Marchionne geeft de combinatie Saab-Spyker weinig kans

Precies op het moment dat wij vol interesse iets volgen waar we uiteraard geen bericht over maken, spreekt de CEO waarvan we ieder woord citeren zich uit over Muller’s V.O.C mentaliteit.

Afgezien van het feit dat Muller al sinds zijn carrière in de kleidingbranche vooral uitblinkt in zelfvereering, arrogantie en soms waanzin, is het natuurlijk een knappe stunt om als verlieslijdenden kleine sportwagenbouwer een groot merk als Saab over te nemen. Ook al past het ingetogen merk Saab niet echt bij het karakter van Muller’s flamboyante company. De man die juist opvalt door zijn onopvallendheid en grote daadkracht, Sergio Marchionne, spreekt zich nu uit over deze overname. Dat komt niet geheel uit de lucht vallen, want er ging nog altijd een gerucht rond dat FGA ook nog aasde op Saab. De CEO zegt echter dat dát al heel lang niet meer het geval was.

Marchionne redde een groot bedrijf in grote problemen en weet dus precies welke omstandigheden er nodig zijn om ook op langere termijn een auto producerend bedrijf weer staande te krijgen. Door hem daarbij nauwlettend te volgen weten de lezers van AutoEdizione.nl dat inmiddels min of meer ook. Marchionne; “Ik hou erg van een merk als Saab, maar ik denk dat het uitermate moeilijk is om vandaag de dag zo’n niche label weer zelfstandig te krijgen en winstgevend bovendien. Alleen al vanwege het feit dat Saab er nu alleen voor staat.  Kleine bouwers blijven door de huidige ontwikkelingen in de industrie ook erg klein totdat ze ophouden met bestaan. Je kunt helaas niet enkel bouwen op dromen en goodwill.”

De eerste hobbel die Muller nog moet nemen heeft hij overigens niet in zelf in de hand. De financiële garantie die vanaf half februari moet worden gegeven vanuit de Zweedse overheid, als onderpand richting de Europese centrale bank, is nog alles behalve zeker.

6 gedachten over “Marchionne geeft de combinatie Saab-Spyker weinig kans

  • 27 januari 2010 om 11:36
    Permalink

    Volledig mee eens . VM zal een voorbeeld moeten nemen aan Donkervoort , autos bouwen en winst maken. VM heeft nog nooit een cent verdiend. Interesseert hem ook niet . Formule 1 …WOW !
    De show is al time high.
    En anders gaan we toch failliet . Ik heb niets meer ….

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 11:41
    Permalink

    trouwens , de basis van de systeem crisis waar we ons nu bevinden , zij het dat hier russisch geld zijn weg heeft gevonden.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 11:50
    Permalink

    Ik zie dit eerlijk gezegd ook meer als een aankoop van de Oost-Europese investeerders van Spyker, die ook onder de vlag van Spyker Saab over hebben genomen. Zie het maar als goede reclame, heel de wereld is direct op de hoogte van het merk Spyker.

    Daarnaast blijft GM een groot belang houden in het nieuwe Saab. Dit betekent denk ik dat platforms en motoren van GM afgenomen kunnen blijven. Zo kunnen de kosten van ontwikkeling en productie nog beperkt blijven. Toch heb ik er een hard hoofd in dat het een succes wordt..
    Het toont in ieder geval lef, en volg het op de voet.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 13:10
    Permalink

    “Heren” zoals VM worden gedreven door megalomanie, kenmerkend hiervoor was weer het gebruik van de ik-vorm bij Pauw en Witteman gisteravond door VM op de vraag hoe het zat met de status van de modelontwikkeling bij Saab…

    Het is zoals Henkie aangeeft wel (goede?) reclame voor Spijker, maar dit lijkt mij toch een dure grap.

    Overigens hoor je nooit de details van dit soort megadeals en net als bij het Opel-debacle kan dit dus ook nog wel even voortduren gezien het grote aantal ontbindende voorwaarden in dit soort overeenkomsten.

    Maar dat Saab continue geranimeerd wordt geloof ik graag, dat hebben vele overleden (motor)merken al eens bewezen.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 14:15
    Permalink

    Men zegt dat VM de russen wil uitkopen….???
    Dat zijn toch de geldschieters?

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 15:11
    Permalink

    ”Dit betekent denk ik dat platforms en motoren van GM afgenomen kunnen blijven” , dat was nu juist de bottleneck voor het merk Saab.
    In je eentje (..) een merk opnieuw opzetten naar de min. van 150.000 exemplaren (break even nog maar..) , respect voor ondernemers maar dat wilde niemand tot nu toe.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.