Marchionne wil nu geen stap terugzetten omwille van één vakbond

Minister Mauro Sacconi heeft als minister van werkgelegenheid maar al te vaak contact met CEO Marchionne en de leiders van de vakbonden. Dat moet niet altijd gemakkelijk zijn gezien de enorme impasse waarin bijvoorbeeld de FIOM-CGIL en FGA zich momenteel vinden. Bovendien werkt de huidige situatie van een nogal verlamde regering van Italië niet mee aan nieuwe oplossingen. Berlusconi lijkt steeds meer een sta in de weg en dus gaat momenteel alle aandacht naar zijn aanwezigheid. Italië is momenteel -weer eens- een land mét een zittende regering, maar zonder een degelijk bestuur. De eerste hervorming waar velen naar snakken moet dus in Rome plaatsvinden, voordat het zich kan verplaatsen naar de diverse fabrieksterreinen.

Dat is nu ook een van de redenen waarom Sergio Marchionne gister liet weten dat het voorstel van minister Sacconi om vakbonden, regering en Fiat Auto opnieuw om de tafel te brengen, geen goede is. De ietwat wanhopige poging van minister Sacconi, werd door Marchionne gezien als een lang gepasseerd station. Marchionne zei na een vergadering met EU afgevaardigden (Cars 21) en de ACEA (unie voor Europese autobouwers) in Brussel het volgende;

“Ik heb geen idee wat we rond de tafel zouden kunnen bespreken. We hebben zelfs een vergaand akkoord rond Pomigliano en die voor Mirafiori is in de maak. We bouwen stuk voor stuk verder aan Fabbrica Italia. We komen steeds verder en proberen te vermijden dat er nieuwe problemen ontstaan.”

Minister Sacconi geeft de CEO in heel veel zaken gelijk maar zegt ook dat een voorstel voor overleg altijd van de kant van de sociale partners komt, en dat de overheid over de uitvoering gaat. Intussen reageren personen binnen de CGIL uiteraard verbolgen over de houding van Marchionne.

Marchionne was in Brussel om samen met de EU te vergaderen over min of meer datgene wat ook in Italië speelt, namelijk het tot stand brengen of in stand houden van een competitieve autoindustrie binnen Europa. Afgezien van een hoop milieu- en veiligheidsmaatregelen, gaat het in Brussel ook om de beperkte mogelijkheden die fabrikanten hebben om hun productie aan te passen aan de mondiale eisen. Bij dat eerste heeft de Europese raad veel belang, en dat laatste is vooral een onderwerp van de fabrikanten. Marchionne heeft als kritisch agendapunt bijvoorbeeld de onlangs versoepelde handelsovereenkomsten met Zuid Korea. Hierin staat hij overigens niet alleen. In een bepaalde mate heeft iedere Europese autofabrikant te maken met moeilijke omstandigheden op het eigen continent en het produceren in eigen land. Marchionne zei dat bijna iedereen die hij sprak dit jaar zijn winst enkel buiten Europa behaalde. Hij voegde eraan toe dat Fiat Group het dit jaar extra zwaar heeft vanwege de segmenten A en B waarbinnen het bijzonder actief is. Segmenten waaraan vorig jaar veel staatssteun was toegewezen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.