JP Morgan schrijft Fiat SpA af

De analisten die Fiat meestal niet zien groeien in hun glazen bol, zijn die van J.P.Morgan te New York. Ook nu is dat weer het geval, ondanks de andere geluiden die je in New York hoort over de combinatie Fiat-Chrysler. Het bureau voorziet bijna als enige een stevig herstel voor 2012 als het gaat om de totale markt en betitelt Volkswagen en Renault tot ‘groeiers’. Fiat dus niet, ondanks het offensief dat juist in 2012 zal plaatsvinden aldus Sergio Marchionne. Zelfs de combinatie Chrysler-Lancia, de leidende positie in Brazilië en een grote Amerikaanse marktintroductie van Alfa Romeo kan de beursanalisten niet echt overtuigen. Fiat SpA verliest hierdoor in totaal rond de 5% sinds de nieuwe beursgang van begin deze maand. De onderschatting van Fiat heeft alles te maken met de focus op de Chinese markt, waar de Italiaanse groep nog een grote achterstand heeft op bedrijven als VAG, PSA en Daimler.

8 gedachten over “JP Morgan schrijft Fiat SpA af

  • 21 januari 2011 om 18:00
    Permalink

    Stelletje analisten zijn dat.Het verleden is voor hun de toekomst.Zo kan ik ook analiseren.Stelletje zakkenvullers!

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 00:26
    Permalink

    Nou, nou, een kleine nuancering is wel op zijn plaats AutoEdizione. Analisten kijken naar de belangrijkste kansen en risico’s in verhouding tot de waardering (koers). China is de grootste automarkt ter wereld en bovendien de snelstgroeiende, Fiat speelt er geen rol van betekenis. Alfa in de VS is leuk maar gezien de volumes totaal oninteressant voor een analist. De positie van Fiat in Brazilie is dat trouwens wel. Goldman Sachs is vooral voorzichtig vanwege de grote risico’s die kleven aan het huwelijk met Chrysler, het missen van China en Rusland als grote groeimarkten, de afhankelijkheid van de thuismarkt, zowel voor hun afzet als voor de productie (inflexibele arbeidsmarkt, onvloed vakbonden), de extreme conjunctuurgevoeligheid en de kwetsbare financiele positie. Die laatste 2 gelden voor bijna alle automakers overigens. Hoopvolle gedachte: analisten kunnen hun mening als een blad aan de boom veranderen:)

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 10:00
    Permalink

    Bedankt voor je uitleg Mareblu. (ook al vind ik niet dat het echt ongenuanceerd is wat ik hier schrijf)

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 13:29
    Permalink

    Maar aan hun mening hangt een heel groot deel van de groei in de economie af.het huwelijk Fiat/Chrysler werd ook negatief beoordeeldt.eind dit jaar wil Fiat al z’n staatslening hebben afgelost.dat mogen ze zich al op snuiven.zoals m’n jasje waait waait ook m’n mening.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 15:59
    Permalink

    Ik vind dat de analyse op Renault nergens op slaat. 2012 wordt het jaar van Fiat met tal van marktintroducties en strategische veranderingen.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2011 om 17:21
    Permalink

    Ik zeg “Wie het laatst lacht, lacht het best”. Als je terugkrijgt waar Fiat in 2005 stond dan heb ik alleen maar respect voor wat Fiat doet. Natuurlijk zijn er dingen die anders kunnen. Ik heb in ieder geval goede hoop.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2011 om 01:56
    Permalink

    Da’s waar Reginald. Analisten gaven een paar jaar geleden geen cent meer voor Fiat en een jaar later bleek Fiat (na verlost te zijn van GM) de beste belegging van alle autofabrikanten. Analisten hebben er voor gestudeerd maar kunnen net zo min als wij in de toekomst kijken, laat dat onze hoop zijn!

    Beantwoorden
  • 27 januari 2011 om 07:07
    Permalink

    Inderdaad, het ziet er schitterend uit. Gisteren vertelde mijn buurman me nog ; ze boden me eigenlijk een 5-serie aan als wagen van het werk, maar ik heb meteen geweigerd want ik moét zo’n Lancia Chrysler auto hebben. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.