NAIAS 2011 Detroit: Wat Sergio Marchionne en co nog meer vertelden

Gister hebben we reeds de meest opmerkelijke feiten van de persconferentie vanuit Detroit naar voren gebracht. Maar er was behalve het nieuws over een groter aandeel, Alfa Romeo en Lancia meer dat eigenlijk best noemenswaardig is. Zo is er de opmerkelijke uitspraak van John Elkann die de interesse van Fiat Industrial in de vrachtwagendivisie van VAG kenbaar maakte. Dieter Zetsche toonde namens Daimler vanaf dezelfde autoshow interesse in IVECO, maar Marchionne zei dat de Italiaanse vrachtwagendivisie niet te koop is. Olivier François presenteerde vol trots de nieuwe geperfectioneerde 300 en zei dat dit nog maar het begin is van wat komen gaat.

Er was de zorg aangaande het referendum. Marchionne hoopt op een positieve meerderheid van 51%. Bij een ‘nee’ heeft Fiat wel meerdere goede alternatieven aldus de CEO, maar daar wil hij liever niet aan denken. Volgens Marchionne is het overigens onmogelijk om de FIOM tevreden te stellen; “We willen goede auto’s bouwen in het ‘Bel Paese’ en werkgelegenheid blijven bieden aan alle werknemers…. Bij Chrysler krijgen we voor dezelfde soort plannen de volste erkenning, de sfeer hier is fantastisch geworden. Als iets is besloten kijkt iedereen in Amerika vooruit, dat lijkt in Italië wel onmogelijk. Ons doel is simpel en eerlijk, we willen auto’s bouwen zonder verliezen te lijden, anders kun je als autobouwer niet blijven bestaan…. We hebben in Italië de afgelopen 8 jaar al veel gedaan voor het welzijn van de Italiaanse werknemers aan de productielijn en zullen dat blijven doen, en nog steeds gunt men ons die erkenning niet…. De regering heeft in deze moeilijke periode alles gedaan wat het kon doen voor Fiat.”

China kwam ook ter sprake; “De nieuwe fabriek is klaar in 2012. Je kunt er lang over doorpraten maar dat heeft geen nut. We hebben daar veel fouten gemaakt in het verleden. Maar driemaal is scheepsrecht en het gaat erg goed moet onze nieuwe partner. We zullen daar pas laat groeien maar zeer zeker ons graantje meepikken.”

De elektrische auto; “Ik blijf sceptisch over mogelijkheden vanwege de vele obstakels en de belachelijk hoge prijzen die de consument daarvoor neer zou moeten leggen. Desalniettemin zullen we volgend jaar hier in Detroit ons eerste elektrische productiemodel presenteren. Dit doen we om de laatste mogelijkheden op dit gebied eveneens aan te kunnen bieden en niet omdat het nu eenmaal mode is. Wat hybride auto’s betreft zie je in 2013 het eerste resultaat.”

De komende jaren zullen we vele stijlvolle aantrekkelijke auto’s bouwen met met zeer goede rijeigenschappen, vooruitstrevende techniek en van een excellente kwaliteit en afwerking.  


7 gedachten over “NAIAS 2011 Detroit: Wat Sergio Marchionne en co nog meer vertelden

  • 11 januari 2011 om 17:57
    Permalink

    Binnenkort zijn de rollen omgedraaid en staat Fiat bij VAG aan de deur te kloppen of ze niet nog wat hebben om over te nemen.Lamborghini bijvoorbeeld!!

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 18:16
    Permalink

    hahahahaha! Lamborghini zou zich omdraaien in z’n graf want hij had al zo’n goeie band met Enzo.:shock

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:51
    Permalink

    Hahahahaha,

    Ja Alfaspeed als dat zou gebeuren komt Ferucio terug, nee ik denk niet dat Fiat interesse heeft in VW.

    Wat moet je met VW geen idee.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:53
    Permalink

    De buurman moet toch ook een vervoermiddel hebben.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 22:01
    Permalink

    Ahh ja nou begrijp ik die naam een Volkwagen een wagen voor het Volk een auto van A naar B. Ik heb een Alfa Romeo een auto van (A)lfa tot (Z)andvoort.

    Had je de test gezien van Autoblog over de Guiletta beetje jammer niks over stuur gevoel en rijden. http://www.autotesten.nl had de Savali getest die schreef heel leuk.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 22:51
    Permalink

    Autoweek had ook zo n test met een Savali.leuk voor in t archief.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.