijkste toeleverancier voor de Alfa Romeo-fabriek in Pomigliano. Deze Italiaanse Euro 5 common rail diesel heeft 4 kleppen per cilinder en een maximum koppel van 360 Nm. Voorbereidingen op dit akkoord werden al eind 2009 getroffen. De overeenkomst is ideaal voor beide partijen en vormt een schril contrast op de uitermate verslechterde relatie tussen Suzuki en Volkswagen.

8 gedachten over “2.0 MultiJet 170 pk van Fiat straks ook in Suzuki Kizashi

  • 15 juli 2011 om 14:07
    Permalink

    Dit is al beklonken dus VW heeft hier niets mee te maken. Zolang de duitsers geen meerderheid in Suzuki hebben zullen ze daar ook geen invloed op hebben. Ik denk dat er spoedig al een eind zal komen aan de samenwerking tussen VW en Suzuki.

    De Suzuki-baas heeft de media zelfs opgezocht om z’n ongenoegen te uiten en de reactie van de VW-top was niet mals. Beledigingen vliegen over en weer.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2011 om 15:36
    Permalink

    De ouwe Suzuki schijnt in het Japans te hebben geblogd dat hij (vermoedelijk naar aanleiding van deze deal) in de schappen van VW had gekeken maar er niets had gevonden dat technologisch interessant was 😀 Eindelijk iemand die het door heeft 😈

    Beantwoorden
  • 15 juli 2011 om 15:49
    Permalink

    Ik had ook begrepen dat VW Suzuki wou positioneren onder Skoda. Ik kan aannemen dat de Suzukibaas daar niet vrolijk van werd.

    Trouwens, Suzuki zou een mooie toevoeging zijn aan de Fiat-Chryslergroep, daarmee zouden ze echt op alle continenten goed vertegenwwoordigd zijn.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2011 om 17:22
    Permalink

    We weten allemaal dat Fiat technologie geavanceerder is dan die van VW, maar 16 kleppen per cilinder…we moeten niet overdrijven hé 😉

    —typo— 😉

    Beantwoorden
  • 16 juli 2011 om 21:34
    Permalink

    Suzuki is voor FIAT heel belangrijk, gezien mijn werk zal ik jullie even informeren over een aantal zaken. Fiat heeft het niet zo makkelijk in India maar door samen te werken met Suzuki krijgen ze ineens een hele serieuse markt in handen waarom. Nou Maruti bouwt al jaar en dag de Suzuki Alto en dat is een concern net zo groot als VW zeg maar. Die zijn markt leider in India dus die weten precies hoe je producten in de markt moet zetten. Daarbij is het een win win situatie want Suzuki krijgt hele mooie Diesel motoren van Fiat. Overgens had ik contact met de importeur en die wisten nog van niks over dit verhaal en waren blij verrast zo zie je maar weer waar AutoEdizione allemaal goed voor is!!

    ik sprak ook een Audi techneut die echt weet wat er speelt momenteel. die gaf aan dat er vliegvelden vol Audi A1’s zijn en dat ze nu momenteel massaal worden gedumpt bij verhuur bedrijven.
    kijk niet raar op als je met vakantie een Audi A1 mee krijgt. Daarbij gaf hij ook aan dat Audi toch wel wat Distributie problemen kent bij de Audi A3 en Audi A4. En je hebt het goed als je zegt ja maar die auto’s hebben toch een ketting PRECIES!!

    Maar bij 90.000 km zit er zoveel spelling op dat hij vervangen moet worden kosten € 2.500 euro en geen garantie of coulanse 😐 nee dan rijd ik liever Italiaans betrouwbaar!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.