Alfa Romeo Brera en Spider deze herfst uit productie

Het is nauwelijks voort te stellen eigenlijk en tegelijkertijd symbool voor de moeizame fase waarin Alfa Romeo momenteel verkeerd.

In het diepe dal, waar men nu op intensieve wijze uit probeert te geraken middels MiTo, Giulietta en aanstaande opvolgers van de 159, blijven nu enkele prachtige modellen achter waar je als autoliefhebber eigenlijk erg veel van kunt houden. Toen wij vorig jaar de Brera TI met 1750 TBI motor reden ontstond er werkelijk een stevige liefdesband.. Goed, het was niet in alles een echte Alfa maar wat een schoonheid en geweldige rijeigenschappen! Na het nieuws over het afscheid van de GT volgt nu dus weer een tastbaar bewijs dat Alfa Romeo stevig bezig was met wegsmelten. Hopelijk hebben de wijze mannen die momenteel de scepter zwaaien in Turijn en Detroit nog net op tijd het roer om kunnen gooien en zullen we spoedig getuige zijn van enkele nieuwe marktintroducties. Vanaf dat moment zijn de Brera en de Spider prachtige herinneringen uit een minder mooie periode. Twee stijlvolle auto’s van optimale kwaliteit die compleet tijdloos lijken te zijn. Helaas is de wereld van de autoindustrie dat niet.

De Alfa Romeo Brera en Spider gaan dit najaar dus uit productie bij Pininfarina na maar net 5 jaar in productie te zijn geweest. De infrastructuur die achterblijft in Grugliasco zal worden overgenomen door DeTomaso.

15 gedachten over “Alfa Romeo Brera en Spider deze herfst uit productie

  • 19 augustus 2010 om 22:34
    Permalink

    Het gamma van de 159 schijnt ook flink kleiner geworden te zijn; alleen de 1750 TBI, 1.9 120 pk JTD & 2.0 170 pk JTD.

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2010 om 22:36
    Permalink

    De spoeling wordt wel heel dun bij Alfa. Hopelijk komt er toch (snel) een Giulia en bijpassende Sprint GT coupé! En niet te vergeten een nieuwe Duetto.
    De betrokkenheid van Fiat bij het eeuwfeest van Alfa doet echter het ergste vermoeden.

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2010 om 23:05
    Permalink

    @rboudewijns: dat is toch eigenlijk geen bezwaar als je weet dat de 1750 en de 2.0 JTDm nog enkel de moeite waard zijn om op de markt te zetten. Als er al een paar verkocht worden per maand in ons land (en elders), dan zeker met een van deze motoren.

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2010 om 23:29
    Permalink

    Alfa Romeo is slim bezig,

    Denk ik waarom omdat de productie lokaties verandern Pomilio krijgt de Panda en bij Pininfarina gaan de sleutels richting de Tommaso.

    Alfa Romeo´s gaan dus in andere fabrieken gebouwd worden er komen denk ik sneller dan wij denken opvolgers van deze auto´s.

    Ik moet je zeggen dat ik momenteel ook Lancia eigenaar ben nou ik meer mijn vriendin ze wilde een kleine auto voor de boodschappen de keuze was tussen Polo en Lupo Punto en Seicento en de Luxe benjamin de Lancia Ypsilon. Na wat verhalen over Lancia en VW koos mijn vriendin dus gelukkig voor de Ypsilon.

    Heerlijke luxe auto die niet zo klein aanvoelt begrijp echt niet waarom mensen kiezen voor een Golf als er ook een prachtige Delta is.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2010 om 00:33
    Permalink

    Doodzonde natuurlijk dat zulke mooie modellen na korte tijd alweer uit productie gaan zonder dat er een opvolger klaar staat. Maar zoals Marchionne al bij andere modellem aangaf: ze zijn verliesgevend en iedere dag dat ze in productie blijven kost het bedrijf geld. Het is bedrijfseconomisch dus niet verantwoord ze in productie te houden. Het is niet anders, jammer maar begrijpelijk. Overigens mooi om te zien hoe Alfa de nieuwe media gebruikt voor de promotie van de Giulietta, die wordt een succes!

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2010 om 11:40
    Permalink

    Hoe wil je 500.000 auto’s verkopen als je alle mooie modellen om zeep helpt ipv de motoren die zij verdienen er in te lepelen. De 159 had een waardige opvolger kunnen zijn en een kas kraker als er geen GM rommel in had gezeten. Persoonlijk vind ik de 159/brera/spider en GT de laatste echt mooie (betaalbare) Alfa’s de Jul is niet lelijk sterker nog het best verkrijgbare in het C segment maar die koplampen kunnen me niet bekoren ik kan er nog niet aan wennen verder een top wagen. Ook de Mito leuke wagen in het B segment maar die scheel kijkende oogjes zijn niet zijn sterkste punt. Als je ze dan een 8C look wil geven geef ze dan een 8C look. Maar ja dat kan niet met een motor die voor de vooras ligt en de huidige veiligheids eisen. Daardoor zijn ze veel te hoog aan het front. En missen ze een sportief ogend front eerder lief en zacht aardig. Maar ja misschien moeten we het maar zien als een wolf in schaapskleren want ook de Mito met 135PK is best een aardig karretje ook geen 156 of 159 maar veel beter dan de gemiddelde wagens in het B segment alleen de mini stuurt beter en de DS3 zit redelijk gelijk (tenminste de pittigste DS3 de andere heb ik niet gereden).

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2010 om 13:12
    Permalink

    Je kunt beter geld steken in de ontwikkeling van nieuwe auto’s, dan verlieslatende modellen produceren die ook nog eens slecht verkopen en alleen wat betreft design (Brera/Spider) Alfa-waardig zijn. Ondanks de nieuwe 1750TBI. De focus (what’s in a name) ligt nu op de volume modellen. Geld verdienen, daar gaat het om. De MiTo heeft toch een aardige boost gekregen met de MultiAir. Er staat nu bij ons een MiTo op de oprit (van m’n vriendin), en ik begin ‘m echt steeds mooier te vinden. Alleen een paar wielen doen al wonderen. Of kijk eens op http://www.romeoferraris.com wat je met een MiTo kunt. Zeer fraai en stijlvol, beter dan die Lester rommel.

    En zoals squadra schrijft, denk ik inderdaad dat de nieuwe modellen er sneller zijn dan wij denken. Volgens mij wordt 80% van de 159’s geleverd met diesel. De GM afgeleiden zijn veel te duur en achterhaald. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er nog wel een mildere uitvoering zou komen van 1750TBI in de 159. Eentje met 170 pk of, kom je wellicht ook nog wel goed weg met groene labels. En kun je aanbieden net onder de €30.000,- voor de Progression.

    Beantwoorden
  • 20 augustus 2010 om 22:46
    Permalink

    Straks heb je dus alleen een Mito en Giuletta bij de dealert. Er moet maar snel een kleine coupe komen.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2010 om 00:22
    Permalink

    @AutoEdizione:

    Zeker, alleen is de instapper nu wel erg “vermogend”; iets mildere variant kan naar mijn mening geen kwaad.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2010 om 14:12
    Permalink

    Was het maar waar dat er een opvolger voor de GT coupe komt. Nog nergens vernomen. Naast de Giulia (opvolger 159)komen ze daarna met 2 Suv’s ? Ik hoop maar dat dit goed gaat voor Alfa ???

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2010 om 22:40
    Permalink

    Dan wordt Alfa Romeo eindelijk een exclusief merk voor de fijnproever. Heerlijk!

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2010 om 09:52
    Permalink

    @Zjandeloo

    Dan moet er wel wat overblijven om te fijn proeven! Laten we hopen dat er na al het nieuws van modellen stops ook concreet nieuws komt over nieuwe modellen als de gulia spider en weer een echte coupe.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.