Alfa Romeo MiTo: De TCT is in het land!

En wij probeerden ‘m vast voor je uit. Het leek wel of we ons klaarmaakten voor een rit in een bijzonder sportieve MiTo zoals eerder al eens het geval was met de QV. We hadden wederom even dat gevoel dat je veel lol gaat hebben vanwege een extra speels karakter…

Maar mogelijk is dat enkel het effect van het zien van wat ‘flippers aan het stuur’ bij uw schrijvende redacteur (moi). Afgelopen zomer reden we immers al in een 135 pk MultiAir richting Spa Francorchamps dus eigenlijk is er rationeel gezien niks nieuws onder de zon (…het kwam overigens met bakken uit de hemel). Een gretig Alfaatje maar qua rijervaring geen auto waar je direct extra sportieve neigingen van krijgt. Een handbak is wat ons betreft dan ook niet heilig in de verder voldoende krachtige 135 MA, waarmee je in ons overwegend twee rijstroken brede landje vaak in de file zult staan. We reden daarom redelijk nieuwsgierig weg in een van de eerste Alfa Romeo’s in ons land voorzien van Fiat Powertrain’s nieuwe automatische vinding met met dubbele droge koppeling.

De magie zit ‘m toch niet in de kleinere flippertjes die wij iets groter en met 200 pk onder de kap, wél veelvuldig gebruikten. De pook naast het rechterbeen ging dus wat minder vaak naar links dan in een Lancia Delta (of Fiat Bravo) en als je het doet, doe je het in D van Dynamic. Bij het grotere sequentiële werk in een hoger segment was de ‘sportstand’ daarentegen niet eens een must om leuk je handjes te kunnen laten wapperen. We kunnen dan ook niet wachten tot we de Giulietta voor het eerst op deze manier kunnen besturen. Helemaal als je het effect van de TCT in deze MiTo al erg knap en prettig vindt aanvoelen. Het belangrijkste nieuws voor het exemplaar in deze compacte Alfa is namelijk dat dankzij de techniek de overbrengingen zó glad en kort zijn, dat je het gevoel hebt dat je in een accelererende trein zit. Het enige wat je mist is een krantje en een bak koffie! We dachten tot afgelopen week dat zulke kleine intervallen zonder verlies in vermogen, enkel mogelijk was in 8C Competizione, California of GranTurismo. Sommigen zeggen nu al dat FPT het met de TCT beter voor elkaar heeft dan de concurrent. Uiteraard kunnen wij dat niet beamen.

Alleen bij lagere snelheden (vanuit stilstand) voelen we wat aarzeling en zullen bestaande volautomatische systemen als DFN en Dualogic het hier beter doen. Maar wij adviseren om die automaatjes snel te vergeten, want die kunnen juist zodra je boven de 40 km per uur komt niet echt bekoren, terwijl de TCT je dan echt trakteert op een goede start. Dit vlotte karakter blijft ook functioneren bij hogere snelheden in de vijfde en zesde versnelling.

Nu we de zeer soepele TCT kennen weten we dat het effect in de grotere broer van de MiTo straks redelijk indrukwekkend moet zijn, waardoor je in één klap zult begrijpen waarom de C segment Alfa niet eerst het systeem uit de Lancia mee heeft gekregen (overigens zou een Delta net TCT ook niet verkeerd zijn). De MiTo TCT laat zich ook nog eens zuinig rijden indien je ook die intentie hebt. Start&Stop werkt daar ook aan mee maar is ook uit te schakelen. Kan vaker tanken je echter even niets schelen, dan is er ook van alles mogelijk in de manuele stand gecombineerd met ‘D’. Maar de vering en het onderstel van deze MiTo en het drukke verkeer deden ons wat dat betreft toch ook wel weer snel van gedachten veranderen ook al klinkt de standaard MiTo best lekker uit z’n uitlaat.

Hmm, hoe zou een MiTo QV met dit systeem aanvoelen? Helaas weten we (nog) niets over de eventuele komst van een dergelijke variant. De Giulietta TCT 1.4 MultiAir met 170 pk kunnen we in ons land pas aan de tand voelen als de vogels weer eieren leggen. De mooie strak witte MiTo TCT 1.4 135 pk MultiAir waarmee wij met dank aan Wensink Galleria door het grijze weer mochten rijden, had een rijk jasje aan dankzij Pack Premium en Pack Sport 1, en kost €25,250.

[nggallery id=492]

7 gedachten over “Alfa Romeo MiTo: De TCT is in het land!

  • 3 november 2010 om 13:20
    Permalink

    2 weken geleden ook al even gereden in de TCT, schijnbaar de eerste in NL. Er zat nog een storing in het systeem. Met name bij het wisselen van achteruitversnelling vv. Verder goed vergelijkbaar met DSG van V.A.G. Inderdaad bij het wegrijden wat aarzeling, die in Dynamic iets minder is. Voor zowel de MiTo als de Giulietta een welkome aanvulling! Hiermee moet ook een andere doelgroep worden aangetrokken met meer verkopen tot gevolg. Hopelijk is het duurzame techniek. Ze roemen het lage gewicht, dan ben ik altijd bang dat het ook een minder solide constructie is.

    Beantwoorden
  • 3 november 2010 om 14:10
    Permalink

    En dan ook graag in de 159 met 1.4MA 170PK dan word dat mijn volgende Alfa na de huidige 159. Ik zit niet te wachten op de Giulia ben bang dat die net als de rest een zoet sappig smoeltje gaat worden. Vind de Giullietta best mooi hoor maar heb 10 keer liever de stoere blik van de 159 met die boos kijkende koplampen en dito achterlichten met de dik uitgeklopte spatborden en de al geheel sportieve lijn. De Mito en Giulietta zijn auto’s die je mooi vind of niet en anders er een aantal jaar overdoet om ze te leren waarderen. De 159 vind iedereen mooi en geweldig alleen wil bijna niemand de MRB meer betalen met alle verhogingen van de laatste tijd. En haakt men af om zijn KG’s. Door de 1.6 JTDm en 1.4 MA er in te stoppen kan men tot wel 100kg aan gewicht besparen wat de rijeigenschappen (die overigens prima zijn en zelfs de 3 serie over treffen) ten goede zal komen. Want ja de 159 is zwaar maar welke d segment auto met 5 sterren en 7 klapzaken en een lengte van bijna 4,70 meter is dat niet? Ondanks zijn KG’s vind ik het na een 156 een heerlijke reis wagen en in de file merk je er niks van ook niet met in de andere 99% van mijn ritten mis ik de 156 (en zeker de E46) niet alleen qua MRB afrekening iedere maand. Met de 159 neem ik een klaverblad met hogere snelheden als met de 156 en met de gladheid waren de extra KG zelfs een enorme plus niet van de weg te slaan dat ding. Probleem met de huidige neus is dat hij voetganger vriendelijk moet zijn met een hoop ruimte boven het blok en dat verziekt het aangezicht. Terug naar de boxer motor? Daar is ruimte zat boven kan de neus omlaag komt de 8C look op de kleine wagens beter tot zijn recht. Of RWD zodat de motor achter de vooras kan ipv er voor maar dat kent ook weer zijn nadelen helemaal in de handen van onwetende.

    Beantwoorden
  • 4 november 2010 om 10:14
    Permalink

    Ik sta helemaal achter AR159! Maar ik wil de 1750TB met TI pack, roodlederen bekleding en TCT 🙂

    Beantwoorden
  • 4 november 2010 om 18:16
    Permalink

    Stond al wat langer in nederland, heb er een maand geleden al mee mogen rijden, echter nog niet alle dealers waren toen al voorzien.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.