Alfisti.com sluit bij gebrek aan succes

Vanaf 18 juli aanstaande gaat de stekker uit de Alfa Romeo community website Alfisti.com.

Vorig jaar juni deden we nog enthousiast verslag van de komst van deze passende website. Passend omdat Alfa Romeo een wereld op zich is. Toch mocht het allemaal niet baten. Er worden uiteindelijk te weinig mensen mondiaal aangetrokken door het fenomeen. Op de site kun je op velerlei wijze als Alfa Romeo liefhebber je ‘merkliefhebbers-ei’ kwijt. Bovendien vond er ook even een interactie plaats met de communicatie directeur van het Milanese merk (Maurizio Consalvo), waarvan je afgelopen december nog een uitvoerig live verslag kon lezen op AutoEdizione. Vanuit het merk in Turijn wordt nu overigens gecommuniceerd dat de site een aanloop vormde op de Centenario viering van vorige maand, en dat voortaan Facebook en Alfisti.it het stokje over zullen nemen.

Liefhebbers van de site uit allerlei landen verwoorden het echter een stuk realistischer, en noemen het domweg het gevolg van een gebrek aan participatie. Kortom het is een fiasco. Zelf hadden we dit niet echt verwacht en hopen we dat het Alfa Romeo van de volgende 100 jaar uiteindelijk wél een degelijke online community weet te mobiliseren dankzij nieuwe successen… Gelukkig is er AutoEdizione.nl; De meest actuele Alfa Romeo ‘minded’ website op het wereldwijde web.

4 gedachten over “Alfisti.com sluit bij gebrek aan succes

  • 15 juli 2010 om 09:38
    Permalink

    Tja, er zijn wereldwijd al veel alfa-communities, het is dan vrij moeilijk om in een jaartje een succesvolle club uit de grond te stampen, zeker als er weinig toegevoegde waarde is tov de gevestigde orde.

    Ik zelf ben al actief op twee nederlandse fora, en lees ook regelmatig twee engelstalige alfa-fora, wat voor toegevoegde waarde heeft alfisti.com dan nog?

    Daarnaast was na de centenario de meeste activiteit mensen die hun geld terug wilden nav de belachelijke organisatie

    Beantwoorden
  • 15 juli 2010 om 10:35
    Permalink

    Denk dat sowieso Alfisten vooral met elkaar willen babbelen,
    lekker zeiken op alle nieuwe modellen die ze toch pas aanschaffen zodra ze 3e of 4e hands aangeboden worden. Op de meeste meetings staat 90% nog met 156’s etc., is geen probleem maar zon gladde site van het merk zelf past daar niet bij.

    Alfsiti was toch ook vooral gericht om mensen met nieuwe modellen actief te laten zijn / worden.

    En dat is maar 1 van de dingen waarom dit al geen succes had kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2010 om 08:57
    Permalink

    Ik denk dat de directe aanleiding voor het weer zo snel sluiten van deze communitysite gelegen is in de storm van kritiek op het forum over de slechte organisatie van het eeuwfeest, inclusief harde verwijten aan het Fiat/Alfa-management: vanwege het ontbreken bij de officiële momenten van de viering, vanwege het terugsnoeien van het oorspronkelijke budget van 1,3 miljoen euro naar een lullige 50.000 euro en vanwege de houding van de nieuwe Alfa-CEO, die al die Alfisti maar zeurpieten vindt en als echte Duitse boekhouder maar één opdracht voor zichzelf ziet: zoveel mogelijk volumeauto´s slijten, zonder zich een seconde zorgen te maken over de waarde van het merk.
    Ik maak me grote zorgen over de toekomst van ons mooie Alfa Romeo, met zulke beancounters aan het roer. Hopelijk verdwijnt hij weer net zo snel als de vorige CEO´s, om plaats te maken voor iemand die wel liefde voor Alfa Romeo voelt.

    Beantwoorden
  • 19 juli 2010 om 00:50
    Permalink

    @ Spiderman, dit is eigenlijk precies wat ik bedoelde.
    Ik snap je gevoel wel, maar het is een feit dat Alfa Romeo geen cent beter wordt van de Alfisti.
    Erg leuk om met alle Spiders en GTV’s daar te staan maar ze hadden liever gehad dat er meer nieuwe alfa’s verkocht werden zodat ze daadwerkelijk ook geld hadden om iets te vieren.

    Ook gezien alle demonstraties en ontslagen is het niet echt gepast om lekker dik te doen dan.
    Dat kan ik op een bepaalde manier dan nog wel waarderen (Als ze het wel eerst gecommuniceerd hadden uiteraard)

    Een goed voorbeeld is bv. Landrover, die pakt dat wel heel goed aan…
    Die stopt alleen maar geld in dingen die het “virus” bezorgen maar de rest moet iedereen maar lekker zelf regelen. Je fans wel serieus nemen maar zonder dat het geld kost.

    Laat die Alfist als CEO maar lekker zitten, liever iemand die het structureel aanpakt voor de toekomst. Dat levert uiteindelijk echte waarde op.

    Wel jammer van het eeuw feest desalniettemin.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.