Marchionne: ‘Alfa Romeo is niet te koop maar voor 20 miljard krijgen ze mij wel om de tafel’

Dat zijn de exacte woorden die Marchionne op de valreep ook nog liet vallen toen een journalist dit zeer hoge bedrag (zelfs veel voor VAG) als optie noemde. Op zich is er geen nieuws onder de zon want eerder zei Marchionne ook dat een goed zakenman nooit doof is voor grote bedragen. Alfa Romeo is dus niet of nauwelijks te koop, dat is de beste vertaling tot nu toe, ook al maken diverse media er liever wat anders van. De vraag stellen ‘of’ vinden wij inmiddels al lang niet interessant meer. Hoe het eventueel wel zal gaan is met een simpele gedachtegang volgens ons zelfs te bepalen zonder ook maar iets te vragen aan meneer ‘M’. Alfa Romeo heeft namelijk maar één kans om er wat van te maken, zoals de bovenstaande CEO ook al zei ten tijde van de herschikking van het Milanese merk onder Abarth en Maserati. Bij die enige kans horen termen als kwaliteit, de juiste techniek en modellen, plus een Amerikaanse marktintroductie. Alfa Romeo wordt het enige echte ‘zelfstandige’ Italiaanse ‘premium merk‘ binnen FGA-Chrysler dat in alle segmenten een redelijk breed aanbod zal hebben. Verkoop van Alfa Romeo is overigens ook nog altijd niet gunstig voor FGA zoals diverse analisten ook beweren. Het strategisch belang is nog altijd veel lucratiever en kansrijker dan een eenmalige bak met geld ontvangen. Maar als een doorstart mislukt is het natuurlijk voor de hand liggend, dat het Milanese merk in de etalage zal belanden.

We sluiten dit onderwerp daarom (voorlopig) af met de woorden van Ferdinand Piëch zelf; ‘We zullen het over een paar jaar opnieuw bekijken.’

Overigens zal de beursgang van Chrysler eind 2011 plaats vinden en zullen voor die tijd de schulden (7 miljard dollar) afgelost gaan worden aan het Witte Huis. Marchionne ziet de indrukwekkende beursgang van GM vandaag als een goed voorteken voor de eigen company.

13 gedachten over “Marchionne: ‘Alfa Romeo is niet te koop maar voor 20 miljard krijgen ze mij wel om de tafel’

  • 18 november 2010 om 19:53
    Permalink

    Ik geloof er nu wel in dat Alfa niet verkocht zal worden. Voor de Alfa liefhebber is het goed dat Alfa begeerd wordt want Marchionne is het nu wel verplicht om er een succes van te maken. Op naar een nieuw vervolg met spannende ontwikkelingen.

    Beantwoorden
  • 19 november 2010 om 01:01
    Permalink

    Als alfa echt te koop stond dan waren er wel meer kapers op de kust… is het niet vreemd dat er geen merken uit azie geinteresseerd zijn in alfa? Geely of Tata…

    Beantwoorden
  • 19 november 2010 om 02:06
    Permalink

    Dat is eigenlijk best een leuke vraag. Wat ik me dan ook afvraag is wat de koper er voor terug krijgt.
    “Stel” dat Alfa inderdaad te koop zou zijn en dat Geely of Tata ervoor in de markt zouden zijn , wat krijgen zij dan mee vanuit Turijn? De manier waarop Alfa en Lancia verweven zitten in Fiat , is dat nog te ontmantelen tot een produkt wat verkoopbaar is aan Geely of Tata?
    Krijgen zij dan bijvoorbeeld alleen nog de rechten op de naam en historie van “Alfa Romeo” mee of zijn er nog wat restanten/relekwieen over van het produkt wat Fiat ooit wist te bemachtigen van Alfa?

    De verkoop van Rover/MG was geloof ik ook niet veel meer dan naamrechten en een berg blauwdrukken?

    Beantwoorden
  • 19 november 2010 om 06:16
    Permalink

    @6C Jordy: Ja, vind ik ook een moeilijke. FGA zal nooit zijn motoren / versnellingsbakken enz. meeverkopen.

    Als je de huidige modellen dan even door moet zetten als koper dan moet je deze wel even voorzien van techniek. Lijkt me erg lastig en dan zit er niets anders op dan even de modellen allemaal stop te zetten. Nieuwe modellen met technieken te ontwikkelen en dan pas kan je weer verkopen.

    Erg lastig allemaal dus of Fiat zou bijvoorbeeld een samenwerking met de koper kunnen aangaan als motoren leverancier. Saab gaat ook zijn motoren bij BMW kopen dus dat zou een mogelijkheid zijn. Dan valt VAG direct buiten de boot.

    Beantwoorden
  • 20 november 2010 om 01:15
    Permalink

    Dus elke potentiele overnamekandiaat moet met een blanco vel beginnen om een nieuwe Alfa te ontwerpen. Naast de aandrijflijn zal men ook geen bodemtechniek afstaan aan de koper. De produktielijnen zijn ook allemaal in elkaar verweven bij Fiat.

    Blijven alleen de naamrechten en het (zeer grote) historisch archief van Alfa over.

    Als elke Alfist nu even een euro afgeeft, misschien krijgen wij Marchione dan wel om de tafel. 😉

    Maakt Saab trouwens geen gebruik meer van JTD-motoren?

    Beantwoorden
  • 20 november 2010 om 07:50
    Permalink

    @6C Jordy: Voor zover ik het heb gelezen ( ik heb de wijsheid ook niet in pacht ) worden de diesels ingeruild voor BMW motoren bij Saab.

    De JTD motoren werden nog gebruikt door Saab omdat GM deze deal voor Saab en Opel had maar nu Saab zelfstandig is worden dit dus de BMW blokken. Op zich geen verkeerde keuze toch. De BMW diesels zijn behoorlijk krachtig en keuze genoeg.

    Of iedere Alfist een euro wil doneren lijkt mij de vraag. Tijd geleden was er een internet site ( volgens mij Alfist.com of iets dergelijks ) die door te weinig interesse al een vroege dood gestorven is. Of er dus nog genoeg Alfisten zijn is de vraag. Ik ben door mijn jeugd een Alfist geworden maar of de huidige jeugd het zelfde gevoel opbouwen voor Alfa ?

    Beantwoorden
  • 20 november 2010 om 11:03
    Permalink

    Eerst : Grrrrr (omdat ik nog altijd de kriebels krijg dat, ook hier, de mogelijke verkoop van Alfa nog altijd onderwerp van gesprek is. Ik blijf erbij : het is een omhooggevallen oud manneke, die binnenkort van zijn toren zal vallen, die dit allemaal heeft gelanceerd)

    On topic : een verkoop (grrrr, ik kan het niet laten 🙂 ) kan gebeuren op de manier dat Ford het heeft gedaan met Volvo. Geeley/Volvo mag nog een hele tijd de motoren en onderstellen van ‘Ford’ gebruiken.
    Of op de manier van GM : Saab in stukken verkopen. De oude modellen en productielijnen aan een Chinees voor alleen de Chinese markt, de nieuwe modellen aan een andere (Spyker). Maar ook deze koper mag nog een tijd bepaalde onderstellen blijven gebruiken. Zelfs de ‘nieuwe’ Saab SUV wordt geproduceerd in een GM fabriek.
    Of, 3e mogelijkheid : het merk gewoon ‘de nek omdraaien’ en de merkrechten behouden, zoals ze met Saturn gedaan hebben. Nochtans had Penske (grote autodealer in de USA) graag gehad dat GM nog een aantal jaren Saturn’s had gemaakt én de fabriek / rechten aan een Koreaan had overgedragen.
    Maar nu is het resultaat : een concurrent minder op de (USA)markt.

    Beantwoorden
  • 20 november 2010 om 13:55
    Permalink

    @Koen,

    Hetzelfde als wat nu met Pontiac gebeurt? Het merk de nek omdraaien maar de naam niet verkopen?

    @Ferry,
    Als ik Saab zou rijden dan zou ik zeker niet klagen over de BMW-diesel. 🙂

    Beantwoorden
  • 21 november 2010 om 16:40
    Permalink

    Saab is een verloren zaak en moet zo snel mogelijk defnitief van de baan! Met een bmw motor is het merk zijn laatste greintje orginaliteit defnitief kwijt!

    Beantwoorden
  • 21 november 2010 om 16:47
    Permalink

    @Big Alfa Lover: Waarom ? Saab heeft bijna nooit originele Saab motoren gehad. Pas geleden was het op het journaal dat Saab vaak motoren heeft gebruikt van andere fabrikanten. Origineel zijn ze dus nooit geweest met hun krachtbronnen.

    Beantwoorden
  • 21 november 2010 om 17:16
    Permalink

    @Ferry832 Omdat saab geen saab meer is net zoals volvo, en jaguar ook geen wagens niet meer zijn die nog in oorspronkelijke handen van hun geboorte land zijn! (Seat, Lambo, Skoda idem enz) Schrappen dus die handel! 😀

    Beantwoorden
  • 21 november 2010 om 17:25
    Permalink

    Dan schiet er alleen VW en Audi over.
    De cirkel is rond : Alfa MOET naar VAG. Dan verdwijnen die ook.
    Rest : de Gazelle en Batavus fiets…
    En de Solex ?

    (BMW heeft PSA motoren in de Mini (oeps, ook weg) liggen, FGA heeft Chrysler onderdelen, Mazda werkt al een tijd samen met Ford, Renault heeft vanalles met Nissan (ook allebei weg dus), Mercedes heeft wat met Mitsubishi en is ‘besmet’ met Chrysler, AMG gaat samenwerken met Ducati (verdwijn maar al van de markt allebei, nog voortgaan ?)

    Beantwoorden
  • 21 november 2010 om 20:18
    Permalink

    En Fiat is besmet met het duitse Magirius virus. Die Maya kalender klopt dus toch. We gaan er allemaal aan! 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.