Marchionne: Maserati SUV krijgt V8 en V12 met Ferrari DNA

Maserati kwam ook even ter sprake toen Marchionne op de autosalon in Detroit vele microfoons moest bedienen. Tegen CNN was de belangrijkste aankondiging die hij aangaande de drietand kon maken, de komst van de grote SUV op basis van de Grand Cherokee. Marchionne liet al vaker weten dat deze auto strategisch gezien de prioriteit heeft, vanwege de potentie die het heeft, met name op de Amerikaanse markt. Volgend jaar staat officieel ook een opvolger voor de Quattroporte op het programma, maar daar horen we de CEO niet over. Nog niet zo lang geleden konden we hier melden dat de V8 in deze prestigieuze eerste Italiaanse SUV, mogelijk Chrysler DNA zou hebben. CNN laat nu weten dat dat niet zo is. De Modenese SUV die straks in de Jefferson North fabriek van de band rolt, zal volgens Marchionne namelijk leverbaar worden met een V8 en een V12 van Ferrari origine. De man in slobbertrui geeft voor de omschrijving van deze Italiaanse krachtbronnen desalniettemin een nogal Amerikaanse omschrijving; “De motoren zullen een ‘rock & roll’ karakter hebben….” Wat de drietand betreft denken wij liever aan de Tango, maar het zal ongetwijfeld goed over zijn gekomen bij het publiek in de VS.

15 gedachten over “Marchionne: Maserati SUV krijgt V8 en V12 met Ferrari DNA

  • 13 januari 2011 om 18:06
    Permalink

    Wat een geluk… stel je voor een Maseratimotor op basis van een chryslerblok. Wat voor verkoopargument heb je dan nog? “Ja het is in wezen een Jeep met een chryslerblok, maar omdat er een maseratibadge opstaat is hij eens zo duur.” Daar gaat dan bijna 100 jaar Maserati DNA naar de bliksem.

    Niet dat ik nu tevreden ben dat er überhaupt een Maserati SUV komt – dat alleen al is genoeg om mijn maag te doen keren – maar op motorisch vlak zal het tenminste top zijn.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:15
    Permalink

    @Lusso: IK vind een SUV best wel passen bij Maserati. Het is geen hardcore sportfabrikant maar leest meer op stijl en klasse. Een stijlvolle SUV voor de happy few past daar perfect bij.

    Ik vind het ook beter bij Maserati passen dan bij Porsche bijvoorbeeld. Daarom denk ik dat het een groot succes wordt. Zeker met Ferrari krachtbronnen die toch een bepaalde exclusiviteit uitstralen. Moet de SUV natuurlijk wel een fraai design krijgen die past bij de kracht die het merk uitstraalt.

    Ik ben wel benieuwd wat voor naam de SUV zal krijgen want uit de historie kunnen ze geen naam halen.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:24
    Permalink

    Nee dat klopt helemaal Ferry. De potentie is enorm van zo’n SUV met drietand. Jaren terug was de wens er al van de firma maar niet de middelen. Maar ik ben het met Lusso eens dat zo’n merk eigenlijk geen SUV zou moeten bouwen in een ideale wereld. In zo’n wereld bestaan denk ik zelfs geen SUV, want die pokkedingen rijden maar te pas en te onpas op de linker rijstrook om mijn zicht te ontnemen op het moment dat ik er aan kom knallen met m’n mooie Lancia. 😉

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:32
    Permalink

    @AE

    Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar we lijken het op dit punt helemaal met elkaar eens te zijn;-) Ook ik ben van mening dat (links)rijdende flatgebouwen verboden zouden moeten zijn, maar zolang dat niet zo is kunnen onze Italiaanse vrienden maar beter een graantje van de nog steeds lucratieve markt meepikken. En dan maar meteen goed; een luxe SUV van Maserati als concurrent van Cayenne en Range Rover (en bovenkant X5/ML/Q7-range) en een wat meer down-to-earth SUV van Alfa als alternatief voor Freelander, X3, Q5 en dat soort spul. Als dan toch een SUV je zicht moet ontnemen, dan maar liever een van een echt merk (met bijpassend design).

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 19:37
    Permalink

    Helaas jongens de consument vraagt en Fiat draait.De Amerikaanse markt draait op SUV dus gaat Maserati mee. Trouwen goede opmerking “rijdende flatgebouwen”die houden we erin.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 23:31
    Permalink

    Ik ben het helemaal niet eens met de stelling dat zo’n traktor bij Maserati past. De Maserati broers hebben 100 jaar terug niet het merk gestart met als doel zoiets te gaan bouwen. De eerste Maserati, de tipo 26 was een racewagen en voor de oorlog werden zelfs geen personenwagens gebouwd. Zelfs na de oorlog waren de personenwagens uitgerust met motoren gebaseerd op die van racemodellen.

    Ik vond het een regelrechte schande, pure prostitutie en het merk onwaardig. Ze maken van het colloseum in Rome toch ook niet een shopping center omdat dat nu eenmaal commercieel goed ligt?

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 07:07
    Permalink

    @Lusso: Als Maserati succevol wordt met de SUV zal er sneller geld vrijgemaakt worden voor andere modellen. Een model onder de Quattroporte en de Gran Turismo maakt Maserati ook bereikbaar voor mensen met een iets kleinere portemonnee ( zoals ik ).

    Ik droom wel van Maserati`s in het segment van de 3 en 5 serie bijvoorbeeld. Volgens mij heeft het merk daar een enorm potentieel. Stel je voor dat je in de markt bent voor een duurdere 3 of 5 en je kan voor dat geld ook een Maserati rijden dan zou voor mij de keus snel gemaakt zijn.

    Natuurlijk wordt Maserati minder exculsief maar wie maalt daar nu om tegenwoordig. Audi zie je op iedere hoek van de straat staan en nog geven 4 op de 5 managers aan het liefst een Audi te rijden.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 14:38
    Permalink

    Een Maserati in het 3 serie segment slaat nergens op. Dan liever een SUV… en dan vooral lekker in de US houden zodat we ze hier niet teveel op de weg tegenkomen 😉 Maserati hoort exclusief te blijven. Dat kan niet als je de aantallen wilt verkopen die bij een 3 serie horen. Laat die klus maar aan Alfa Romeo over!

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 15:48
    Permalink

    @OttoCi: Een Maserati in het 3 segment slaat wel ergens op. Misschien weet je het niet maar Maserati heeft jarenlang in dat segment auto`s uitgebracht.

    Doordat de kwaliteit slecht was is het geen succes geweest maar ik zie mogelijkheden.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 17:45
    Permalink

    Met alle respect voor de De Tomaso Biturbo’s: deze vergelijken met de toenmalige E30 BMW 3 serie (die overigens van later datum is) gaat wel erg ver. Ondanks de betaalbaarheid (voor Maserati begrippen) waren deze andere koek dan de drietjes van de jaren tachtig. Eerder in de league van de 5 serie. Geen goede vergelijking. Maar ook al zou het zo zijn het punt blijft. Als je een Maserati wilt produceren van pakweg 40 mille incl belastingen zal deze niet meer datgene in huis hebben wat Maserati nu zo aantrekkelijk en exclusief maakt. Een beetje het Jaguar X type syndroom. Volgens mij is dat Alfa Romeo/Lancia territory en niet voor Maserati weggelegd. Ik zie die mogelijkheden wel voor het E segment, maar dat is geen 3serie terrein.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 18:08
    Permalink

    Heerlijk listig zo’n oude biturbo.knaller van een auto.een kennis van me heeft nog een shamal ook uit die tijd en een hand vol om te sturen.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 18:12
    Permalink

    Eem goed aangeklede 3 serie krijg je voor 60 mille.dat zou pas de prijsklasse zijn voor een kleine Maser.en geen 40mille.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 19:03
    Permalink

    Tja da’s de pest met die BMW’s, je betaalt je scheel aan opties maar je zit intussen nog steeds in een blue motion trutteschudder (… oops nu trap ik geloof ik op het groene hart van een andere oosterbuur). Overigens rijd je al in een 3 serie vanaf 33 mille in Nederland. Anyway een Maserati onder de 300 pk is in de huidige tijd is eigenlijk het merk onwaardig. Dan zit je te benchmarken met een BMW 335i of hoger; en die kost inderdaad (stukken) meer. Maar een auto is meer dan paardenkrachten (een leek zal het verschil tussen een 318 en een 335 niet kunnen zien). Een 3 serie is een volume auto en niet exclusief of exotisch (en da’s wat anders dan duur). FGA heeft er al de handen vol aan om met Alfa en Lancia in dat segment een beetje te verkopen. Dan ga je toch niet in huis concurreren met ook nog eens een Maserati (afgezien van mijn eerdere argumenten dat dat merk niet in die markt thuis hoort maar zich eerder dient te meten aan Porsche en Aston Martin).

    En inderdaad een 224 of Shamal zijn raspaardjes, zeker niet te vergelijken met een BMW E30 (maar de BMW verkocht natuurlijke vele malen beter ;-).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.